Temskukan pihalta

Tulisi ainakin kuukkeloidun tiedon mukaan. Noin isoa puskaa voisi lohkoa ja osan juuresta kuivattaa ja jauhaa. Kokeile.

Temskukan pihamaa taloineen ja maisemineen on täydellisyytä hipova. Näitä kuvia on ihana katsoa ja haaveilla omasta talosta ja puutarhasta maallahymy.

Voi Välke kun näkisit todellisuuden. Jos olisin kääntynyt 180 astetta siitä uuden kaluston kuvauskohdasta ja laittaisin kuvan siitä toisesta puolesta mikä siellä tursuaa....ulkorakennus on miesten aluetta joten on siellä kuulkaas rojua. He eivät pysty pitämään minkään sortin järjestystä yllä ja minä olen nostanyt kädet pystyyn. Yli kymmenen vuotta pidin siivossa muutaman sata neliötä tallitilojakin mutta sitten päätin että nyt riittää ja suuntaan kaiken energiani puutarhaan ja tupaan (töiden lisäksi tietenkin).

Naureskelin siskonlikalle että yritän nykyään laittaa näköestettä niin, etten edes näkisi sitä katastrofialuetta.

Ei siitä ulkorakennuksesta sitten kuvia, ettei romutu minun kuvani kesäparaatiisistanaurua 

Mutta eihän sellaisiin "pieniin epäkohtiin" edes kiinnitä huomiota kun ympärillä on niin paljon kaunista katseltavaahymy

Voisi sanoa että puutarhani on hiukan salainen, sillä suurin osa meillä käyneistä ihmisistä jää varmasti siihen käsitykseen että koko huusholli on tuolla miesten tasolla.

Yritän elää sen asian kanssa.

Tosi viihtyisä & kutsuva terassi Temskulla. Muutenkin on nättiä...Ja potager on superhieno!

Tässä kuva kantatusta penkistä ja jätin vielä sen kanttauslapionkin mukaan:

Sininen iiris jo kukkii

Ai tuolta näyttää kanttauslapio! Onpa hieno. Joku joskus kyseli, että miten tuollaiselta kantatulta alueelta leikataan nurmikko. Olen tullut siihen tulokseen, että kolmipyöräinen ruohonleikkuri saattaisi olla aika hyvä.

Tällä puolen on varjoista illalla

Kerrottu, vaaleanpunainen marketta - oli pakko ostaa taimikauppiaalta ne kaksi viimeistä

Tämän penkin reunan kanttasin pari iltaa sitten lievässä kuumeessa

Tämän kevään hankintoihin kuulunut makeapihlaja sorbus burka kukkii:

Kukkiipa jo juhannusruusukin, kirvoineen, pitää mennä ruiskuttelemaan sitä toluvedellä

Ruohonleikkurissa tapaa olla (paitsi niissä ilman moottoria olevissa) sitä leikkausaluetta kyljessä hiukan pyörien ulkopuolelle, joten se nurmikon leikkaus kantatun penkin reunoilta on tosi helppoa jos osaa olla hiukan tarkkana siinä kohtaa. Vähän niinkuin ompelukoneella ompelisi.

Kertokaapas vielä, että mitä se penkin kanttaus oikein käytännössä onoho?

Eikös se ole sitä, että nurmikon reunaa viipaloimalla pyritään siihen, että rikkakasvit eivät pääse istutusalueelle.

Ahaa, kiitos kukkanen!

Kovin syvää "ojaa" ei kannata kukkapenkin eteen tehdä vaan sellainen loiva ja matala leikkaus, joka jää paljaaksi vihreästä ja värillään rajaa kauniisti istutusalueet samalla estäen nurmikosta leviävien rikkakasvien nousun kukkien sekaan.

Miten sitten jatkossa pidätte sen kanttauksen kohdan mustan mullan puhtaana? Vai syveneekö/ jyrkkeneekö kantattu kohta aina jatkossa kun sitä haluaa pitää rikkaruohottomana? Tätä en ole tajunnut enkä missään nähnyt kantattua penkkiä elävänä...