Joo, mutta sille olisi juuri sopiva paikka tontin laidalla... juurimaton joutuisin laittamaan koivun juurten takia, eiköhän se estäisi toisenkinsuuntaisen liikennöinnin
Jättitatar kasvattaa juurensa peltitynnyrin läpi. Meillä vaihdettiin viime kesänä maa: Vietiin kuorma-autollinen maata pois (ja se tynnyri) ja tuotiin taatusti tattaritonta multaa tilalle, montakohan kuutiota kuorma-auton lavalle menee? Nyt jännittää että putkahtaako vielä jostain. Aikamoinen kraateri pihassa kyllä oli-
Laitoin jo toiselle palstalle saman kuvan ja siellä sain vastauksen että jättitatar...
Minulla ei ainakaan mitään leviämis ongelmaa ole ollut mieluumminkin niin päin että tänä vuonna vähemmä mitä viime vuonna. viime vuonna 8 keppiä ja nyt vain viisi..
vai onko edes sama... kuivalla savi maalla paahteessa asustaa..
ja kuva vieläkin kyljellään..
Tässä minun ihana japanintatar kavereidensa kanssa asetelmassa.
Ollut samalla paikalla useita vuosia, eikä ole levinnyt... johtuu varmaan siitä, että leikkaan nurmikkoa sen ympäriltä.
Jättitatar taitaa poiketa pikkuisen sukulaisistaan, kun se ei kertakaikkiaan pysy sille varatulla alueella. Viimevuotisen maanvaihdon jälkeen se on taas alkanut kasvattaa uusia versoja ja vaikka valelin vanhalla pensselillä kaikki (kahdella eri merkkisellä myrkyllä) uudet lehdet, se röyhkeästi kasvaa ja komistuu. Ne sivellyt lehdet se lerpsutti nurinperin mutta lehtiä tulee päivittäin varteen lisää.
Siirsin muualla harhailleen tataren tunnistusta koskevan keskustelupätkän tänne omiensa joukkoon. Keskustelu asiasta on käyty viime kesänä joten siihen ei tarvitse sen enempiä nyt enää kommentoida. Noin sivu taaksepäin on ajantasaisen keskustelun edellinen viesti, ja tästä eteenpäin siis taas ajan tasalla ollaan ja pysytään
Olisiko tämä tatar, mahdollisesti suomentatar? Kasvi työntyi sisukkaasti sanomalehtikatteen läpi heti seuraavana kesänä kattamisesta.
Tatar on, näyttää kyllä suomentatarilta minun silmääni
Sitä vähän pelkäsinkin. Täytyy yrittää päästä siitä eroon.
Neidontatar availee aniliininpunaisia kukkiaan.
Mulla tarttu pari viikkoa sitten hihaan multasormesta pari Neidontatarta, oli ihan uus löytö ja se oli jos ei rakkautta niin ainaki syvää ihastusta ensi silmäyksellä. Mun raasut taimet vaan suikertaa maata vasten ja lehdet punertunu mutta ei siis mitenkään nuutuneen näkönen, missähän mahtaa olla vika?! Liian aurinkoisessa?
Tuota mikä on se rikkaruoho mikä takee samantyyliset kukat kuin tuo neidontatar? Lehdet on paljon pienemmät.
Miltähän näyttäisi isokonnantataren alku? Olisiko kellään kuvaa laittaa? T: nimilaput hävittänyt.
Täällä on näköjään keskitytty siihen, miten eri tatareista pääsee eroon, mutta minä kun haluaisin röytytatarin pihalleni roskakatoksen viereen. Olen yrittänyt etsiä puutarhamyymälöistä taimia, mutta ei löydy. Meidän kylälläkään ei kenenkään pihassa näy sitä kasvavan. Yksi työkaveri toi juurakon, mutta se osoittautui suomentatariksi. Oletteko nähneet missään myynnissä taimia?
Siis röyhytatar; kirotusvihre oli kriittisessä kohdassa, mutta kai tuo olisi tullut selväksi noinkin.
Röyhytatar on siitä hyvä ettei se leviä valtoimenaan kuten muut tataret tahtoo tehdä. Mulla kasvaa mökillä parissakin kohtaa tuota röyhytatarta mutta en osaa sanoa koska ehdin siellä käymään saatikka kuinka valtava on vanhan kasvin juurakko. Äitini on sen sinne joskus muinoin istuttanut ja samalla paikalla siitä saakka kasvanut.
Myynnissä en ole täälläpäin nähnyt, mutta pihoilla sitä näkyy kasvavan.
on se valtava, mutta siitä voi rouhaista palasen kyljestä. tänä keväänä tehtiin jo, ja kasvi on jo lähes puolimetrinenniin että enää ei onnistu. - ensi keväänä taas pystyy ottamaan palasen toiselta kyljeltä. - jos et rosmarino ole mistään löytänyt sitä ennen, kysele aprillipäivän aikaan…
Alppitatar on kiitollinen, kasvaa siinä mihin on istutettu, suurenee mutta ei leviä mihinkään.
Eilen huomasin 2008 kylvettyjen osastolla isokonnantattaren siemenien itäneen.
- Onkohan tämäkin tatar riesa (eli sinne vaan kompostiin) vai kannattaako nuo pari pikkutainta koulia ja kasvattaa…
Laitas nyt kuva niistä aluista, kun olen myös niitä kylvänyt, ja nyt on penkissä outoja taimia muutama kappale, mutta ne voivat olla jotain muutakin. Minä ainakin tahdon sen konnantattaren, vaikka olisi mikä riesa, kosken sitä aivan parhaaseen kukkapenkkiin ole laittamassakaan, vaan maan peitoksi pensaiden väleihin, ettei tarvitsisi ruohoa ajella tai rikkoja perata.