Tarha-alpi, Lysimachia punctata

Tarvitseeko tarha-alpi paljon valoa kukkiakseen, vai kukkiiko varjossa? On mietinnässä mihin siirrän valtaisan kasvuston kasvimaalta... ollut siirteessä siellä - jokusen vuoden ja levinnyt sen mukaisesti. kieli ulkoa Mutta en haluaisi sitä kovin keskeiselle paikkaan, ja reunamilla ei taas valoa ole paljon. Paitsi rannassa...

Kyllä se kukkii varjoisemmassakin paikassa. Parhaiten menestyy multavammassa ja kosteassa maassa. Tänä kesänä on meilläkin kukkinut joka paikassa tosi hyvin, kun on vettä riittänyt, Viime kesänä nyykähtivät ihan kokonaan.

Meillä tarha-alpille paistaa ehkä n 3 tuntia iltapäivisin, ja kukkii hurjasti.

No hyvä :) Sitten tuli aika monta vaihtoehtoa alpille valloitettavaksi paikaksi...

Mutta kun sattui käteen v.2002 Kotiliesi, jossa on 40 sivua puutarha-asioita (siksi olin sen numeron tallettanut), niin siinä oli kuva punaisesta tarha-alpista (Lysimachia punctata). Onko kenelläkään sellaista ja löytyykö kuvaa?

Ei ole kun punalehtinen, ripsialpi /Lysimachia ciliatar

Ei taida olla laillista skannata lehdessä ollutta kuvaa tänne? Minusta se ei kovin paljon muistuttanut ainakaan tuota keltaista tarha-alpia.

Eipä tunne VKN:kään muuta, kuin tällaisen Lysimachia punctata ‘Alexander’ lajikkeen.

Kuukkeloin hiukan ja sain selville, että tarha-alpista on variegatamuoto Aleksander, joka on keväisin melko purppuralehtinen.

Temskukka olikin sitten samaan aikaan tuota kuvaa katselemassa. :)

Tämä ainakin on Lysimachia punctata '' Alexander'' , eikä tässä kyllä mitään punaiseen viittaavaa ole näkynyt . Onkohan tuota punaista  jossain myynnissä ??!!

Tämä '' aleksanteri '' on tyttärellä ja leviää aivan yhtä paljon kuin tavallinenkin.....minulle vaan ei leviä ;(

Eikä miulla.

Keväällä Prisman perennansiemenistä olen kasvatellut hopealehtistä Lysimachia atropurpurea jossa pitäisi olla viininpunaiset vähän tähkämäiset kukinnot

Tuon Kotilieden numero on muuten 8/2002, jos jollakin sattuu olemaan. Tekstissä mainitaan keltaiset tarha-alpit, joista myös on kuvia. Mutta tuo punainen tarha-alpi saattaa olla toimittajan virhe. Toisaalta kukinto näyttää hiukan huulikukkaiselta tähkältä. Näyttää hiukan rantakukaltakin, mutta kävin tarkemmin tsiikaamassa rantakukkaa, eikä siitäkään ole kysymys. Tuon ''Alexanderin'' lehdethän ovat reunoiltaan vaaleat.

Hei!

Kertokaa ihmettelevälle... Mitä perennoja kannattaa laittaa samaan penkkiin tarha-alpin kanssa?

Nyt samassa penkissä on pikkuprinsessaa ja punaista syysleimua ja kumpikin on lähtenyt hyvin ja voimakkaasti kasvamaan. Näitä suositeltiin samaan penkkiin tarha-alpin kanssa. Mietin vain tuota tarha-alpin "penkin" valloitusta. Perennat olen viime vuonna istuttanut ja nyt jo huomaa kuinka tarha-alpi yrittää levittäytyä kaikkialle. Olen sitä jo tälle keväälle karsinut, niin voimakkaasti on lähtenyt kasvamaan. Penkissä olisi vielä tilaa kun sitä suurensin vähän nyt. Voisi siis laittaa vielä jonkin perennan tai liljan kasvamaan sinne. Ruskoliljaa ajattelin tai Päivänliljaa Frans Hals. Sopisiko näistä jompikumpi? Ehdotuksia!

Tarha-alpi on hyvä perusperenna, mutta joka vuosi on kasvua rajoitettava esim. pistolapion kanssa, ettei jätä muita “jalkoihinsa”

Hyvin sopii mainitsemat kasvit samaan penkkiin.

Minusta tarha-alpi on parhaimmillaan korkeiden pensaiden kanssa. Saa sen toki pysymään kurissa, kun säännöllisesti käy karsimassa levinnäiset, mutta jos jonain kesänä kuritus unohtuu, on alpi jo kaukana menossa.

Päivänliljoilla ja siperiankurjenmiekalla on niin tiivis kasvumättäikkö, ettei alpi sinne sekaan sentään mielellään mene.

Toisaalta voi alunperinkin jo ajatella, että kasvit saavat kasvaa toistensa lomissa sulavasti sekaisin.

Olen itse levittänyt sitä puutarhavajan ympärille. Tukehduttaa tiiviinä paljon muita rikkaruohoja, ja reunakasvustot on helppo pitää kurissa ruohonleikkurilla. Ja tuo vajantakus näkyy lähinna naapurille, joten en ole siitä niin mahdottoman huolissani, lähinnä naapuria ajatellen olen yrittänyt pitää sen edes jonkinlaisessa ruodussa.

Fiia, löydätkö vielä sen Kotilieden vuodelta 2002 vaimikäseoli? Se, jossa on punaisen tarha-alpin kuva. Ostin lauantaina ?alpin, jolla on niin punaiset lehdet kuin olla voi ( Diabolon luokkaa) ja myyjä sanoi sen kukkivan keltaisilla kukilla. Saan kyllä viikonloppuna selville, että mikä se oikeasti on, mutta kiinnostaisi jo nyt tietää, eikä hataraan päähän mahdu kerralla kaikki nimet. Kuvaakaan en saa kun kamera on menossa Moskovaan .