Tammi, Quercus

Weikko - luulen että loppukesä on parempi kaikkien puiden siirtoon, varsinkin nämä jotka vuotavat. Niin kauan kuin maa on sulana, tapahtuu juurtumista eli vahvistumista seuraavaa kesää varten. Kevätsiirroissa tulee ongelmaksi se kesän aikainen hoito, eli ennemminkin sen puute, kasteluineen ja varjostuksineen…

Tässä minun taimia, jotka odottelevat pääsyä varsinaiselle kasvupaikalleen.

Punatammia ja tammia:

Punatammia ja tammia

Tammia:

Osa taimista on kuin sillit purkissa, mikä ei käsittääkseni ole hyvä juttu. Toisaalta nuo kotimaiset tammet ovat sinnitelleet joulukuusta lähtien, joten elättelen toiveita, että ne jaksavat vielä kuukauden tai pari.

Punatammien lopullinen kohtalo hieman jännittää, sillä aion istuttaa ne Kuopion seudulle ja olen kuullut, että ne eivät pärjäisi niin pohjoisessa.

Hienoja taimia Pekalla, mutta ainakin tuossa alimmassa astiassa taitaa olla liian pieni juuritila?

Laitoin sinulle tulemaan erikseen yksityisviestiä, katsotko postiasi (oikean yläkulman pomppiva kirjekuori).

Punatammia kasvaa ainakin Seinäjoella, mutta kuten kaikessa, talvenkestossakin on kysymys perimästä. Seinäjoen isot puut ovat noin vuodelta 1933.

Kyllä ne punatammet pärjää. Mulla on ollut pari vuotta mustilan terhoista kylvettyjä punatammia ja hyvin ovat talvehtineet.

Oon kysellyt ennenkin vissin teiltä takiaistammeista. Eikö kellään ole niitä viljelyssä? Mulla on muutama ja täälläpäin ainakin ovat selvinneet talvista hienosti ja mukavasti kasvaneetkin.

App,

Mistä sait takiaistammen taimia/terhoja? Minua kiinnostaisi kokeilla niitäkin.

Kortesniemen taimistolta http://www.wakkanet.fi/~hikkori/

Omasta mielestä ainakin ovat olleet yhtä kestäviä kuin Helsingin seudulta olevat terhoista kasvattamani Metsätammet.

Hannu Kortesniemi myy myös taimia useista eri tammilajeista, jotka ovat kestäneet Seinäjoella IV-vyöhykkeellä moniaita vuosia. esim. Q.macrocarpa ja ellipsoidalis + kokeilussa ainakin 7 muuta…

Q.ellipsoidalis ja Q.rubra (Macrocarpan lisäksi) jotka kotoisin Kortesniemeltä myös meilläpäin menestyneet.

Keräsin eilen mökiltä yhdestä alle 20-vuotiaasta tammesta pari litraa terhoja joulukoristeiksi.

Hyvä vinkki, pitää kerätä!

Meillä terhot vielä ihan vihreitä. Ruskeitako keräsit koristeiksi? Askarteletko niistä jotain vai pöydällekö sinänsä? Kuulosti kivalta!

Kun niissä on aavistus ruskeaa, ne kuivuu ruskeiksi. Aika pian kun tuon niitä kotiin, liimailen erikeepperillä lakit kiinni ennen kuin menee ihan sikin sokin. Lasipurkissa ne on nättejä ja kuivuu ennen kuin talvi tulee. Tehdään aina ovikoristeita eli liimaillaan liimapyssyllä terhoja, kanelitankoja,lepänurpuja, pieniä pyöreitä käpyjä jotka kuivuu auki vaikka keräisikin vielä supussa olevia ja mitä tässä keräilläänkin. Jos hattuja ei liimaa kiinni voi joku päivä olla ovikranssissa vain terhojen hatut, ja on niitä joskus liimailtu pelkkiä terhojakin. Vien vain pienen osan terhoista että kurreillekin riittää piiloteltavaa ja tänä vuonna niitä tuli paljon ja isoja. Olen kuivannut puusta myöhemmin kuivempiaa koristeomenapuun hedelmiä ja kuivannut kuivurilla, nekin on kivan värisiä. vuosia sitten kun eka lapsenlapsi oli tarhassa, pähkinät kerättiin isomman puiston puun alta ja niitä meni tarhaankin. Siellä niistä sitten tädit keksi lasten kanssa tehdä vaikka mitä. Yhdellä tutulla oli jouluksi tehty keittiön ikkunaan pelkistetty koriste jossa värittömään pakkausteippiin oli laitettu vieri viereen terhoja kiinni ja se oli ikkunalla reunasta reunaan raitana. Joulun jälkeen terhot saa helposti irti hatuistaan ja ne voi heitellä lintulaudan lähelle jolloin joku ne vie siitä mennessään.

Hujoppi tammi, ja samasta siemenestä toinen kasvava, lyhyempi yksilö 

äkkiä lisää valoa niille!

Ei mitään hätää valon kanssa tähän aikaan vuodesta kun pärjäävät ikkunalla hyvin läpi pimeän talven…

Kaksoset 

Joku jossain mietiskeli, josko punatammien nimi tulee jotenkin värityksestä… kuivalla paikalla syysväri olis varmaan kirkkaampi, mutta tässä Seinäjoen suurimmat punatammet kuvattuna viime viikolta, eli hyvin tuleentuneet ovat tänä vuonna. Nämä on ne, joista oli terhoja jaossa - suurimman puun ymp.mitta metrin korkeudella noin 245 cm (juttua oli näistä jo aiemmin, s.20 alk).

Aikas komeita ovat nuo punatammet. Ei olekaan ihan joka pihan puu!

Mulla on mökillä punatammen itäneitä lapsokaisia, mutta vielä mietiskelen, laittaisko paikalleen vai eikö laittaisi. Kauanko kestää, että tammi tai punatammi on noin 10 metriä korkea?

nuo on istutettu noin 1930… hitaita ovat kuten myös tavallinen tammi. Ja kelpaa jäniksille, se yleensä myös karsii kasvua :frowning: