Miksei se nosto onnistuisi noin koneellisesti täällä kun se onnistuu maailmallakin? Tuohan on hieno suunnitelma. Ne istukkaat tuskin pilaantuu kuukaudessa, vaikka missä pitäisi.
Jostakinhan kaikki ovat aloittaneet eikö? Tietohan kerttyy kokemuksen, kokemusten jakamisen ja opiskelun kautta, eikös tämä palsta vähän niinkuin ole sitä varten täällä olemassa vai olenko ymmärtänyt tämän asian väärin? Kirjoista lukemalla ei kuitenkaan sitä tärkeintä tietoa saa, varsinkin kuin kotimaiset valkosipulikirjat on aika kehnonlaisia ja englanninkielisiä ei voi oikein soveltaa talvivalkosipuliin, harmi kun tuo ruotsi ei oikein onnistu. Puutarhuriopinnoissa kävimme purusviljelyä läpi, pilkunviilaustieto jäi välistä, enkä ole ikävä kyllä kerennyt kolmen vuoden yrittäjyyden jälkeen hankkia tietoa/taitoa ihan kaikista viljelykasveista vielä, joka vuosi joku uusi laji niin ei homma leviä käsiin.
Aion kuitenkin ensi vuonna konenostoa kokeilla, voin laittaa tänne havaintoja menikö ihan pyllylleen
Sitä varten tämä palsta on, että täällä voi kysyä ja kokeneimmat voivat kertoa. Pakkohan tietysti ei kenenkään ole.
“Ihan aikuisten oikeesti, jos sun Hanttu tiedot on noin alkeellisella tasolla, niin…” …onpas kiva, että on puutarhanetti ja asiallisia sekä kokemukseen perustuvia vastauksia tarjolla.
Mulla on iso infrapunakuivuri, jossa voi säätää lämpötilaa. Sinne menee kerrallaan 400-500 sipulia. Olen kuivattanut alkuunsa ulkona, mutta se ei ole kovin tehokasta. Aika nopsaan olen siirtänyt ensin ip-kuivuriin, sitten sisätiloihin. Helkkarin hyvin on säilynyt. Vieläkin on viimevuotisia käyttökelpoisia ja itämättömiä. Viileähkössä ja kuivassa säilytettyjä.
Valikoin toissa syksynä isot itusilmut ja laitoin kasvamaan. Niistä on muodostunut hyötyisä kanta, satoisa molemmista päistä! Sipulissa on jopa kymmenen kynttä.
Jestas mitä itusilmuja! Myy mulle! Maksan -ai niin joo, kielletty aihe… Noh, jos noista yksikin vaikka joutaisi,niin tulisinpa siitä onnelliseksi. En oo koskaan semmoista yksityisviestiä vielä nähny, mutta nyt jään toiveikkaana odottamaan
Nyt muistin laittaa grillihiilen palaset likoamaan lannoiteveteen!
Upeen näköinen kanta Kaisaliisa!
laitoin juuri tvs:t talteen jääkaapin päälle ja siinä niitä koriin latoessani katsastin, ettei yhdessäkään ollut kuutta kynttä enempää. - isoja ovat sillon myös kynnet ei pelkästään sipulit.
pekkao, joko sait yksityisviestillä lupauksen isoista itusilmuista? muistuta minua ensi elokuussa, jos vielä silloin kaipailet semmoisia. melkein uskallan luvata, että on tarjolla ainakin vähän ylijäämää tuommoisia joita ihailit, vaikka itselle komeimmat tietenkin otankin:-) niin kuin kerroin aiemmin, tämän syksyn sadonlopun annoin pienten syherösilmujen kanssa tuskaantuneelle naapurinherralle. niitä pieniä ei kuulemma työmiehen näpeillä pysty käsittelemään ja uusiminen on sitten monena syksynä jäänyt tekemättä.
muuten, hänen tvs-viljelmänsä on peräisin yhdestä minulta yli kaksikymmentä vuotta sitten saadusta sipulista ts itusilmujen koko ei taida olla lajikeominaisuus vaan valinnan seuraus niin kuin kaisaliisakin sanoo. itse olen päätellyt maijan valinnan syyksi jo vuosia sitten. syheröitänän ei minulla enää ole ollutkaan pariin vuoteen ollenkaan.
