Talvivalkosipuli, Allium sativum(2007...31.3.2021) SULJETTU, jatkuu: Valkosipuli

Ja valkosipuli ei haise, se tuoksuu.

Ja valkosipulihan toimii loistavana flunssanestoaineena: kun haisee (tai tuoksuu) kunnolla valkosipulille, ei kukaan tule lähelle tartuttamaan flunssaa.

Aloitan täten jokakeväisen piippaamisjulistamisen. Toissapäivänä kaivelin vähän multaa näkyviin, eilen pälvi laajeni itsestään ja nyt sieltä ekat kurkkaa. Nämä on syksyllä seedsworldista kokeeksi kotipihaan tilattuja valkkareita, ovat näemmä ainakin talvesta selvinneet :).

Kävin tänä aamuna tarkastamassa mutta ei näkynyt vielä yhtään. Lumi on sulanut jo penkin reunasta eli varmaan lähipäivinä piippoja saa odotella jos selvisivät märästä syksystä.

Mun valkosipulirivit näyttävät jo oikeilta riveiltä. Jotain 7-8 senttisiä useimmat. Mulla on tapana laittaa lauta istutusrivin päälle heti syksyllä (en tosiaan tiedä miksi) ja kun tuhka on sulattanut lumen niin laudan alta löytyy kippuraisia varsia, jotka tuota pikaa suoristuvat. Ilmasipulilla pärjää siihen asti, kun nuo ovat syötäviä. Kylmässä kasvihuoneessa ne alkavat jo olla ihan täysikokoisia ja siellä tosin onnistuu myös valkosipulin varsien kasvatuskin. Pari viikkoa olen jo keräillyt ja jakanut satoa yhdestä vaivaisen pienestä puskasta.

~viikko sitten

Hmm. Koetin etsiä täällä kun muistan joskus lukeneeni että miten valkosipulia voi kasvattaa ikkunalaudalla, mutta en nyt sitten löytänyt. Mietin vaan että oliko niin että sitä valkosipulin kärkeä jätetään hiukka peittämättä, sillain nyt laiatoin. Olikohan kylmäkäsittely eduksi ennen kylvöä?

Tänään oli täälläkin piipat nousseet. Osa penkistä on vielä lumessa mutta toisesta reunasta alkaa jo rivit erottumaan.

Itää, itää :slight_smile:

Nyt näkyy, nyt näkyy…

Meinaan jo siinä varsinaisessakin penkissä jo. Viimevuotisesta valkkaripenkistä ovat lykänneet alkua jo pidempään.

Täällä viimevuotinen penkkiin unohtunut sipuli kasvattelee omia aikojaan.

<-blogiin eilen kerroin, että kaikki ovat taimella; varsinaiset sekä vauvat. ja juu, hultio olin ollut, kun viime vuoden penkistä kasvaa kolmekin tainta. pitää katsoa voinko jättää ne paikoilleen vai pitääkö nostaa ylös ja vaikka isossa ruukussa kasvattaa siihen asti, että nostan puolikasvuisina ja syön poispoikkeen:-)
kunhan haketusurakka on tehty (jää muuten huomiseksi), katan tvs-penkin syksyllä varastoidulla hevonpeellä höystetyllä olkisilpulla

edit
? - etusivulla jutusta näkyy viimeisen virkkeen alku. täällä juttu on kuitenkin kokonaan…
?? - kiusaa minua; nyt sitten näkyykin alusta asti:-)

Minäkin saan ainakin yhden valkosipulin!  Kävin kurkistamassa eilen ja sen paremmin penkomatta yhden bongasin. Pitää mennä ajan kanssa penkomaan lisää. 

Meillä on vielä puol metriä lunta penkin päällä, en ala, kahtoiskohan täällä porukka miten hulluks jos lapiois lumia vähemmäks pellolta ;D

Valkkarin maanpäällinen oli kasvanut viikossa valtavasti; toivottavasti alapuolellakin oli tapahtunut jotain.

Hyvät ihmiset, onkos tämä nyt mahdollista, että mulla tuolta maasta nyt puskee valkosipulia ylös, vaikka laitoin ne viime keväänä, eikä niistä tullut mitään. Ööm, tarkennettakoon, että on voinut tulemiset jäädä huomaamatta, kun pääsivät taas kehäkukat vähän villiintymään ja olivat vielä pitkää ja kaatuilevaa sorttia ja taisin vallan sipulit lopulta unohtaa, on nimittäin pari kunnon kepaakin näköjään jäänyt penkkiin . Toisaalta siinä vaiheessa, kun kehäkukat olivat vielä pieniä, ei valkkareista näkynyt piipan piippaa. Jätänkö ne nyt sinne kasvamaan, vai pitäisikö kaivella ja tarkistaa miltä näyttää?

Hyvinkin mahdollista tuo :slight_smile: Laitoitko alun perin kynsiä vai itusilmuja? Jos ne olivat kynsiä ja jakautuivat viime kesänä sipuleiksi, niin nyt niillä on ahtaat olot. Jos olivat itusilmuja, ne kasvavat luultavasti tänä kesänä kunnon sipuleiksi.

Ehkä kannattaa kaivaa yksi ylös ja kurkistella.

Itselläni on kyllä jäänyt sinne tänne kokonaisia tv-sipuleitakin, ja seuraavana kesänä siinä on ollut melkoinen rypäs. Eivät tietenkään kasva ihan niin suureksi ahtaudessa, kuin yksittäin kasvaessaan.

Itusilmujen kasvukausi on niin lyhyt, että tahtovat väkisinkin mennä hukkaan. Verso kuihtuu suhteellisen aikaisin.

Kyllä ne ihan kynsiä oli, niitä mitä keväällä myydään siemenliikkeissä. Pitänee sitten vähän häiritä heidän rauhaansa. Varmuuden vuoksi jätän kyllä osan koskematta, pienemmätkin kynnet ovat parempia, kuin ei ollenkaan, jos vaikka jotenkin töppäään kaivellessani. Voi, että, jospa kerrankin saisin oikein kunnon valkosipuleita, yleensä on vain sellaisia pieniä tullut keväällä laitetuista kynsistä, mikäli ovat tosiaan hengisssä säilyneet. Musta ei ole syksyllä enää istutuspuuhiin, niin on jäänyt talvivalkkarit kokeilematta.

Sain viime keväänä Nopsikselta nipun valkosipulin versoja vai mitäköhän nyt ovat oikealta nimeltään. Istutettiin ne sittenmaahan ja melkein itkin, kun näytti siltä, etteivät ne yhtään tykänneet muuttaa meille, kaikki kuihtuivat. No, nyt siinä penkissä onkin vaikka kuinka valkosipulin versoa kasvamassa :)Että, olin tyytyväinen, kun huomasin ne :slight_smile:

Kreeta-E, en tiedä noista kevätistutettavista mitään. Mutta eihän haittaa jos yhtä kurkistat. Luulen että olet saamassa satoa :smiley:

Mäkin sain viime vuonna joltain (kiitos vain, en vain muista ketä kiittelisin…) pieniä valkkareita ja itusilmuja, jotka syksyllä piilotin penkkiin. 8 isoa jo puskee maasta ja itusilmutkin taitaa olla elossa :slight_smile: