Tatar, Fallopia

Kiitos mai-lee, palaan ensi keväänä asiaan, jos en onnistu sitä ennen jostain löytämään!

Neidontataria muuten ostin multasormesta pari tainta; mielenkiintoista nähdä minkälainen siitä kehittyy.

Kreeta-Eulaalia - isokonnantattaren taimissa on tällä hetkellä vasta noin sentin mittaiset pyöreät sirkkalehdet.

Kunhan ensimmäiset varsinaiset lehdet ilmaantuvat, niin sitten pistän taimista kuvia.

Hyvältä kuulostaa, mulla on niiden isojen pyöreiden lisäksi jo isommat lehdetkin, voi kun olisivat nyt kunnon kasveja eikä rikkoja.

Fallopia japonica ‘‘Variegata’’ tarttui mukaan viime kesänä ja arvaatte varmaan mistä syystä . Istutettu pohjattomaan ruukkuun ja aika näyttää pysyykö paikoillaan vai lähteekö leviämään?

Ihana!

on huono kasvamaan, ei ollenkaan perusserkkunsa tapainen :frowning:

Vuoritatar kukkii edelleen…

Miullakin on viime syksynä Kassilta saatu alku hyvin kasvussa. Kerrankin talvehti. Toivottavasti toisenkin kerran.

Olipas söötti kasvi, ihanan värinen. Mahtaisko pientä alkua liietä. Miten korkeaksi tuo tatar kasvaa.

korkeutta 20-30cm ja menee kuivassa paikassa loistavasti

Mikäkös tatar se tämä matalana n. 30-40 cm pysyvä, mutta juuristaan liiankin kiitettävästi etenevä. Sillä ovat voimakkaan punaiset oksat ja lehtisuomut alapuoleltaan, niillä ominaisuuksilla aikoinaan hankinkin (valitettavasti kuvasta ei näy kyllä se punaisuus, en tiedä miksi):

Sinix, voiskohan se olla neidontatar,Fallobia japonica, mutta meillä se kasvaa noin metriseksi…varjossa ja vanha… kukka ainakin on samanlainen vaaleanpunainen, niinkuin tuossakin ja varsissa punaista. Pienenä se kasvoi maata pitkin, mutta nyt on alkanut kasvaa korkeutta.

Täällä myös kovin samannäköinen neidontatar, mutta se ei kyllä ole osoittanut minkäänlaisia leviämisen merkkejä.

Kiitoksia, se voi olla tämä. Minulla se kasvoi rinteessä ja todella aurinkoisessa paikassa… takana oli pressu, jossa reikiin istutettuna muuta ja haketta päällä… sen muovin alla juuret olivat lähteneet vaeltamaan ja huomasin, kun luurasi metrin päästä! Siirsin oitis toiseen paikkaan, jossa saa aurinkoa ja levitä niin paljon kuin lystää. Tiedän nimittäin myös mitä tatarin hävittäminen on. Se tavallisin, mikä lie (Suomen tatar tms.) - keräsin KAIKKI juuret pois ja koko kesän sain myrkytellä, nyt ei enää ole “toistaiseksi” noussut uusia alkuja; - jos on sitkeä, näköjään sitten on. Minusta tatareissa on sitä “jotain”, eli pidän niistä kyllä.

Se mikä on hassuinta, maksoimme 5 -vuotta sitten, kun tätä rinnepeltoa aloimme rakentaa puutarhaksi, maatalouskeskuksen jollekin puutarhasuunnittelijalle, että hän tulisi vilkaisemaan, miten tämän urakan aloitamme. Oli todella kylmän tuulinen päivä ja hän antoi muutaman kasvin nimen ja sanoi, ettei näin tuulisella paikalla menesty kuin tatarin tyyppiset talveksi kuolevat ruohokasvit. Tulisipa nyt katsomaan, tästä lähti kimmoke, ettäkö ei kasva…!

Minä tappelin useamman vuoden suomentatarta vastaan juuria kaivamalla, kunnes päätin luopua periaatteista ja rupesin sivelemään lehtiä roundupilla. Ihan raa’alla laimentamattomalla tavaralla. Tänä vuonna pääasialliset kasvustot ovat poissa ja maasta nousi enää pari hassua alkua, luultavasti aiemmin katkenneista juurista. Nyt nekin ovat jo saaneet annoksen myrkkyä. Eli häikäilemätön julmuus näyttää voittaneen tällä kertaa. Valitettavasti samalla joutui uhriksi myös röyhytatar, jonka olemassaolon yhden perustattarikasvuston vieressä olin autuaasti unohtanut talven aikana. :confused:

Mulla on varattu paksua juuriestekangasta, neidontatar ja suomentatar. Tarkoitus on istuttaa tuulensuojaksi rantaan tatarta. Ehkä olen turhan varovainen, 15 vuotta sitten istutettu suomentatar kasvaa vuosittain 20 cm korkuiseksi männyn vierellä kannokssa, ei ole siitä ollut vielä nökösuojaksi. 

Vuoritatar / Bistorta affinis vihdoinkin viihtyy meillä, huonossa ja paahteisessa paikassa. Mahtavan pitkä kukinta. Mie tykkään.

Tatarten kaikkialle tunkeutuvasta juuristosta on paljon juttua täälläkin, niin onko myös konnantataren juuristo tälläinen? Uskaltaako istuttaa ihan seinän viereen? Ettei vaan työnnä juuriaan tuonne perustuksiin?

Tsiisus, mun on huomenna heti aamusta mentävä nostamaan tataret pois mullasta! Naapuri on kivasti istuttanu meidän rajantuntumaan tatarta ja mä sit nyysäsin siitä meidän soralle levinneet alut ja laitoin toisaalle näkösuojaksi. Ongelman nimi on vaan se, että siitä alueesta ois tarkotus tehdä leikkurivapaa… Ei kyllä hajuakaan mikä tatar, noin 2m kasvustoa puskee hirveetä vauhtia keväisin.

Voisko tuo röyhytatar mennä tommosessa leikkurivapaassa alueessa muiden perennojen seassa? Sitäkin ois saatavilla… Ois ehkä hienompikin, mutta ihan näkösuojaa siitä ei taida kyllä saada.

Konnantatar kukassa kesäkuun alussa, narsissiaikaan

Nätti kasvi mutta jouduin kaivamaan pois penkistä innokkaan leviämisen vuoksi. Onneksi juuret eivät vaeltele salamyhkäisesti vaan puska lähinnä paisuu. Siirsin näitä pihan reunamille, jossa toivottavasti kukkisivat, vaikka on varjoista ja kuivahkoa.