Tammi, Quercus

taitaa olla aika laittaa terhot multaan.

Nurmikolla oli monta tammenterhoa, laitoin ne ruukkuun kasvamaan,koska niissä näkyi olevan ‘elämää’.Siirrän ne ruukusta muualle kasvamaan, kunhan tulevat taimelle.

Quercus Macrocarpa:
minkälaisia kokemuksia on foorumilaisilla tästä lajista?
Itse oleskelen "vyöhykkeellä V" kuten jotkut sanovat. Seutu on tosi harvoin keväthallojen kourissa ja ei ensimmäiset yöpakkasetkaan tänne ennätä syksyllä kiitos meren.
Siis mulla on ollut Kortesniemen Hannulta kokeilussa Q.Macrocarpa(muiden muassa) joka on viihtynyt. Viime kesänä kasvoi puoli metriä ja näillä näkymin sama tahti jatkuu. (täälläpäin on sattunut olemaan nuo helteet ja muutenkin tämän kevään lämmöt kohilleen (www.fmi.fi)) Viime talvi oli täällä rankka, minimit oli siellä -30 alapuolella vaan eipä Macrocarpa näistä ainakaan tykännyt kyttyrää.
Edellisen kesän tuo tosiaan asusteli kuten muutkin mun kokeilut, "haudattuna peltomultaan". Lannoitteita olen antanut noille lievästi, hieman puutarhan kevättä keväällä.

Oulussahan on kuulemma Macrocarpa jossain puistossa, jota en ole päässyt bongaamaan, oisko kellään siitä kuvia tai tarkempia sijainteja? Oon kuullut että jossain keskustan puistossa yksi olisi… Olen itse tuosta Macrocarpasta sen verran innostunut että taidan tilata pari lisää kun noin hyvin täällä pärjäävät… Muiden kokemuksista tosin olisin kiitollinen.

Tuosta edellisestä jäi sen verran mainitsematta että kun näinkin kivat kokemukset on ollut että uskaltaisiko jopa tuosta alkaa kasvattamaan varjopuuta terassille (paikka ois valmiina)? Jos tuo tosiaan tuohon tahtiin kasvaa jos vaikka vertaa kotimaisiin tammeihin niin aika nopsaan tuosta saattaisi saada kivan puun varjostamaan terassia kesän kuumimmilla ilmoilla. Kun ei tosiaan minkäänlaisia paleltumisen merkkejäkään tullut viime talven jälkeen, vaikka tuo edellinen kesäkään ei mikään lämmin ja pitkä ollut… Pistää miettimään…

Olettekos ennen nähneet tämmöistä?

tammipollardi

En ainakaan ole nähnyt, mikäs hän on?

Onpas hauskan näköinen.

Se on mitä syntyi viimekesäisestä kokeilusta hamlata tammea. Semmoinekin siis onnistuu.

No jopas onkin

Anteeksi tyhmä kysymys mutta mitä tarkoittaa “hamlata”?

Hamlaus on ainakin arporaattorin täällä pentissä käyttämä nimike puiden leikkaustyylille, joka englanniksi on nimeltään pollarding (itse kutsun siksi noita hamlattuja puita pollardeiksi paremman nimen puutteessa). Siinä typistetään ja poistetaan oksisto suunnitelmallisesti niin, että puu kasvattaa uusia tuoreita versoja haluttuihin paikkoihin, joihin muodostuu aikaa myöten sellainen paksunnos, jonka nimikettä en nyt muista. Muutaman vuoden välein toistettu hamlaus pitää puun ikään kuin ikuisesti nuorena ja hallitun kokoisena ja mallisena.

Puunainen, miuta jäi vaivaamaan/kiinnostamaan tuo siun hauska tammesi. Voisitko antaa vähän neuvoja, miten tuon sait aikaisin? Eli varmaan tammen pitäisi olla yksivartinen? ja halutun korkuinen, mutta mitä sitten ja milloin tehdään. Kävin katsomassa oravien "järjestämää" tammikkoa ja siellä olisi aika kivan kokoinen tammen alku, josta voisin saada yksirunkoisen leikkaamalla.
Tykkään hirmuisesti "runkopuista". Ne antavat pikkuiseen pihaan perennapenkkeihin kivaa korkeutta ja alle mahtuu jotain matalaa kasvamaan. Ovat vaan liian kalliita ostaa, joten yritän itse kasvattaa. Aikaahan se vie, muttaa mikäs kiire tässä on. Itse siemenestä kasvattamassani marja-aronia pikkupuussa on tänä vuonna jo kukat! Yksi musta -tai viherherukka on kasvamassa ruukussaan rungolliseksi.

