Täytekakun koristeluideoita kyselen. Kasaan kakun kahdesta kääretorttupohjasta ja siitä tulee neliskanttisena noin 25 x 15 cm kokoinen. Lakka- ja aprikoosihilloa sisälle ja kermat niskaan. Koristelu tuottaa aina ongelmia. Useimmiten tulee sorruttua nonparelleihin, suklaamuruihin ym karkkeihin. Joskus marsipaanivirityksiä, mutta kun sorminäppäryys ja kärsivällisyys ei riitä. Kerran tein autoradan ja pari pääsiäismuna-autoa ajamaan. Puutarhan antimia on tullut laiskasti käytettyä sen takia, että en halua mitään hämppiä tai murkkua tallustelemaan kerman sekaan.
Tai ainakin sen narskun varsi pitää huolellisesti kääriä eristävään muovikelmuun tai upottaa kakkuun sellainen pieni vesisäiliö mitä saa pitkien onnitteluruusujen mukana.
No samoin, tykkään ja osaankin tehdä kaikenlaista, mutta miten tuommoisia taideteoksia raaskii kukaan syödä. Tietty ei ois pöllömpi idea, tekis vaan katteltavaks kaikki herkut, ei muuten lihottais ollenkaan…
Minä en ole hirvinnyt ostokukkasista ottaa kakunkoristeita, ruusuja varsinkaan, kun varmaan monenlaisilla liemillä niitä uitetaan kasvattaessa. Kesällä omasta penkistä olen ottanut ja huuhdellut hanan alla hyvästi, ei ole tullut öllinkäisiä. Hyvä “astia” varsille on katkaistu kardemummatuubi.
Tuo kardemummapötkö on ihan ehdoton kakunkoristekukka-säiliö. Mut älkää ottako kukkia tosiaankaan niistä ostetuista kukista, jopa orvokit usein käsitellään lyhenteillä, jotta pysyvät matalina ja tuuheina kukkaröykkiöinä. Ruusut ovat niin täynnä myrkkyjä, ettei uskoiskaan ja joskus kauan sitten sanottiin kaikkien (suomessa) neilikan viljelijöiden tulevan hulluiksi vanhana, koska he käyttivät ilman suojausta sellaset määrät myrkkyjä, jotta saivat kunnon kukat aikaan. Kyllä vielä tänäänkin melkein samat mömmöt on käytössä, tosin immeiset (kai) ovat suojattuina, ainakin “sivistyneissä” maissa.
Joo , ei ostokasveja kannata syödä, mutta jos kukka on koristeena kakun päällä, niin se tuskin on kerralla kuolemaksi. (ja tunnustaudun samalla itse aika luomuhörhöksi ja myrkkyvastaiseksi)
Tähän liittyen opin tänään myös kyllä uutta sattumalta televisiossa jonkun puutarhaohjelman pätkä-ja kun en muista minkä, kun en sitä katsonut, vaan näin vain vajaan “lauseen” juostessani pöydänkattauksen ja keittiö väliä.
MUTTA ASIA: Päiväliljat siis ne kukat on syötäviä ja kuulemma oikein rapsakoita vaikka salaatissa! (lehtiä ei mainittu, ja en niihin ota kantaa)
Siinä pisteli perennatarhuri ja toimittaja niitä poskeensa.
Pomoni laski väärin irtisanomisaikani ja antoi jo viime perjantaina läksiäislahjaksi valkoisen orkidean oksan. Tänään on viimeinen virallinen työpäiväni ja roudasin äsken täytekakun jääkaappiin. Koristeeksi pistin (yllätys) orkideasta pari kukkaa ja muutaman vihreän lehden. Kieputtelin ne folioon ja tumppasin kakun kulmaan. Luulen että orkideat nuupahtaa ennenkuin myrkyt kakkuun leviää.Täytyy vielä hakea kaupasta nonparelleja, koska kakku on vähän aneemisen näköinen.
Ensimmäinen koristeluvaihtoehto oli laittaa semmonen kastelutonttu ja teemaksi "tämä tonttu lähtee nyt". Suhteessa kakun kokoon tonttu olisi ollut aika iso ja pomollani on aika heikosti huumorintajua.