Tuolla aiemmin veikkasin meidän tammien olevan peräisin 80-luvulta, varma en ole iästä, mutta mittaa niillä on seitsemän metrin tienoilla, alkuun ovat kasvaneet ihan puskassa, paremmalla paikalla ollut tammi oli 10 vuotta sitten paaaljon muita pitempi, mutta se oli tietysti se, joka oli sähkölinjan alla ja kaadettiin, sitä ei voinut enää kaivinkoneella siirtää, niin kuin nuo pari muuta. Sillä voisi ehkä nyt olla ylikin kymmenen metriä korkeutta, jos olisi siinä saanut kasvaa.
Siitä kolmehaaraisesta, josta oli joku sivu sitten puhetta: sitä tässä tarkistelin ja taitaa se kolmas haara nyt hävitä kahdelle muulle, se ei ole ennättänyt kasvaa yhtä paljon ja alkaa jäämään sinne keskelle pimentoon, saa nähdä kuinka kauan se siellä pärjää.
Täällä kurjassa karjalassa 10 vuotinen tammi on keskimäärin noin kolmimetrinen, hyvässä mullassa.
No ei siellä Karjalassa sitten sen kurjempaa ole kuin meilläkään, eivät nuo meidän tammet tainneet siirtämisvuonnaan 1999 olla neljää metriä, mutta nyt on vuosikasvuissa ollut mittaa.
lohduttakaa itseänne sillä, että noin 15-vuotiaana ne alkaa kasvaa, ja sitten se ei lopukaan ihan heti. Puiden muotoa kannattaa tarkkailla, ettei mene muotopuoleksi tai hujopiksi. Tammen muoto on leveä ja oksakulmat auki.
Kiitos tiedoista! Jos 10 metriä kestää 30 vuotta, nou hätä mitään, sinne on vielä aikaaaaaa… Arvoin asiaa siksi, kun aikomallani paikalla muutaman metrin päässä kasvaa nuoria omppupuita, että kuinka niille käy tammen varjossa.
Olen tutkaillut tuota tontin kesyttämätöntä nurkkakohtaa, olen kaulannut siitä haapoja. Jos sinne aikanaan tyrkkäisi.
Minulla on tavallinen tammilapsi, jonka pelastimme Tikkurilan entisen Minttutien kirppiksen rakennuksen tontilta ennen rakennusfirman jyriä, samoin kaivoin sieltä sireeniä.
Olen muistanut sen tammen nyt suojata, tuli 2 edellistä hajamielisen syötettyä rusakolle pitää aina hakata päätä seinään eikun nurmikkoon.
Tammen vieressä ei sitten kannata olla mitään puuta kuutta metriä lähempänä. ellei ole valmistautunut kaatamaan sitä seuraavan 20 vuoden aikana. Tammella näyttää olevan leveyttä yhtä paljon kuin korkeutta. Meidän tammet ovat kymmenen metrin päässä rakennuksesta ja tuli tässä jo mieleen, että kuinkahan vanhoiksi tällaiset 60-luvun rakennukset mahtavat tulla. Mä niin tykkäisin, että tässä olisi sadan vuoden päästä komia puu.
Hyvä poitti K-E! Me laskeskeltiin että tammi pitää istuttaa vähintään 8m päähän talosta.
mää oon aina halunnut tammen! onko se vaikee kylvää? ja vielä ku löytys terhoja!
Suhvi: kuinkas ison vasullisen haluat?
Kiitos Hoyabella! jos muistan vielä itsekki nii muistutan!
Suhvi, mulla on 1v. tammen taimia, jos olet kalkkuna tapamiseen tulossa niin voisin tuoda sinne.
en ole tulossa valitettavasti tapaamiseen… elikkä taimen joutuisi lähettään…
Tammi on jo herännyt kevääseen
Annaw, eka punatammen alku pilkistää mullasta, kiitos vielä kerran sinulle!
Minä istutin tammia ja punatammia viime kesänä. Juhannuksena kun pääsen mökille niin näen kuinka ne nyt jaksavat. Kuulemma myyrät ovat syöneet joitakin niistä
Onko muuten tietoa kuinka hyvin hyvin Helsingistä poimituista terhoista kasvatetut tammet pärjäävät kuopiossa? Mökki jonne istutin tammet sijaitsee siellä. Viime kesänä istuttamani tammen terhot poimin Jyväskylästä, mutta nyt olen muuttanut Helsinkiin ja ajattelin ensi syksynä taas kerätä täältä lisää terhoja tulevaa vuotta varten.
Oisko taas pitkästä aikaa muistakin tammilajeista kuvia? Odotellaan… Takiaistammesta vois olla tulossa ja ehkä punaisesta…
Voiko tämä olla tammen taimi? Lehti ei muistuta tammen lehteä kyllä…
Ei o tammi, voisivat olla jotain syreeneitä ehkä.
hyvinkin. ja pistokas- eivät siementaimia…
Olen ottanut tuon taimen viime kesänä tammen juurelta. Näitä samanlaisia oli useampia ja olin ihan varma, että se olisi tammi. Alkoi kuitenkin epäilyttää. Toivottavasti olisi! =)