Tarhajuoru (virginiankolmiokukka), Tradescantia virgiana

Istutusohjeissa oli, että nyppimällä kuihtuneet kukat saa kukintakautta pidennettyä - ihan ensimmäisiä nypin, mutta näyttää siltä, että kukkii myöhään ihan nyppimättäkin...

Miekään en nyppinyt, kun odotan aina niitä siemeniä, muutta eivat tahdo kypsyä.

Naapurissa on ollut tuota sinistä jo monta vuotta. Sinisten kukkien ystävänä käyn sitä kesäisin ihailemassa. Nyt siellä taitaa olla sellainen liilasävyinenkin tarhajuoru, joka on hankittu tänä kesänä.

Kauniin sinisillä kasveilla on aina paikkansasydän, luulen myös saaneeni sen ostotaimen mukana penkkiini. tai sitten siemenien on pitänyt säilyä vuosikausia sormustinkukan siementen kanssa suodatinpussissa (jotain roskaa siellä myös oli ja kopistelin kaikki multiin) , semmoisen aarteen kylvin keväällä - viimevuosituhanen puolella minulla kasvoi tarhajuoru ja muistelen keräänneeni siemeniä talteen. isompana ryhmänä olisi näyttävä.

ei nuo hybridit tahdo tehdä siementä :(
pistokkaasta onnistuu hyvin helposti, vesilasisysteemillä :)

Ei tullut edes mieleen vaikka nimi on juoru:) Kiitos taas Kibu.

siis vesiasiin nyt ja talvetus sisällä(kö?)

ehkei nyt enää kannata, ensi keväänä vasta, sanoo pessimisti :)
(olen kyllä maljakkoon otettua maksaruohoa pitänyt vesilasissa talven yli ja istuttanut keväällä)
nythän on kuitenkin niin, että koemateriaalia riittää, kohta ne kuihtuvat pois kuitenkin, juorutkin ;)
siitä vaan, sanoo optimisti!

Tarhajuoru selvisi ensimmäisestä talvestaan - talvihan kylläkin oli leuto, mutta myös vähäluminen, mikä taitaa olla useille kasveille vielä pahempaa kuin pakkaset ilman lunta.Photobucket

Oi voi miten sähäkän sininen. Selviäisiköhän tarhasoljokin, joka on melkein samanlainen ja olen sen aina talvettanut kellarissa. Laiskottaisi nyt jo.

Tarhajuoru siis, minä oon aina luullut et on vain huonekukkana juorut ,tämä onkin minulle täysin uusi tuttavuus,tuo sähkönsininen on sitten hieno väri kukassa ,kaunis on kukka ,tekeköhän tuo siemeniä,vai lisätäänkö pistokkaista samalla tavalla kuin huone juorutkin.

Raili-45, juorusta en sano mittään, mutta tarhasoljoa on helppo lisätä siemenistä, joita tuleekin mukava määrä. Työläys on siis siinä kellaritalvetuksessa. Haluaisitko valmiita soljon taimia, niitä on mulla lennellyt pelakuuruukkuihinkin?

Minkälainen kukka se on sekin on uusi tuttavuus täällä on niin paljon kaikelaisia mulle täysin tuntemattomia kukkia ,vähän väliä suu loksahtaa aukin ihmetyksestä. yritin kuukeloida mutta ei onnistunut löytämään.cool

Railille tarhasoljon kuva, jollet ole ennen nähnyt. Helppo tapaus.

Kaunis kukka,en ole nähnyt tuota koskaan elävänä, ainoastaan kuvassa.

kannattaa nähdä vaivaa ja talvehdittaa soljo edelleen kellarissa,
sanoo nimimerkki: muutaman kerran kokeillut :D

tarhajuorujen lisäys onnistuu pistokkaista, kuten huoneserkkujensakin

Tradescantia ''Gold and Blue''

Minullakin olisi pitänyt olla tuollaisia sähkön sinisiä kukkia, mutta tulikin tumma lila/vaalea lila yhdistelmä. Tilasin muutaman taimen Kauppilasta. Komeita nekin olivat. Ovat tainneet jo kukkia loppuun, joten en ehtinyt ottamaan kuvaakaan. Täytyy sitten odottaa ensi vuoteen.

On se vaan nätti kukka,mut ei taidakkaan sitten onnistua mulla kun ei ole tuota kellaria.Mutta tuota juorua kyllä tahtoisin on oikeestikkin kaunis tuo sähkönsininen.vai pitäkö sekin haalia kellariin talvi suojaan.kieli ulkoasurullinen

Mä sain tänä vuonna pienen taimen ja antajansa sanoi että hänellä talvehtii ulkona ja ollut jo pitkään, joten sillä tiedolla aion jättää sen ulos.

Kibuvitsi: Laitetaanko pistokas suoraan multaan vai juurrutetaanko vesilasissa :smiley: (Ihana kysyä heti aamusta näin fiksuja juttuja;))

Mulla on tarhajuoru talvehtinut ulkona monta vuotta. Sain sähkönsinisen salamatkustajana jonkun taimen mukana, ja tänä keväänä vaaleamman sinisen taimivaihdossa. Tykkään niistä kovasti.