Tammi, Quercus

Tärkeämpää varmasti olikin se kylvämisen ilo ja kasvun ihme :wink:

Tarkastin keräämieni tammenterhojen tilanteen ja huomasin, että yksi terhoista itää jo nyt! Mitä teen, istutanko jo ruukkuun vaikka kevät ei ole vielä lähelläkään?

Laita vaan ruukkun, hautaa se maahan ja peitä lehdillä ja jollakin, mikä estää nälkäisten hiirien/myyrien pääsyn herkuttelemaan. Keväällä kuivahtaminen on itäneelle taimelle toinen uhka.

Veljeni oli kahmaissut kourallisen Lauttasaaressa olevan 50 vuotta vanhan kerrostalon pihamaalta sinne tammista ropisseita terhoja. Ne pihamaan tammet ovat suuria jyhkeitä puita, oletettavasti aikalailla talojen ikäisiä, joissa tänä vuonna terhoja niin paljon että pihatietä ajavan auton katolle niitä ropisee kuin vettä sataisi. Hän toi ne minulle istutettavaksi tänään. Tein kelluntakokeen, muutama kellui ja joutui roskiin, 13 kappaletta upposi veteen eli ne istutin kunkin omaan ruukkuunsa.

Jätin ruukut nyt ulos, ja kunhan pakkasta alkaa olla sen verran että kasvihuoneessa ei enää lämpötila plussalle kovasti kohoa päivisin, siirrän ruukut talvehtimaan sinne pois myyrien ym. armoilta.

Olen ymmärtänyt että terhojen itävyys on aika hyvä, joten muutaman tammen alun pidän noista itselläni ja loput saa velipoika sitten istutettavakseen ensi kesänä. Meinasi varmuuden maksimoimiseksi lähettää vielä lisää terhoja ruukutettavaksi, oli tänään illalla jo kerännyt niitä sieltä pihalta :slight_smile:

Pienen puun taimen istuttaminen omalle pihalle tuo jotenkin oman täällä olemisen ajan pienuuden käsin kosketeltavaksi: kun taimesta on kasvanut iso puu, sitä ei itse ole näkemässä vaan sitä ihailee jo aivan eri sukupolvi.

Ja se kelluva terhohan ei vielä merkitse sitä että se ei itäisi. Itse kylvin pari vuotta sitten terhoja joita liottelin ensin vesisankossa, samalla lailla itivät kelluvat terhot kun aikani niitä uitin…

"Laita vaan ruukkun, hautaa se maahan ja peitä lehdillä ja jollakin, mikä estää nälkäisten hiirien/myyrien pääsyn herkuttelemaan. Keväällä kuivahtaminen on itäneelle taimelle toinen uhka."

Kiitos vastauksesta :slight_smile: Ikävä kyllä tilanteeni on se, että maahan hautaaminen ei ole mahdollista, sillä asun kerrostalossa. :frowning:

Olen syksyn ja alkutalven mittaan laittanut terhoja ruukkuihin ikkunan viereen sitä mukaa kun ne ovat itäneet, mutta yhdestäkään ei ole vielä taimi noussut mullan pinnalle. Onkohan jokin mennyt pieleen vai kestääkö taimen ilmaantuminen kuinka kauan?

Toinen asia mitä olen miettinyt, on se että kuinka minun pitäisi kastella ruukkua jossa itänyt terho on? Täällä sisällä on ilmeisesti ilma sen verran kuivaa, että mullan pinta kuivahtaa yhdessä päivässä.

Ptl

mä olen täysin hävyttömästi haudannut kerrostaloni pensaiden multiin yhtä sun toista mökiltä karsittua tainta, kyyyyllä sen kukkaruukunkin voi sinne pihapuskan juurelle laittaa. Mutta jääkaappi/kylmäkellari on hyvä toinen vaihtoehto.

Ruukun päälle voisi laittaa muovipussin, ja siihen tehdä vähän reikiä. Pysyy kosteus paremmin eikä homehdu.

Yksi työkavereistani otti vuosia sitten pihalta syksyllä tippuneen terhon ja laittoi sen multiin työpöytänsä kulmalle; ennen joulua siinä oli jo taimi, minkä keväällä istutti mökille.
Joten tammi ei tarvitse kylmäkäsittelyä.

Imikkä,

Kaipa ne minunkin ruukut olisi tuonne ruusupuskiin mahtuneet :slight_smile: Nyt siellä on jo sen verran lunta, etten viitsi enää mennä tonkimaan :smiley:

Ruukkujen peittäminen jollakin on ihan hyvä idea, ajattelin myös suihkutella niitä suihkupullolla niin pysyy multa kosteana.

Raipel,

Ennen joulua? Jouluun ei ole enää kovin paljoa aikaa, mutta minulla ei vielä taimia näy. Toivottavasti terhot ovat vielä hengissä :((

raipel, ilahduin kertomastasi   Ruukutin nimittäin muutaman terhon ihan jokin aika sitten ja vein autotalliin viileään. Taka-ajatuksena oli  että jos lähtevät itämään niin jospa niistä saisin ikkunalauta-kasvatuksena taimet jo alulle. Kaikissa niissä oli jo työntynyt jotain  kasvua muovipussissa ollessaan, tämä on nyt vain kokeilu mutta nyt odotan siltä vähän enemmän kuin ennen raipelin viestiä

Kyllähän ne terhot itää kun pitää kosteana purkissa siihen asti kun alkavat vartta pukkaamaan. Kun terho alkaa juurta puskemaan niin kosteaan multaan vain ja elmukelmu päälle ja huolehtia että multa tosiaan on kosteaa. Kun varsi alkaa tulla esiin niin kelmu pois. Alussa pitää vähän kosteampana ja kun alkaa kunnolla oleen lehtiä niin ei tartte kastella kuin kerran-pari viikossa.

