Talvivalkosipuli, Allium sativum(2007...31.3.2021) SULJETTU, jatkuu: Valkosipuli

Yllätyksekseni löysin verrannalta pikkupussillisen talvivalkosipuleita, jotka olivat unohtuneet syysistutuksesta. Veranta on kylmä ja täällä oli juuri viikon kamalat pakkaset(monta päivää yli -30). Nyt mietin, että jätänkö ne lopputalveksikin pakkaseen ja kokeilen keväällä lähtevätkö kasvuun vai olisiko viisainta siirtä ne vähän lämpimämpään esim. jääkaappiin?

uusia jäseniä!tervetuloa!

happy, en tiedä mikä olisi oikeaoppinen tapa, mutta mutulla itse lähtisin siitä että siirtäisin lämpimämpään paikkaan sieltä ulkoa hirmupakkasista. Jos on selvinnyt niistä -30 asteista niin hyvä, mutta ei välttämättä tarvitse testata selviääkö jatkossakin tulevista hirmupakkasista. Niin aattelisin. Eli vähän paremmat olosuhteet ja sitten voi keväällä testata että onko niistä eläjiksi?

Hain juuri pussin sisälle ja näyttivät vielä täydellisiltä:) Jos ovat vielä hengissä, voivatko alkaa kasvamaan samantien jääkaappilämmössä? Kevääseen on vielä aika pitkä aika…

Jääkaappilämpö on +5. En uskoisi että siinä lähtee kasvamaan. Mitäs muut on mielipuolta asiasta ?

luulen että lähtee, jos ovat hengissä. Pökkäähän se vartta kylmässä maassakin syksyllä. Ja juurethan ne ekaks kasvaa. Siis minä laittaisin ne multaan kukkaruukkuun ja sitte jääkaappiin.

Minulla olisi heinikoitunut kasvimaa, jonne olisi tarkoitus istuttaa valkosipulia. Olisiko hyvä nyt tulevana kesänä vaan jyrsiä maata ja poistaa rikkaruohoja, jotta syksyllä voisi laittaa valkosipulit maahan? vai miten te tekisitte? Kuvittelin syksyllä, että istuttaisin nyt keväällä niitä kesävalkosipuleita, mutta eihän niitä tunnu mistään saavan. Mistä yleensä ostatte talvivalkosipulinne ja jos niitä vielä jostain saisin, niin kerkeäisinkö vielä laittaa ne multaan jääkaappiin?

Minä hommasin talvivalkkarit hyötykasviyhdistykseltä.

Tilasin talvivalkosipulit syksyllä Seemnemaailmasta.

missreinhold!muokkaa maa keväällä ja laita vaikka hernettä siihen,niin saat typpeä siihen multaan,eikä kasva niin paljon rikkaruohoa.sitten syksyllä valkkarit!ja minä olen istuttanut sitten keväällä valkkareiden väleihin purjoja.valkkkarit nostetaan heinä-elokuun vaihteessa ja sitten jää purjoille tilaa kasvaa loppusyksyn!

Olisiko kenelläkään hyviä valkosipulinsäilöntäohjeita? Sellaisia missä valkosipuli on pääosassa ja mitkä säilyisivät vähintään useamman kuukauden. Jonnekin säilöntäketjuun tms. jos laittaisitte hyväksi havaittuja ohjeita.

Hui kauhistus olin jo ehdottaa valkosipulimurskan tekemistä, mutta perun mokoman, puristelin juuri itselle sämpylätaikinan joukkoon noita järkäleitä ja nyt on peukalon syrjä mustana, on ne vaan niin kovatöisiä saada soseeksi, jotta.

Tuli sitten todistetuksi sekin, että ei edes kannata yrittää säilöä valkkareita sämpylöissä, pari tuntia ja sämpylät oli loppu, ei siis säily siellä :slight_smile:

Minä ostin talvivalkkareita ihan puutarhamyymälöistä syksyllä. Niitä oli kaupan useammassakin paikassa ainakin täällä Espoossa.

Kertokaahan viisaammat kun meillä alkaa talvivalkosipulien kynsien sisällä olla vähän vihreää, eli aloittelevat kai jo itämistä, niin voiko ne vihreät sisukset syödä? Tuntuisi että voi koska niitä versojakin syödään mutta olisiko jollakin ihan tietoa?

Ei ole fakta tietoa, mutta aina minä olen ne vihreät syönyt, eikä ole tullut edes mieleeni, että ei saisi :slight_smile:

Joku joskus väitti, että valkosipuli ei haise hengityksessä, kun jättää vihreän osan syömättä. Mutta eihän se valkosipuli haise ja jos jonkin mielestä haisee mänkööt etemmäk nuuskimasta

Niin se vihreähän on aloitteleva verso :slight_smile: Suuhun vaan, sanoisin ja tekisin (ja teenkin).

Kiitos vahvistuksesta! Ollaan niitä huoletta syöty mutta tuli vaan mieleen josko ne eivät olisikaan syömäkelpoisia.

Kaikki vihreä lie hyväksi