Tänään olen surullinen (alkaen 19.1.2018 ->)

Surullista.

Minullakin on vähän ikäviä juttuja.

Tämä minun ihanainen metsä ei oikein voi hyvin.
Tässähän tehtiin isot hakkuut joka puolelle ja kuulin tuolta metsän omistajalta, että alue on pahasti maannousemasienen saastuttama, siksi nuo meidänkin kuuset kaatuilee myrskysä, nyt kun on hakattu ympäriltä ja juuret ovat huonossa kunnossa.

No selkeästi huonokuntoisia ei kauhean montaa ole, mutta ne tullaan kaatamaan ihan tässä parin viikon sisällä.
Mutta kyllä se totuus on, että kuusien kuntoa on katsottava tarkalla silmällä tässä ja vanhimpia väkisinkin poistettava,
Harmittaa kun ne on aika kauniita ja talvimyrskyn kaatamissakin oli yhdessä oravan pesä.
Täältä läheltä on lähes kaikki kuusikot hävitetty ja ne on kuitenkin tärkeää ravintoa linnuille ja oraville.

Juu ja en ole käyttänyt noita lahoja penkkien reunaan, otin hyviä puita siihen huonot menee polttoon.
Ensi viikolla tulee puuharrastaja/pitkän linjan metsurimies katselemaan tähän tilannetta, jospa saisin häneltä vähän apua.
On tässä vielä joku 40 kuusta jäljellä, enkä haluaisi turhaan kaikkia hävittää.

Maannousemasieni on ilkeä kaveri. Tuhoaa puurakenteisen talonkin jos perustukset huonot ja kosteus pääsee rakenteisiin.

On ollut koko viikon aika apea mieli kyllä tästä.
Nyt on hiukan sentään parempi fiilis, kun äidin mies järjesti minulle tuon ammattilaisen auttamaan.
En ole itse mikään paras näissä.
Eikä meidän tontti ole sentään kovinkaan iso, mikä menetys tämmöinen onkaan metsätilallisille. :frowning:

Mielikuva olisi, että sulanmaanaikaan tehtävissä kuusikon hakkuissa täytyisi niihin jääneisiin kantoihin sivellä jotain ainetta, jolla estetään sieni-itiöiden leviäminen. Se ammattilainen osaa sulle kyllä varmaan kaiken oleellisen kertoa.

Mun setäni istutti kaadetun kuusikon tilalle koivikon ja nyt jo aika isoja …koivikko siirtyi serkulleni perinnön jaossa. Setäni teki kymmeniä erillaisia linnunpönttöjä metsiinsä ja jätti aina joitakin rankoja eläimille.

Juu haluan suojata mun “pikkuiset” tietenkin. Ei nyt ole tarkoutus kaataa kuin nuo 3 talon lähellä olevaa kuusta. Ne näyttää kyllä ihan terveiltä mutta on valtavan kokoisia ja ihan talon kyljessä. Muuten tehdään vähän tilannekatsaus jatkosta.

Kuolemankello on yksi rakennusten tuhooja.

Sädesieni on yksi puurakenteiden tuhoaja jos se saa kosteutta.

Tytär soitti itkien , heidän opiskelukaveri oli löydetty asunnostaan kuolleena.
Vielä kammottavammaksi sen teki , että oli ollut siellä jo kolme viikkoa , …naapurit olivat hälyyttäneet huoltomiehet koska siellä oli jo leijunut mädännyt lemu.
Ei tiedetä vielä muuta tapauksesta ,joku lääkitys oli ollut tauretteen ja oli kyllä sekoillut usein päissään .
Nyt siellä kaikki tuttava siellä syyttelee itseään kun eivät olleet käyneet katsomassa , luulivat , että valmistautuu päättökokeeseen, ihan kohta olisi valmistunut.
Voi surku nuoren tytön kohtaloa  :frowning:

Viikolla viestitin hyvästit saattohoitoon siirtyvälle asiakkaalle.
Aivan liian varhain joutuu lähtemään.
Toivottavasti edes hieman oppisin hänen elämänasenteestaan…
Monena päivänä on itku tullut.
Olen kuitenkin iloinen, että sain tutustua.
Kun vielä osaisi elämästä kaiken ilon ottaa irti kun vielä voi…
Nyt, eikä sit kun…

Kurppa, työsi ei ole helppoa mutta aivan varmasti asiakkaasi ovat sinulle kiitollisia. Olet se joku joka pitää huolta, oli sitten hetkestä, viikosta tai pidemmästä ajasta. Välität!

” Elämä on seikkailu, joka kestää jokaisella oman aikansa.
Ilman surua ei olisi iloa.”

Tänään Famo - isoäitini- nukahti ikiuneen.
Tänään, kuukausi sitten, hän täytti 98 vuotta.
Synttäripäivillä syötiin Famon herkkua, käpykakkua ja juotiin hyvät kahvit. Famo oli iloinen ja virkeä, hän liikkui itse ja soitteli kuulumisia.
Nopeasti vointi heikkeni.
Jouluaattona kävin laittamassa kynttilän Fafan (isoisäni) haudalle, pyysin että hän hakisi Famon luokseen.
Tänään hän haki.
Ei enää kipua, ei enää kärsimystä.
Kaipaan niin kovasti Famoani. Kaipaan niin kovasti…

Chali, otan osaa. Suuri menetys sinulle.  Jaksamisia.

Lämmin osanotto.
Oletpa ollut onnekas kun olet noin pitkään saanut Isoäitisi pitää.
Varmasti on nyt iso ikävä.

Osanotot Chalille.

Voi Chali, jaksamisia ja osanotto suureen suruun.

Lämmin rutistus ja osanottoni,Chali.Voimia jaksaa.

Osanottoja Chali! 

Lämmin osanotto, Chali.
Suru on suuri, voimia muistoista joita on ehtiny kertyä paljon.