Talvivalkosipuli, Allium sativum(2007...31.3.2021) SULJETTU, jatkuu: Valkosipuli

Meilläkin yrttipenkistä kasvaa jo iloisesti valkosipulia (ei talvi vaan ihan tavallista, kaupasta alun perin). Niistä syödään nuoria lehtiä, on namia. Monivuotisina siellä kasvavat vähän kuin ruohosipuli, vaan aikaisempi on. Aika aikaisin sitten kuihtuvat pois ja taas keväällä tulevat lehdet syötäviksi.

Kasvimaalla en ole kerennyt edes käydä, mutta ihan varmaan siellä talvivalkkarit taas työntävät kasvuaan. Ne eivät petä :slight_smile:

Eivät petä, eivät. Istutuspenkistä (laatikosta) nousi tänään jo sieltä täältä vihreää :slight_smile: Itusilmujen istutuksista ei vielä ollut mitään näkyvissä mutta eipä tässä mitään kiirettä olekaan.

Levittelin valkosipuleille kompostia vähän katteeksi kun tässä vaiheessa ei tule vielä ruohosilppua. Näyttäisivät kaikki nousevan ja nyt huomaan laittaneeni itusilmut liian tiuhaan kasvamaan, täytynee varmaan harventaa hiukan ja syödä parit varret. Vähän arvelutti loppusyksystä kuinka noiden käy kun maa oli tosi märkä. Onneksi kasvavat kohopenkissä niin eivät ilmeisesti kovasti kärsineet vedestä.

Siinä ne ny on. Mun aarteet. Kuva on otettu viikko sitten, pian lumien sulamisen jälkeen. (Ei o kasvimaata vielä katsottu kuntoon tätä kuvaa otettaessa.)

Voiskos valkosipulirivien väliin laittaa alkukesästä vaikka pinaattia tai salaattia kasvamaan. Mulla alkaa olemaan hyötykasvien kanssa viljelytilat vähissä.

Onko pinaatille ainakin liian typpipitoinen paikka?

Mä ajattelin laittaa väleihin salaattia. Niiden juuret jää suht pintaan, niin eivät kisaa sipulin kanssa. Muoks. Tai sit vuonankaalia. Se on pienenä niin hyvää, et ehtii syödä ne jo alkukesästä pois.

Tuota salaattia ajattelin juuri sen matalajuurisuuden takia. Parilla puntilla voisin kokeilla.

mä tälläsin ihan kaupan valkosipulia viime keväänä, ja ajattelin että ei niistä tullut sitte yhtikäs mitään… noo nyt siellä töröttää 18 valkosipulin tainta… koskas niitä pääsee korjaan?

Kerroin joskus aiemmin, että osa tvs:n sipuleista oli noussut pintaan. Silloin tökin niitä takaisin multaan ja pari kertaa pitkin kevättä tein samaa. Se keino oli vissiin ihan ok, koska kaikki sipulit tuottavat pitkää vartta ja ovat hyvän näköisiä :slight_smile:

Mulla on kyllä niin kovat eväät valkosipuleilla (kompostoitua hevonpeetä) siis pinnassakin, että en tohtis siinä salaatteja tai pinaatteja kasvattaa. Mutta koska mulla maa on niin vahvaa, niin valkosipulit istutan niin tiheeseen, että ei sinne oikein mitään väliin maihtuiskaan. Valkosipulit kasvavat kuitenkin oikein isoiksi.

