Mielenkiintoisen oloisia tammenpoikasia minunkin mielestäni! Jos niitä siunaantuu ihan ylenpalttisen paljon, olisin kiinnostunut adoptoimaan.
^Ukki vahtii noita kuin haukka. Varokoon yksikään hyönteinen lähestymästä
tää on niin hauskaa taas . Löysin maasta punertavan luumun mallisen siemenen ja ajattelin, että kaunis villiruusu tämä on, laitin purkkiin ja mun mielestä se villiruusu on nyt tammi, kun se on kasvanut, onkohan se tammi...
on :)
Moneen vuoteen ei ole tammessa ollut niin paljon terhoja kuin tänä syksynä. Joka aamu olen niitä keräillyt pihalta ja terassilta tammen alle kasaan. Oravat ovatkin tuon kasan löytäneet ja pistellet terhot poskeensa. Kokonaisen tammimetsän olisi voinut perustaa. Varmasti uusia taimia ilmestyy taas pihaan, kun en kaikkia terhoja ole kuitenkaan löytänyt.
Minä menin erehdyksessä sanomaan isäni isälle että tammesta pihalla tykkäisin, no tämä oli käyny tukholmassa ja toi tuliaisiksi varmaan 50 tammenterhoa+kymmenkunta taimea ja päälle vielä hevoskastanjan ja parin jonkun tuntemattoman puun siemeniä kin oli sieltä jostain puistosta keränny, en tiedä mihin niiden kanssa joudun kun en poiskaan yhtään kehtaisi heittää kun toinen on nähnyt niinpajon vaivaakin niiden eteen.
Pappasi tietää ettei kaikki aina eloon jää joten toi varmuusvarastoa. Istuta vaan papan nimikkopuu!
Minä olen kaivanut Västeråsista joskus 90-luvulla jugurttipurkkiin tammentaimen ja se elää ja kukoistaa hienosti! Nykyään on jo iso nuorukainen, noin 3-4 metrin leveä hujoppi joka kallistuu ihan pakolla etelään. Laitoimme sille oikaisu-pingotusnarun keväällä että saisimme sen suoristumaan, saa nähdä.
Tiedän. mutta olis silti vähempikin riittäny.
No ompahan ainakin varaa tappaa muutama. ja onhan puut kivoja kun vaan keksin niille paikan, tulivat vähän niinkuin yllätyksenä...
Ja meilläpäin kun ei kasva sen kokoluokan tammia että niistä terhoja saisi niin lasten kanssa vaan haaveillaan että voi kun jostain niitä saisi... Niistähän askartelisi vaikka mitä.. tai sitten niitä vaan onnellisina hypisteltäisiinTasan ei käy onnen lahjat...
Meidän tammesta ovat terhot loppuneet jo aikoja sitten. Tammessa ei ole enää lehtiäkään. Ne koristavat pihatietä, mutta jos huomenna on poutaa, laitan haravan heilumaan. Orava on kätkenyt terhoja useampaankin kukkaruukkuun. Taimia kasvaa keväällä varmaankin myös kukkapenkeissä.
Nyt ei ole niistä tukholman tuliaisista jäljellä enää kuin 5 tammenterhoa. hevoskastanjan siemenetkin on kaikki mennyttä.
Orava taisi löytää mun kylvöksen. mistäköhän nyt sais lisää...
Käväisen tuon pienemmän rapakon toisella puolella viikonloppuna. Vinkkejä poimintapaikoista vastaanotetaan .
Kyllä mä tammenterho paikkoja tiedän parikin mutta ne kastanjat enemmän harmittaa.
MuuuMi, hevoskastanjaa löytyy (löytyi ainakin vielä kuukausi sitten, jos ei joku oravanrohmu ele ne sieltäkin vienyt) äitini pihalta... Voin katsoa sieltä seuraavan kerran kun käyn.... en ole varma vielä milloin mutta....
Voi, se olis ihanaa.
Kiinnostaako ketään jo iso tammentaimi, sille ei ole tilaa alapihalla. Sen korkeus on jo yli 2.5 metriä juuristo on varmasti hyvä koska olen sitä välillä leikannut.Myös yksi pienempi taimi löytyy.
Tuollaisen ison taimen hinta on taimistoissa noin 30 e, tämä olisi halvempi. Kiinnostuneelle voin lähettää kuvan.
Hei!
Nakerteleeko jokin eläin tammea eli kannattaako laittaa kanaverkot nuoren taimen ympärille vai ei??
Kyllä pupujusseille kelpaa pienen tammen oksat, kertoo nimimerkki kokemusta on. Suosittelen sitä kanaverkkoa lämpimästi, jos aikoo sitä tammea kasvaa isommaksi.
Sain italian-tuliaisina tammentaimia, sellaisia 20cm korkeita joissa on juuret. Pistänkö suoraan multaan vai annanko hetken aikaa juurtua lisää vesiastiassa? Juuret niissä kyllä on kun on suoraan maasta kiskaistu.
Onko tämä punatammen Quercus borealis lehti? Löysin yhden lehden Kuopiosta kadulta, en puuta mistään lähistöltä. Pärjääkö tosiaan näin pohjoisessa? Onko kokemusta?