Tammi, Quercus

Tässäpä tällainen kohtalainen linkki tunnistusavuksi.

Tuon mukaan se kasvaisi Kanadassakin, mutta sen tarkempaa tietoa en nyt hätäpäissäni löytänyt. Joku maltillisempi googlaaja löytää varmaan enemmän tietoa :D

Sain isännän vihdoin ja viimein kaatamaan osan tammesta, se on kaksihaarainen ja joutaa toinen pois. Olisi saanut toisenkin kaataa, mutta pehmittelen vielä. En tykkää yhtään siitä, kun tulee niin paljon roskaa ja kesällä kummallista nestettä tiputti autojen päälle ja tietenkin kukkiinkin. Sitäpaitsi nurmikkokin kärsii, on aina kuivan näköinen koko alue.

Ja tämä jäi vielä.

Ei omat autot vaan vieraiden ne jäi tammen oksien alle kesällä ja sisko tuumas että pitääkö lähteä auto pesemään, niin tahmeaa oli töhnä. No, jää niitä 2 vielä toiselle puolelle taloa. Siellä ne ei haittaa mitään. Ja pitäähän oravalle olla terhoja.

Meillä on pihalla valtava satavuotias tammi ja noin viikon ajan on tammenterhoja pudonnut niin, että rätinä katossa käy kuin pahimmalla rankkasateella. Joka vuosi noita tulee, muttei koskaan täällä asumamme 26 vuoden aikana näin paljon. Valehtelematta ainakin 10 ämpärillistä, jollei enemmänkin.

Mitenkäs nämä voisi hyötykäyttää (paitsi laittaa kompostiin) - onko ideoita?

Kuivata ja syötä oraville talven aikana :slight_smile:

Tammenterhoista tehty ovikranssi oli jossakin askartelukirjassa, soma kuin mikä. Periaatteella: kuumaliimalla terhoihin kiinnitetyt rautalangat ensin ja sitten kranssipohjaan yhdistäminen. Näppäräsormisen puuhaa.

Isäntä kaatoi taas talon toiselta puolelta kolmihaaraisesta tammesta kaksi haaraa pois. Roskasi niin paljon kuulemma rännejä. Hyvä että sai kaadettua, lähellä oli jo sähkölankojakin, nekin jo heiluivat voimasta ja orapihlaja-aidan päälle menivät, vaikka oli vetäjäkin auttamassa. Mutta onneksi ei aita vaurioitunut yhtään.

lähetä mulle

Mulle kans kelpaa tammenterhot, oraville talveksi hyvää ruokaa, vai meneekö tämän perän oravilla massu sekasin tammenterhoista kun eivät ole tottunu niitä syömään =)

muumi,idätä ne ja taimenvaihdossa ne on kuumaa kamaa!!!

Pistänpä taas tänne ylös. Minulta saa tammenterhoja niin paljon kun tahtoo. Kilo, kaks…, tai ämpärillinen. Tulevat postimaksun hinnalla. Tai ilmaiseksi, jos itse noudat.

Pankaapa hölöä, jos kiinnostaa. Äiti tammi on vanhasta Valamon luostarista tuotu 1920 luvulla, joten ihan tavallisia “maatiaisterhoja” nämä eivät ole. Oraville maistuu.

Tammenterhoista vielä - tein pikku punnituksen, ja lopputuloksena tiedoksi tammenterhoista kiinnostuneille: litra tammenterhoja painaa vajaat 600 grammaa,…

Ahdekaunokki

laitoin viestiä.

Pikkupoikani tarhan pihalla Espoossa on pari punatammea ja ympäristössä runsaasti metsätammia. Olen kerännyt talteen terhoja molemmista tarkoituksena tehdä tammitaimikko hakatuille pienille (Aura I-vyöhyke) metsäkaistoille /alle hehtaarin kokoisia. Puusto oli isoa kuusta ja metsämaa oravanmarja/ mustikka ja oravanmarja/käenkaali tyyppistä metsää. Istutuspaikalla peurakanta on runsas ja kysyisinkin miten hyvin mota-karkoite estää taimien peuravauriot? Entä terhojen sively motalla myyrävauriot.

Jännä havainto, punatammenterhot tuntuvat kokoonsa nähden selvästi metsätammen terhoja paivavammilta vai ovatkohan ko kevyen tammenterhot vain madonsyömiä?

Suositteletteko muuten terhojen lyömistä maahan vaiko 1-2 vuoden taimien kasvatusta ennen istumista.

T Jarkko Lakkisto ]:D

Yhtään puuta en ole koskaan siemenestä kasvattanut, mutta epäilisin, että taimikasvatus olisi hyvä tehdä ensin. Luulen nimittäin, että jo aluskasvillisuus vaikeuttaa tammentaimen kasvuunlähtöä valo-olosuhteiden ja muun kanssa. Elukoista puhumattakaan.

Onko muuten kellään viisasta vastausta kysymykseen miksi ameriikan puolella Q.roburia pidetään arempana lajina kuin paikallista Q.albaa?
Esim meikäläisten metsätammi robur on heillä rajattu alueille 5-8 ja valkotammi 3-8. Nämä siis USDA hardiness zoneja.

Käytiin eilen pikapäiväreissu mökillä. Tammi oli sitten ainoa nuori taimi, jonka unohdin suojata, sinne oli mennyt jänisten suuhun.

Pakkomielle siis jatkuu, tahtoo tammen. Ja muistaa nyt suojata sen.

Imikkä, ei se välttämättä mennyttä vielä ole, ellei ihan juurta myöten ole syöty.

Olen kasvattanut yhden tammen tammenterhosta. Nyt tämä tammi on noin 2 metriä ja todella tuuhea.

Keräsin lasteni kanssa viime syksynä tammenterhoja ja ne olivat jo lähteneet kerätessä itämään. Pistettiin ne äkkiä sisälle multaan ja nehän lähtivät kasvuun. Nyt ne ovat n. 15 cm korkeita ja omaavat jo muutaman hienon lehden. Miten ne kannattaisi istuttaa kesällä ulos? Nehän ovat vielä todella hentoisia.

Oletteko lukeneet Jean Gionon kirjan Mies, joka istutti puita? Vaikka tarina on sepite, niin se on saanut paljon hyvää aikaa, puunistutuskampanjoita. Yksikään istutettu puu ei ole turha!