Eipä tuossa mitään ihmeempiä niksejä tarvita. Ensin täytyy valita sellainen hyvä katkaisukohta oksakiehkuran päältä ja sitten poistaa kaikki rungosta kasvavat oksat hyvällä terävällä oksasahalla tai pienempien oksien kohdalla vaikka puukolla. Koska en ole varma miten selkeä pelkkä sanallinen selitys olisi, tein havainnollistavan kuvan:

tammen hamlausleikkaus

Yksi jälkihoidollinen asia mikä tuossa sitten täytyy muistaa on ylimääräisten puhkeavien silmujen nippiminen pois sinne mihin niitä ei halua. Muuten puusta tulee koko pituudeltaan melkoinen turnu.

Kiitos selkeästä kuvasta ja ohjeista. Missä kuussa leikkasit? Ja pidetäänkö leikkauksissa välivuosia?

Heinäkuussa, jolloin on yleensäkin otollisin aika leikata lehtipuita. Täällä pohjolassa hamlausta ei voi tehdä joka vuosi, koska se olisi puulle liian rankkaa (ja tammen kasvuvauhdin tuntien muutenkin liian usein). Sen sijaan leikkauksia tehdään yleensä 2-4 vuoden välein. Ja sitten kun noita oksia leikellään pois seuraavassa leikkauksessa, täytyy niihin jättää pikkuisen pituutta. Jostain kumman syystä olen nähnyt kahta oppia, joko jätetään 2-3 cm tai 2-3 mm. En ole ihan varma kumpi on oikein, mutta veikkaan jälkimmäistä. :confused:

Jos muuten yhtään pelkää ensialkuun noin hurjaa leikkausta, voi jättää muutaman ohuemman lehtevän oksan puuhun ja poistaa ne sitten myöhemmin, joko uusien silmujen avauduttua tai vasta seuraavana vuonna. On myös mahdollista jättää muutamia valittuja oksia katkaisukohdan alapuolelle ja aloittaa hamlaus myös niiden päistä, jolloin puuhun syntyy useampi "tupsu".

Kiitos taas. Oletko hamlannut muitakin puita kuin tammea? Jotain vaahteraa muistaakseni leikkasit?! Mutta se ei varmaan ollut hamlausta?

Olen hamlannut tammea, mongolianvaahteraa (kyllä, se oli myös hamlausta) sekä tuomea. Tosin se mitä tein tuomelle ei tainnut olla ihan oikeaoppinen hamlaus. Pitänee laittaa siitä kuvia joskus.

Vanhainkodin pihassa kasvaa tammi, joka käyttäytyy oudosti. Syksyllä se ei pudota koskaan lehtiään. Keväällä se näyttää kuolleelta, kun lehdet eivät puhkea. Nyt juuri ennen juhannusta se teki lehdet, mutta vanhat lehdetkin ovat vielä oksissa. Tuo puu on jo aika iso.

Meillä on ihan samanlainen tammi elellyt pihassa jo 16 vuotta. Se on ison osan kesää ihan ruma, kun siinä on ne vanhat lehdet ensin ilman uusia ja sitten vanhat uusien kanssa. Niin korkeakin se on, että ei ylety enää putsaamaan niitä vanhoja pois. Nytkin on vielä pitkien oksien päissä olevat silmut aukeamatta. Olen aina ajatellut, että se ei tykkää meidän hyvin savisesta maasta, ja että sille ei aikoinaan tullut tehtyä ollenkaan tarpeeksi maanparannusta. Mutta kiinnostavaa olisi, jos jollain olisi oikeaa tietoa, miksi tammi on tuollainen.

Tuo vanhainkodin tammi tekee samoin joka syksy. Meidän pihamme on muutaman sadan metrin päässä tuosta tammesta ja oma tammemme käyttäytyy ihan normaalisti.Selityksen täytyy siis olla jokin muu. Ehkä jokin lajikkeeseen liittyvä…