Tatar, Fallopia

Onko tosi, että japanintatar pysyy aloillaan juurimaton eristämänä? Mulla on tuolla pihan perällä japanintatar ankeissa oloissa, leikattavan nurmikon ympäröimänä ollut jo 3 vuotta. Ei ole siirtynyt minnekään. Mutta korkeutta on vain n. 1,2 m. Se olis komean näköinen, jos siirtäis paremmalle paikalle ja lannoittais.

Alppitatar muuten ei leviä, vaikka se meillä kasvaa aivan kasvimaan vieressä.

Nurmikon ympäröimänä japanintatar on helppo pitää paikoillaan ja se muodostaa korkean kasvuston, joka ei roskaa, eikä minulla siinä ainakaan ole ollut ikinä mitään tuhojakaan.

Kasvusto saa kokoa vuosi vuodelta enemmän ja aina seuraavan vuoden kasvu on vähän edellistä korkeampi, kunnes latvat alkavat pysyä jossain kahden - kolmen metrin korkeudessa. Juuri nyt alkaa muodostua minulla vanhimmalla kasvustolla kukinnan aiheita.

Itselläni ne kasvavat räystään kohdalla, siinä mihin lumet talvella tippuvat. Viime aikoina olen leikannut varret jo syksyllä alas (siten, että putken sulkeva nivelkohta jää leikkopätkään päällimmäiseksi) ja kompostoin ne niin, että tallailen varret ensin pitkinä murskaksi ja pätkin sitten pienemmiksi vesurilla. Varsia ei kannata polttaa nuotiossa tai pesässä, sillä ne poksahtelevat erittäin kovasti!

En tiedä tämän tataren nimeä, ehkä japanintatar, mittasin juuri yhtenä päivänä ja pituutta tuli 3 metriä ja 54 senttiä , ei ole vielä näkynyt kukkia, eikä joka vuosi ole edes ehtinyt  kukkimaan. Ei se mitenkään erikoisemmin leviä, mutta ajan kyllä sivut koneella. Tämä kuva on otettu kevätkesällä, on siitä kasvanut aikalailla.

Kyllä tämä konnantatarkin aika mainio tapaus on. Tänne olen keväällä ja syksyllä tuonut lehdet jotka pihasta pois haravoin. Samoin sinne lentää oksanpätkät sun muut. Konnantatarta olen kukkapenkistä kaivanut pois, kun tykkää vallata liian ison osan siitä. Noh, tätä lajia ei maiseman muutos tunnu paljon haittaavan, kuva otettu tänään ja täysillä kukkii

Fallopia X bohemica, riemastuttava hörtsätatar suomenkieliseltä nimeltään nauruanaurua Piti ihan istahtaa koneelle kaikelle kansalle uutta oppimaani sanaa levittämään kuin pienet lapset naurua Jouko Rikkisen Värien puutarha kirjasta löytyi. Komeat on lehdet, ehkä muoviruukussa kasvattaen pitää tätäkin japanilaishenkisen bambun korvikkeena näillä raukoilla rajoilla kokeilla.

Kuvassa japanintatar alkukesästä 2007, kasvatin varmuuden vuoksi ruukussa hajuherneen tukikepiksi. Ei ole aikomustakaan päästää maahan riehaantumaan, mutta aika onnistunut lopputulos kukkivan köynnöksen huomaamattomana tukena. Kesti pitkään keskikesään ennen kuin hajuherneeni innostui kukkimaan.

Olette viisaasti varoitelleet jättiläiskasvien hävittämisongelmista tällä palsatalla. kiitos ansiomerkki

Olisikohan joku sattumalta löytänyt jostain myynnistä vuoritataren siemeniä (Bistorta affinis tai Polygonum affine)? Ahkeran etsimisen jälkeenkään en ole löytänyt niitä mistään. vihainen. No, hollannin- ja ranskankieliset sivut meni kyllä vähän ohi.

Siirtelen tässä tatar-keskusteluja samaan paikkaan. Seuraavassa kahdessa allaolevassa viime vuodelta peräisin olevassa viestissä keskustellaan kuinka päästä eroon japanintataresta.

Siinäpä se kysymys tulikin ja nyt valoitan hiukan taustaa eli kasvin on istuttanut äitini kukkapenkkiin keskelle pihaa aikoinaan ja nyt olemme viimeisen kolme vuotta yrittäneet päästä siitä eroon,myrkytetty on RoundUpilla ja kasvihan eikun innostui moisesta myrkystä.Se kun ei tepsinyt niin peitettiin muovilla ettei saa aurinkonvaloa eikä vettä niin eipäs auttanut sekään.Viime kesänä se kaivettiin kaivurilla ylös ja yllätys,yllätys nyt nousee taas versoja pitkin pihaa.Auttakaa ihan oikeasti alan olla jo niin väsynyt tuon puskan kanssa tappelemiseen.En voi kyllä kyseistä kasvia suositella kenellekkään.Millä sen saa katoamaan ikuisesti?ärtynyt

Vähän on jo vanha tämä keskustelun aloitus, mutta kun sattu pistämään silmään niin pakko vastailla. Vaikka voipihan tuo olla että olet jo saanut voiton noista vihuliaista tattarista ja neuvot tulee myöhään.