Minusta on ruuanlaiton kannalta ihanaa, että yksi kynsi on iso. Iso kynsi on helppo kuoria ja helppo viipaloida ruokaan. Ja yleensä yksi kynsi riittää valmistettavaan ruokaan hyvinkin, jolloin ei kerrallaan tarvitse kuoria kuin yksi. Puristinta käytän hyvin harvoin. Eikä meidän isoista kynsistä oikein puolikaskaan mahdu puristimeen,vaikka ei sekään kaikkein pienimpiä ole.
Yleensä käytän ruokaan valkosipulin, siis yhden. Yksi kynsi on tänävuonna kaupan espanjalaisten valkkarien kokoinen, mahan mie haista pahalle, pitkälle ja kauan.
Kiitos Maj-Lee, muistan tuon kyllä jos tarve vaatii. Löysin viime syksynä omistani yhden jossa oli muita isommat silmut, ja olen ne kasvatellut ykskyntisiksi, mutta enhän minä raukka osannu untakaan nähdä tuon kokoisista.
Ja kyllä sain mieluisan yksityisviestin.
Hajuun on yksinkertainen ratkaisu: kaikkien on vaan syötävä valkosipulia.
ja muistakaa tämä aineenvaihdunta siivilöi haisut, kun (talvi)valkosipulia syö paljon ja säännöllisesti
Niin vissiin siivoilöi, en ole huomannut muiden haisevan
Mä käytän valkosipulia varsin paljon kypsentämättömänä. Puristan esimerkiksi dippikastikkeeseen tai suoraan spagettikastikkeen päälle. Siksi minä olen tyytyväinen senkokoisista kynsistä jotka mahtuvat puristimeen.
Isot kynnet käytän yleensä rouhittuna kypsennettäviin ruokiin. Tai sitten kuorin läjän pieniä jotka saavat kypsyä kokonaisina.
Talvivalkosipuleista irtovat kuoret yleensä varsin helposti joten ihan sama kuoriiko pari pientä vai yhden ison.
Uskallan väittää että nämä meidän valkoiset eivät haiskahda hengityksessä samalla tavalla kuin kitkerä tuontitavara.
Pikakysymys! Miten syvään itusilmut istutetaan? Lähden kohta kuokkimaan ja talvivalkkareita istuttamaan. Kynnet vissiin noin 6cm syvyyteen, mikäli äsköistä tv-ohjelmaa on uskominen? Hmmm… Blondi tuumailee tässä samalla, että meniskö ne itusilmut sit samaan syvyyteen? Mikä ois optimi istutusväli? Sortsit vaan ku tällee kyselen, kaikki varmaan löytyis tästä ketjusta…
Itusilmut saa varmaan istuttaa aika tiheään, ehkä 3-5 sentin välein. Syvyys - hmmm - jos samassa suhteessa kokoon nähden kuin kynsi, laittaisin kolmen sentin syvyyteen. Kertokaa arvasinko oikein?
Tällaisen tekstin löysin: Näppituntumalta sanoisin että itusilmut voi istuttaa huomattavasti tiheämpään kuin tavalliset kynnet, jotka vaativat vähintään 8 cm taimivälin. Etäisyydeksi laittasin ekana vuonna sentistä kahteen ja puoleen, riippuen kylvömääristä ja käytettävissä olevista komposteista ja alkukesällä tarjottavista käytteistä… enkä laita kovin syvälle, vain kolmeen - viiteen senttiin …
Tänk juu Näillä mennään —> kuokkimaan.
Siellä lepäävät Itusilmujen istutus onnistui loistavasti semmoisen kolmipiikkisen muovisen puutarhatyökalun avulla, mikä lie nimeltään, kolmipiikki
Sanokaahan ettei ole niin väliä miten päin ne itusilmut kuoppaansa päätyivät… oli muka heti sormet jäässä ja menivät sitten vähä mitenpäin halusivat. Noh, niitä oli kyllä puoli miljoonaa, että eiköhän niistä jokunen idäkkin
Kahdeksan kynttä piilotin, enemmän kuin ei yhtään
Jokunen iso sipulikin ehkä ensivuonna, jos vaikka tohtisi muutaman maistella