Kynsien istutussyvyys riippuu maasta. Tässä ketjussa muistaakseni (varmaan pari vuotta sitten) ainakin vertailtiin hiekkamaan ja savimaan istutussyvyyksiä. Mutta ei se niin tarkkaa ole. Jos ovat keväällä pullahtaneet pintaan, niin lisää maata päälle vaan.
Joko muutkin ovat valkkareiden istutuspuuhissa?
Mä varmaan hätäilin tuon istutusajan kanssa, muistelisin, että tässä ketjussa puhuttiin paljon syys-lokakuun vaihteesta. Eilisessä tv-ohjelmassa taas elo-syyskuun vaihteesta, niin mä ajattelin kokeilla tälläistä välimaastoa
Mulla ovat olleet jo viikon maassa. Olen aina laittanut tähän aikaan.
Ollaan yleensä istutettu talvivalkkarit vasta myöhään lokakuussa, kun kun kaikki sato kasvimaalta korjattu ja uudet hevonpeet, hiekat ja kalkit sinne kärrätty. Kerran unohtui. Istutettiin sitten huhtikuussa heti, kun lumet olivat sulaneet. Ei sekään haitannut tahtia yhtään, ihon yhtä isoja sipuleita tuli.
joo, hyvä jos ennen maan jäätymistä ehtii maihin…
Meilläkin taitaa mennä vielä ainakin pari viikkoa. On niin paljon muuta tekemistä kasvimaalla. Tosin valkkareiden paikka muuten olisi jo olemassa, tarvii vaan kalkkia ja lantaa. Mutta muualla on suuret mullistukset menossa, joten ei ehdi valkkarit vielä maahan. Ja yleensä olen laittanut myöhempään (tai ainakin on aina ollut näpit ihan jäässä istutushommissa ja nyt on vielä lämmin)
maa on kyllä kalkittu, mutta hevonpee ja kompostimulta vasta pellon laidalla odottamassa. ainakin kuukauden taidan joutua odottamaan, kun maa on ihan lämmin vielä. syyskuu jo pitkällä eikä ainoatakaan hallayötä vielä ole ollut. eivät ole vuodet veljiä keskenään
Löysin 3 isoa itusilmua vielä. Pitihän ne maahan laittaa vielä. Menin vaossa liian lähelle istuttamiani ja vastaan tuli itusilmu, jossa ~2 sentin heiveröinen juuritupsu (yölämpö yli 10°).
Entinen pottumaa saa nyt sadonkorjuun jälkeen tuhdin hevonpee lannoituksen ja vetelen penkeiksi valkosipulia varten. Perunaa käytetään meillä tuhoamaan juuririkkoja - lähinnä juolavehnää. Sen jälkeen laitetaan tuhtia lannoitetta ja laitetaan kaalikasveja tai valkosipulia. Seuraavana vuorossa on porkkanaa, punajuurta tmv. ilman mitään lannoitusta. Viljelykierto on tosi hieno juttu - säästyy monilta kasvitaudeilta ihan ilman torjunnan tarvista. Viimeisenä kierrossa tulevat yrttikasvit - ne vaativat maalta enää vain vähän. Ja taas kierto alkaa alusta… Mutta aina katetaan maa!
Meillä on myös tänä vuonna menossa valkosipulit entisen pottumaan paikalle. Kärrätään hevonpeetä ja kalkkia ja myllätään. Kesällä saatan lisätä vielä kanankakkaakin, koska valkosipuli tykkää ätäkästä maasta.
Meillä meni vähän yli puolet kynsistä maahan sunnuntaina. Lopuista 1/3 laitetaan ensi viikolla ja 2/3 kun päättävät saapua Suomeen, joku expertti oli Venäjällä sanonut ettei heidän kantaansa saa nostaa maasta kuin vasta kuun vaihteessa ja sitten on kaksi viikkoa aikaa istuttaa se uudelleen. Aika myöhään nosto? Kasvavat siellä kyllä aika paljon pohjoisemmassa, varmasti vaikuttaa asiaan. Lajike on jokin Siperian Giant-ryhmään kuuluva, kellä oli kokemusta tästä?
Sellainen tuli tässä mieleen, että voiko valkkarisatoa säilyttää jääkaapin 0-asteisessa laatikossa?
Meillä kun on kämpässä jokapaikassa niin lämmin, et hyvät säilytyspaikat on kortilla… Kenelläkään kokemuksia?
Meillä ovat säilyneet huoneenlämpöä paremmin varastossa, missä on talvella jokunen aste plussan puolella.
Meillä ei voi kovin enää viljelykiertoa harrastaa kun kasvihuone tuli väkisinkin kasvimaan viereen. Perunat pidän nyt ruton takia kasvimaan kauimmaisessa laidassa mikä sekään ei ole kaukana, reilusti alle 10 metriä. Tomaatit, avomaan- ja kasvarikurkut, kesäkurpat, chlit ja tomaatit ovat kasvihuoneessa, joten kasvimaalla on perunan lisäksi vain valkosipulit, tavallinen sipuli, porkkana, lantut/nauriit/punajuuret ja salaatit. Kierrätän sitten nyt näitä neljää ryhmää keskenään. Valkosipuli tulee nyt siihen missä oli tänä kesänä sipulit ja toisinpäin.
Off-topic mutta jossakin vaiheessa ajattelin lapiolla ja kottikärryllä vaihtaa perunakohdan maan.
Mikäs se oli itusilmujen istutusajankohta eteläisessä Suomessa? Kysäisen ennenkuin alan kaivelemaan tietoa omista muistiinpanoistani koska saatan saada nopeammin tiedon täältä kysymällä Voisin ne laittaa maahan ihan omaa ajankäyttöäni ajatellen vaikka ihan heti, mutta onko liian aikaista ( ja lämmintä) niille ?
Nuu, mie ajattelin omani laittaa lokakuun alkupuolella, muistelisin, että se voisi olla sopiva joidenkin kokemusten mukaan. “Oikeasta” ajasta en tarkemmin tiedä
Laitan aina ~syyskuun puolessa välissä. Viime viikonloppuna jo pilkotti muutama piipan latva.
Kallev, olen just säilyttänyt siellä 0-asteen laatikossa.
mun mielestä alkavat itää liian nopeasti kylmässä. Niinhän sitä tavan valkosipulia aktivoidaan keväälläkin ennen istutusta - kuukausi +4 asteessa…