Pinaatti ainakin on nitraatinkerääjäkasvi.

talvivalkosipulit saivat runsaan hevonpeellä höystetyn olkisilppukatteen. se oli sitä tavaraa, jonka siivosin huvitoimikunnan myymän hevonpeekasan reunoilta, kun naapurit eivät taaskaan olleet ymmärtäneet hyvän päälle. talven odotti säkkeihin pakattuna mökin seinustalla ja nyt oli sitten tummaksi muhinutta lyhyttä silppua. helppo oli levittää ja kaunista tuli. tumma tausta ja komeat kirkkaan viffeät parikymmensenttiset naatit (vauvat toki matalampia)

ja juu, ei meillä mitään väliviljelyksiä. suosikille toki ihan oma henkilökohtainen palvelu alusta loppuun:-)

Minunkin penkissä pienet vihreät alut:)

Olin aikeissa laittaa valkosipulipenkkiin olkikatetta, mutta rivien välissä kasvaa niin paljon itusilmuista idänneitä taimia, että en taida raaskia. Onko kellään kokemusta, jaksaako itusilmut nousta katteen alta?

ei oikein, ainakaan suht’ painavan olkikatteen. - jos olisin sinä, nostaisin itusilmutaimet pois “välilöistä”, istuttaisin ne ns kuriin ja herran nuhteeseen johonkin hyvin kunnostettuun = lannoitetta ja kalkkia sopivasti, kohtaan kasvimaata.

nykypaikallaan, kun niiden naatit kuolevat pois puolivälissä kesää, et oikein pysty saamaan niitä talteen. nyt vielä uskaltaa tonkia, myöhemmin saat pahoja aikaan varsinaiselle sadolle.

ps - ystävälläni on tuo sama ongelma, että putoamaan päässeet itusilmut kasvavat ympäriinsä. hän sopi itsensä kanssa, että nostaa ne ja istuttelee porkkanamaahan muka öttiäisten karkotteeksi. me näemme, onnistuuko…

mä kerään itusilmut aina syksyllä talteen ennen niiden varisemista. Niistä on helppo kylvää uutta taimiaineistoa johonkin ihan riviin, eikä tule kiusausta jättää katetta laittamatta. Toisaalta katteena vois käyttää jotain kevyempääkin, esim. turvetta tai pienimuruista kompostia/kuoriketta?

Kiitos Mai-lee, toisaalta olen jo istuttanut itusilmuja jo omalle paikalleen. Ehkä kerään niitä piippoja vaan lautaselle ja laitan sen jälkeen sen olkikatteen. Varmaan voisi käyttää muutakin katetta, mutta tuli hommattua olkia viime syksynä muutama pikkupaali valkkareille…

Onko tässä ketjussa jossain tiivistettynä valkosipulin kasvatusohjeet. Tarttis nyt sellaisen “aloituspaketin” tärkeintä tietoa. Luen kyllä myöhemmin koko ketjun mutta nyt tuntuu liian kovalle urakalle.

luulen, että tähän aikaan sopivat ohjeet löydät kesävalkosipuli-ketjusta. - talvivalkosipulin aloitus on joskus syyskuulla. maan kunnostuksella alkaa, lokakuussa istutus.

Lueskelinpa itsellenikin mustinvirkistykseksi, vaikka tvs jo tuttu kasvatettava, siis kynsistä. Olen aloittanut vuosi (tai kaksi - en muista varmuudella) itusilmuista uudistamaan kantaani. No mä olen yhden nostanut syksyllä ylös ja todennut, pieni on, enkä sit ole nostanut välis maasta pois. (TIETTY en muista oliko se yksivuotisen pieni pallo vai kaksivuotisen yksikyntinen viime vuonna.) Mutta liian pieni mun makuun joka tapauksessa, kun Aleksandrasta tottunut saamaan kunnon sadon. Ja mä vaan jätin ne kaikki maahan, en nostanut välis kuivumaan, enkä siis ole maatakaan mitenkään niiden alta parannellut. Nyt vähän harmittaa, sillä olisihan tää nyt kannattanut kerralla tehdä kunnolla. Saa nähdä, millainen sato noista sit tulee! Laitan hulluna heinäkatetta ja kastelen hyvin ja ja ja istutan härkäpapua viereen. Mitähän sitä vielä keksis, että ylhäältä päin ravinnetta antais? tahtoo isoja valkkareita