Mulla on ainakin joka ainoa terho joka on alkanut juurta työntään lähtenyt kasvamaan myöskin oikein.

Edellisestä satsista joka on nyt pari vuosikasvua kerinnyt kasvaa, parhaat ovat 50-70cm mittaisia. Nyt on ikkunalaudalla muutama odottamassa kesää ja loput hangessa purkeissaan ja osa kasvimaan penkissä… saa nähdä mitä niille kuuluu keväällä.

Joulukuun alussa hötkyilin, että ovatkohan taimeni kuolleet kun vartta ei alkanut näkymään. Nyt tilanne on se, että lähestulkoon kaikista terhoista on kasvanut taimi ja ikkunalaudalla on jo komea metsikön alku.

Suurin osa taimista on hyvin elinvoimaisen näköisiä, mutta parista taimesta ovat lehdet lerpahtaneet ja näyttää siltä etteivät ne enää piristy. Olenko hoitanut näitä nuupahtaneita taimia jotenkin väärin vai onko niin, että kaikki taimet eivät vaan ole elinkelpoisia ja siksi heittävät henkensä vähän itämisen jälkeen?

Ne taitavat jo olla kaikkein viileimmässä mahdollisessa paikassa tuossa ikkunalaudalla. Kerrostaloasuminen asettaa tiettyjä rajoitteita tässä harrastuksessa :slight_smile:

Paleltuvat nuoret taimet vain kuoliaaksi jos ulos tässä vaiheessa vie. Kyllä ne talven yli ikkunalla menevät jos ovat elääkseen.

Juu, pidän niitä tuossa ikkunalaudalla ja toivon parasta. Suurin osa niistä tosiaan tuntuu olevan edelleen hyvinkin elinvoimaisia. Muutama noista tosiaan vain alkoi kuihtua kasvettuaan aluksi ihan lupaavasti. Noh, ehkäpä kaikista ei vain ole elääkseen.

Osan taimista olen istuttanut oman ruukun sijasta sellaiseen suorakaiteen muotoiseen parvekelaatikkoon ja se laatikko on nyt aikamoinen metsikkö. Onko taimien siirtäminen omiin ruukkuihinsa välttämätöntä vai voinko pitää ne siinä odottamassa pääsyä lopulliselle kasvupaikalleen?

Jos olen oikein käsittänyt niin tammi kasvattaa tosi pitkän juuren, eli ihan siitä päättelisin että korkeassa ruukussa niillä on kasvun mahdollisuudet paremmat kuin siinä parvekelaatikossa. Voi mennä ihan metsään, mutta mutuni olisi tuo. Jatkan päättelyäni ja mietin että jos siellä on jo kasvua, nähtävästi olisi hyvä ne siirtää omiin korkeisiin ruukkuihinsa jotta juurikasvulla on tilaa. Tuntuisi että jos odotat siihen saakka että saat ne istutettua lopulliselle kasvupaikalleen, saattaa kasvuun tulla häiriötä?
Itse laitoin viime syksynä ensimmäisen kerran terhot multiin joten kokemusta minulla ei tuosta ole, mitä nyt olen yrittänyt lueskella asiasta

Olisi mukava kuulla menikö päättelyni ihan metsään, kuka oikeasti osaisi vastata ptl:lle?

Nuu,

Siinä parvekelaatikossa olevat taimet ovat ne jotka näyttävät kasvavan ongelmitta :slight_smile:

Luulisin, että Nuu on tuossa ihan oikeassa. Taimet alkavat nyt juurtakin kasvattamaan ja voisi olla hyvä sellainen syvempi kasvualusta, tässä on kuitenkin vielä monta kuukautta, ennen kuin ne saa ulos.

Meillä niitä kasvaa tuolla pihalla joka paikassa, ja yhden kesän aikana vartta kasvaa sellainen 10-15cm ja juurta onkin sitten vähintään tuplasti sen verran.

Komppaan Heksua! Kun tammen taimen touko- kesäkuussa pihassa huomaa niin 10 senttiä sillä on juurta jo ainakin, Myöhemmin tarvitaan jo lapio, että saa sen ylös.

Tuon juuri havainnon olen tehnyt itsekkin kun olen istetellut taimia omiin ruukkuihinsa. Maanpäälliseen osaan verrattuna juuret ovat melko mahtavat vaikka ikää taimella ei ole kuin pari-kolme kuukautta.

Se parvekelaatikko missä taimet kasvavat ongelmitta on melko syvä ja laitoin siihen multaa ihan reippaasti. Ongelmia minulla on ollut vähämultaisempien kasvatusastioiden kanssa. Ehkäpä kyse on ollut mullan vähyydestä.