Mutta siis, itekin tuota tatarta hävitettiin alkukesästä pihamaaltamme melko onnistuneesti. Se oli pelkkä kokeilu, joten ei edes yritetty hävittää kaikkia kerralla. Ja tuo ihmeaine oli Roundup bio. Sanoit myös käyttäneesi Roundupia, mut todennäköisesti sitä puutarhakäyttöön tarkoitettua...? Jossa on glysofaattia (eli vaikuttavaa ainetta) 160g/100ml? Tuo Roundup bio on vähän jytäkämpää ainetta, glysofaattia 360g/100ml, ja pakkauskoko 1litra. Olen ostanut sitä agrimarketista, eli tuskin löytyy puutarhamyymälän hyllyltä, kun tuo on lähinnä tarkoitettu peltorikkakasvien hävitykseen. Laimennettiin se ihan ohjeiden mukaan veteen ja siveltiin maalipensselillä lehdille. Samalla "myrkyllä" päästiin eroon myös ruttojuuresta! Täytyy vielä sanoa tuosta torjunta-aineiden käyttö ajankohdasta, että varmistakaa ensin ettei ole sadetta tiedossa lähipäiviksi, koska sade laimentaa ja jopa huuhtoo koko aineen mennessään!

Minulla olisi pitkä seinusta tyhjänä odottamassa kasveja. Paikka on sellainen, johon talvella tulee katolta lumi ja siihen vielä aurataankin lunta, eli ei minkään pensaan paikka. Olen ajatellut laittaa siihen jotain tataria, mutta en ole vielä osannut päättää että olisiko paras Suomentatar, Alppitatar vai Röyhytatar. Jos on kokemusta ko. kasveista vaikka omalla pihalla, löytyisikö niistä kuvia niin voisi vertailla kukintoja. Haluaisin kuitenkin kauniisti kukkivan tatarin.

Minäkin juuri googlasin alppitatarta! Näkisin mielelläni niistä lisääkin kuvia. Ajattelin laittaa sellaisen uuteen penkkiini jaloritarinkannuksen ja aitoukonhatun kanssa. (Kukkisivat sitten hiuikan eri aikaan, röyhytatarhan kukkii myöhemmin kuin alppitatar.)

Sattuisiko peräti jollakin olemaan ylimääräistä alppitattaren jakopalaa? Voisin vaihtaa esimerkiksi jaloritarinkannuksen tämän kevään siementaimiin.

Olenko oikeassa tuon Röyhytatarin suhteen vai onko se jokin muu tatar jolla on todella voimakas tuoksu?

Kyllä röyhytatar tuoksuu, minusta oikein hyvälle, kaikkien mielestä ei niin hyvälle. Röyhytataren kukat sopivat hyvin myös kesäkimppujen kevennykseksi. Kasvaa pensasmaiseksi. Meillä on viihtynyt vuosikaudet ison sembran varjoisammalla puolella, ilta-auringossa ja kosteahkossa mullassa. Syksyisin sen voi klipsauttaa juurta myöden matalaksi, liekö ollenkaan oikeaoppinen tapa, mutta on sen kestänyt. Verrattuna muihin mainitsemiisi, minusta röyhytatar ainakin meidän pihallamme kasvaa kaikkein kaunismuotoisemmaksi ja kukkii kauneimmin. Suomentatar on vähän rotevampi eikä niin sopusuhtainen.

Röyhytatar on siitäkin mukava, ettei karkaile ja leviä holtittomasti, vaan pysyy paikoillaan ja paranoo vuosi vuodelta. Muihin tatareihin verrattuna kevyemmän ja ilmavamman näköinen.

Oi, röyhytatar on IHANA! Minulla oli lapsena leikkipaikka sen vieressä, ja en voi olla muistamatta lapsuuden leikkejä aina kun haistan tatarta, siinä on ihana tuoksu. En ole vielä saanut laitettua sitä omaan pihaani, ehkä ensi keväänä viimein pitää käydä lohkaisemassa kotipaikaltani isosta tatarpuskasta pala. Se on valtava!

Minäkin olen tuon röyhytatarin kannalla. Se on varsin viehkon näköinen kukkiessaan ja muutenkin kun se on niin siro. Kovasti itsellenikin sitä haluaisin mutta ei ole vielä tullut tuttua vastaan jolta saisin alun napattua no-jaa Muut tatarit kannattaa varmaan juurimatolla eristää karkailun minimoimiseksi... Vai auttaako sekään?

Röyhytatar kukassaan (alkaa tosin jo ränsistyä)

Siirsin siellä täällä rönsyilleet tatar-keskustelut tänne yhteen paikkaan. En yhtään ihmettelisi jos niitä putkahtaisi esille edelleen, mutta siirretään sitä mukaa kun löytyy. Tieteellisiä sukujahan tatarella on useita, mutta ainakin tässä vaiheessa ne ovat nyt tässä sulassa sovussa.

Minä taas olen ajanut röyhytattaret nurin, koska ne aina loppukesästä alkavat nojata nurmikkoon. Röyhytatar varmaan kaipaisi ns. “tuoretta maata” eli riittävästi kosteutta ja kasvuvoimaa, pysyäkseen nättinä koko kesän.

Japanintatarta pitää pitää yksittäiskasvina, eikä sitä varmaan saa istuttaa syvämultaisiin kasvupaikkoihin, missä sen on helppo levitä. Minulla se pysyy paikoillaan, koska vain istutusmontussa on multaa ja vierellä hiekkaa. Japanintatar on hyvä näkösuojakasvi kuivalle maalle ja sen kasvutapa on mielestäni hyvin kaunis, kun se kasvaa pensasmaisina yksilöinä.

Japanintatar hajuherneen tukena kuvassa. kasvissa on kielletyn hedelmän tuntua, siksi kasvatin sitä ruukussa muttei oikein toiminut:; sekä hajuherne että tatar jäivät pieniksi.