Tarhajuoru (virginiankolmiokukka), Tradescantia virgiana

Viime syksyn poistomyynnistä ostamani juorut kukkivat nyt kauniisti.

Niin minunkin.

Aika hieno!

...ja tämä

..ja tämäkin

Tänä vuonna meillä ei kukita.no-jaa Se on kai liian varjoisassa kukkapenkissä (pohjoispuoli) tai sitten ei tykkää tursuvasta naapuristaan (akileija).

Meillä ei taida olla elossakaan tai jos on, niin on kovin ruuhkaisessa paikassa.silmän isku Istutin sen viime kesänä Vakka-Taimelta ostettuani ja suojasinkin talvella havuilla, mutta kun sen paikalle ilmaanutivat takaisin kiiltoleimut ja akilleija on siihen pysäköinyt itsensä ja isot sormustinkukatkin ovat viemässä tilaa ja laukatkin vielä, niin ei siinä sitten kovin hyvin leveillä. naurua

Tein iltakierroksen ja kappas vaan, siellä on tarhajuoru elossa ja nupulla, vaikka vähän ahdasta onkin.

Olen ottanut juoruni aina talveksi kellariin juurimöykkyineen, koska olen mukamas olettanut, ettei pärjää talvea ulkona. Tai siksikin, että osa niistä testi mielessä jätetyistä kuoli ulkona. Mulla on siis tarhasoljo, joka näyttää ihan samalta, liekö sitten sama kasvi.

Ei kai se sama ole.

muajussi, minullakin on tarhasoljo, joka todella näyttää samalta kuin tarhajuoru, mutta ne ovat kyllä kaksi eri kasvia. Tarhasoljo ( Commelina tuberosa) on kai parasta ottaa talveksi sisälle, jos siitä meinaa saada pitkäikäisen kasvatettavan. Omani onkin juuri siksi purkissa.

Aloin epäillä omaani, mutta tarhajuoru se on. Laitan viimekesäisen kuvan jos löydän (on se ainakin vanhalla puolella). Porvoon hautausmaan yhteydessä olevan kukkakaupan myyjä sanoi että se viihtyy vain ykkösvyöhykkeellä, ja nippanappa pysyy hengissä kolmosella. Kuinka pohjoisessa niitä kukkiikaan?

Taidan vaihtaa minäkin juoruni paikkaa, kun kukkiakaan ei tahdo nähdä, kun kasvaa niin ahtaalla. Ilmeisesti pärjää myös aurinkoisemmassakin paikassa. Minulla oli jotenkin sellainen kuva, että pitää olla varjoisammassa ja siksi laitoin ihan turhan huonoon paikkaan. Ja taas tuli uusi siirto"projekti" elokuulle...

Veera04, mieti vielä, kannattaako pistää kovin aurinkoiseen paikkaan: minulla siis aivan samannäköinen tarhasoljo, joka pelkää näköjään aurinkoa sen verran, että sulkee koko päiväksi kukkansa aina kun aurinko tulee esiin ja viileämmillä ilmoilla ja iltaisin loistaa kauniin sinisinä, kukat sepposen selällään. Meinaan muuttaa hänet vielä varjoisampaan.

Hmm... kieltämättä tuo on kukkinut ihan mukavasti, vaikkei aurinko osukaan suoraan. Pitänee vielä miettiä asiaa. Vähän niitä kyllä joudun siirtämään, kun jäävät ihan tuijien alle :-(

Minulla tarhajuoru on ollut nyt muutaman vuoden ja ulkona penkissä se on talvehtinut ilman mitään talvisuojausta. Puska isonee vuosi vuodelta. Se kasvaa oikeastaan hieman kohollaan olevassa kivikkopenkissä, missä sillä on matalia kasveja ympärillä. Aloittelee juuri kukintaansa, joka jatkuukin myöhään syksyyn asti. Sain sen aikoinaan jostakin ilmaiseksi, kun tilasin joitakin juurakoita ja sipuleita. Tiesin sen olevan melko huono talvehtimaan ja aikomukseni oli kaivaa syksyllä juurakko pois maasta. Unohdin sen kuitenkin talveksi ulos ja sehän nousikin maasta seuraavana keväänä. Sen jälkeen en ole aikonutkaan enää sitä pois sieltä ottaa, vaan olen jättänyt sen talveksi luonnon armoille.

Tarhasoljoa olen pitänyt yksivuotisena kasvina. VKN:ssä on merkintä Yv tuon kohdalla. Siemenistä olen joskus kasvattanut ja aika mitättömät kukat oli siinä mielestäni. Se on kasvutavaltaan paljon hennompi ja kaatuilevampi kuin tarhajuoru. Kukat olivat kylläkin kauniin siniset. Tässä on kuva tarhasoljon kukasta.

Minun tarhajuoruni salamatkusti jonkun penttiläisen kanssa vaihdetun taimen mukana, luultavasti siemenenä. Seuraavana vuonna olikin yllätys tuumia mikä kumma se tämä on. Tykkään kovasti. Kasvupaikka sillä on puolivarjo. Sulkee kukkansa yöksi. - Äsken taimikaupassa tuumin keltalehtistä versiota, mutta kun oli niin raaskun näköinen, että jätin ostamatta.

Ihanan värinen - toivottavasti menee talven yli, minulla tämä on ensimmäistä kesää vasta.

Ensimmäistä kesää miullakin. Positiivinen yllätys. Kukkii tosi kauan ja pysyy hyvin pystyssä.