Ripsialpihan se. Istuta pohjattomaan astiaan niin ei tule riesaa.
ripsialvesta on olemassa vihreälehtinen muoto…
punalehtinen on Lysimachia ciliata ‘Firecracker’
yhtä kaikki, hirmuisia leviäjiä kaikki alvet
Kiitos kibuvitsi! Jo alkaa näyttää tutulta.
Tarha-alpi aloittaa kukkimisen.
.
Tämä ihanuus, Lysimachia punctata '''' Alexander'''' aloitti kukkimisensa , huonosti se on levinny.
Kurpitsa, kuinka sinun Lysimachia Atropurpurea säilyi talven , onko kukkinut ?
Täällä jo tarha-alpi puskee maasta ylös. Näyttää myös levinneen sitten viime kesän.
Olen joka toinen kesä poistanut puolet kasvustosta, valtaa muuten koko penkin.
Nyt kukitaan.
Oho, onpa Pirkkiksen luona kesä edennyt paljon enemmän kuin meillä! Ei täällä ole tarha-alpin kukinnasta vielä tietoakaan.
Tarha-alpin tämän kesän kukoistus:
On se kaunis, ihan suotta aliarvostettu.
On tosiaa ala-arvostettu, rajattuakin saa ihan hyvin, ettei pääse suotta leviämään.
Minusta se kuuluu pihan perusperennoihin. Joka toinen vuosi kun ottaa puolet pois niin hyvin pärjää muiden mukana.
Olen aivan samaa mieltä Kurpitsan kanssa. Kaunis katsella, helppo joka kesän perenna, joka ei vaadi kuin jokavuotisen harvennuksen. Ei ole minulta ainakaan päässyt leviämään minnekään.
Ja sitten kun unohtaa ottaa puolet pois, käy näin:
Komea on Jatuulin alpiviidakko!!!
Jatuuli, komea puskahan se on, mutta tietenkään unohtaa ei saa, sitä yhtä hommaa...
silloin voi ihailla tätä:
Muistinpa tuossa äsken että sain siskoltani viime kesän lopulla yhden tarha-alpin nökäreen. Sillä hetkellä ei ollut muuta paikkaa kun yhden penkin päässä (tiesin kyllä että on mahdoton leviämään…). Onkohan se jo tulevana keväänä karannut omille teilleen? Sitten vielä jatkokysymys: Voisinkohan laittaa sen kasvamaan lapinnauhusten edustalle? Laittaisi vaan juuriesteen niitten väliin? Ajattelin että se suojaisi nauhusten lehtiä kun ne aina auringossa tuppaa nuukahtamaan…
Tarha-alpi on mitä mainioin perenna mun mielestä. Ei se omille teilleen karkaa, vaan siististi lisääntyy aina viereen, mutta lisääntyy voimakkaasti. Helppo rajata, niin ei tarvitse kaivella pois. Itse käytän sokkelimuovia rajaamiseen, kun sen saa helposti pystyyn maahan. Pysyy aika hyvin aisoissa myös ihan vaan repimällä, että ei niin kauheasti tarvii kaivaakaan. Ei se varmaan ole ehtinyt yhtään lisääntyä jos vasta aivan loppukesästä istutit.