tarhasoljo, Commelina tuberosa, ei talvehdi ulkona,
tarhajuoru, Tradescantia virgiana, ei mitään ongelmia ulkona talvehtimisen kanssa
pistokas suoraan multaa tai vesilasiin, miten vaan
jos laitat multaan, niin katkaise vartta, jätä noin 5cm
jos vesilasiin, niin ota kukat ja nuput pois
Kiitos Kibuvitsi Nyt täytyy sitten heti kokeilla tuon lisäämistä
Mä laitan tämän kuvan tänne, onhan tämä kaiketi tarhajuoru, vaikkei tämänhetkiseen otsikkoon ihan täysin passaakaan. Tämä on Tradescantia Andersoniana. Sukunimi kalskahti tutulta niin ostin röntin kaupasta tietämättä siitä yhtään mitään.
Hän kukkii yhden kukan kerrallaan ja sen vuoksi kokonaiskukinta kestää pitkään. Tämä on tämän vuoden eka kukka, kuvan ottopäivä on 2.7. ja vielä on ainakin tusinan verran nuppusia tulollansa.
Tarhajuoru aamuauringossa.
Kokeilin tarhajuorun juurruttamista vedessä. Melko pitkään kesti, mutta onnistui. Pistokkaat olivat aluksi omassa purkissaan, mutta kun juuria ei alkanut kuulua laitoin pistokkaiden sekaan pajunoksia ja nyt mulla on uusia pieniä juoruja.
Meillä kukkii tälläinen, tekee uusia nuppuja hurjaan tahtiin.
Laitoin pari viikkoa sitten maljakkoon pihalta erilaisia kukkia, kun oli vieraita tulossa. Pikkuhiljaa kaikki muut kuihtui pois, paitsi tarhajuorut. Tänään meinasin heittää nekin pois, muta huomasin että sehän oli tehnyt toiseen juuret ja toinen kukki muuten vaan iloisesti. Heitin siis toisen siinä kiireessä jo roskiin, mutta mietin että juurtuuko ne tosiaan noin helposti, pitääkö tässä laittaa juurruttamo olohuoneseen Väri on sama kuin Peukaloisella muistaakseni kakkossivulla.
Tarleena, kyllä se tainnee olla ihan yhtä helposti juurrutettavissa kuin nuo huonekasvi-juorutkin…
Ei muuta kuin maahan vain. Itse juurrutin muutaman aiemmin kesällä. Pajun kanssa ollessaan samassa purkissa juuret tulivat melko pian.Ensi vuonna ovat jo kivan kokosia taimia.
Tässäpä sydämellinen avaus tarhajuorukaudelle 2009. On kirkas sininen!
Tässä D sulle kuva uudesta ystävästäsi
Ahaa, vai tällainen se on. Hieno sininen!
Pehko vaan on ruma kun puolet on kaivettu… Kamera aina haalistaa värejä, pitäis vissiin olla velho että sais aidot värit kuviin.
Tänään näin yhdessä kukkakaupassa tarhajuoruja, möivät niitä eurolla kipale
Jadeliila, osta pois!
Kyllä, hieno on sininen. Punainen ei ole, siis ei talvehdi,ainaka meillä. Olen kokeillut nyt kahtena peräkkäisenä talvena useampia taimia eri paikoissa, eikä noussut keväällä piipan piippaa. Sininen kyllä rehottaa kolmatta kesää
Tosi myöhään nousi tarhajuoru tänä kesänä, mutta nousi kumminkin ja kukkiikin jo. Olipas hyvä, ettei se punainen hypännyt koriini, kun ei se sitten meilläkään olisi kumminkaan pärjännyt, luulin ja sinisenkin lakanneen pärjäämästä...
minulla alkaa juuri tarhajuoru kukkimaan ja kyllä on yksi minun suosikkiperennoista. On niin kaunis väri ja muoto:)
Saisiko kuvan kokonaisuudesta. Väri iski suoraan sydämeen;-)
Lainaus kasvikortistosta:
"Soveltuvuus:
Kuin luotu rantaniityille tai lammikon reunoille. Arka talvimärkyydelle."
Mielestäni vähän ristiriitaista tietoa. Mitenkä on tuon talvehtimisen kanssa?
ainakin täällä 3 vyöhykkeellä on mennyt ihan suojaamattomana. En ole perennapenkistä suojannut yhtään kasvia ja kaikki on lähtenyt kasvamaan hyvin vaikkakin ovat vielä vähemmän reheviä kun suurimman osan viimekesänä istutin. Talvimärkyys arkuudesta ( mikä sana hirviö) en ole huomannut olevan haittaa. Viimetalvi kun oli mikä oli ja märkää /pakkasta vuorotteli ja kasveilla oli kurjat talvehtimisolot kun suojaavaa lumipeitettä ei ollut kuin vähän aikaa.