Aaah..Ihana terassi. Voin kuvitella ilta-auringon, lämmön ja kesän tuoksut...
Kylläpä on nättiä! Saunasta pääsee mukavasti jalkoja likaamatta tassuttelemaan jäähylle, ja terassi on ihanan iso.
Löytyisikö täälät keneltäkään ideaa/havainnekuvaa siitä, millainen voisi olla terassin kaide, joka pitäisi koiran suurinpiiretin sisäpuolella mutta ei tekisi terassista liian suljettua tilaa, semmoista kaljajuottolaa? Meillä kun takaovesta voi päästää koiran ulos, ja sillä on aidattuna talon toinen lyhyt sivu. Tontin rajalla on valkoinen lauta-aita, ja siitä talon kulmalle on laitettu viime kesänä tilapäisratkaisuna 120 cm korkeaa verkkoa ja siihen portti. Ei kora siinä ihan ilman valvontaa ole, vain jos olemme itse olohuoneessa tai pihalla. Siis sellainen pikapissitysaitaus, johon 1-luokkalainenkin voi ison koiran päästää
Samasta ovesta olisi näppärä tepastella myös kahville, ja sellainen 15 neliön terassi on siihen paikkaan luonnosteltu. Olisi vaan kiva, että terasille mennessä ei joudu availemaan itään portteja kahvikupit kädessä…
Terassi tulisi varmaankin n. 40 cm maanpinnan yläpuolelle, eli sille johtaisi yksi porras. Olisiko 90 cm korkea rima-aita liian jyhkeä? Yksi ajatus olisi sellainen pystypienallinen takorauta-aitakin… Kuvia muidne kaiteista olisi tosi mukava nähdä - nyt kun ei kelpaa se perinteinen yksinkertainen ristikko…
Onko kellään antaa vinkkejä mistä pihaterassin puutavarat kannattaisi pääkaupunkiseudulla ostaa ?
(Missä hyvä hinta/laatusuhde)
Piti taas käydä tutkailemassa terassejanne. Eilen vihdoin remonttireiskani aloitti takapihan terassin teon. Otin töistä kesälomapäivän, jotta voin auttaa häntä ja samalla suunnitella. Etukäteen suunnittelu on minulle kovin hankalaa.
Eilisen päivän siis huhkein kovassa helteessä, kannoin lautoja ja tasoitin sorapintaa. Ruuvasin lautoihin 600 ruuvia, ja voi hitsi, kun pääsin iltayhdeksältä mökille, en jaksanut tehdä muuta, kuin laahustaa ja vaappua; joka paikkaa särki ja ruumis oli ihan dingdong. Ei se terassinteko niin vaivatonta olekaan, nostan kaikille remonttireiskoille hattua! Pitkiä lautoja kun kantelee, pinoo, ja ruuvaa, niin huh huh.
Vielä on kolmasosa tekemättä, r.reiska lupasi tänään jatkaa loppuun. Terassista tulee kyllä siisti ja se näyttää nyt kovin suurelta, kun kaikki on yhtenäistä samaa lautatavaraa, mutta vähän minua harmittaa, että en pyytänyt laittamaan reunalautaa seinän viereen, sillä nyt siinä on laudan päät seinään päin ilman sitä. Ja oli myöhäistä sanoa, kun osa laudoista oli jo kiinni. Se häiritsee minun esteettistä silmääni.
Olet niin älyttömän tyytyväinen, kun se kamala hiekka-sora-perunapelto pinta katoaa.
Keskeneräisestäkö? Pelkään pahoin, että r.reiskani ei ole tehnyt sitä loppuun, sillä aamulla satoi ihan kamalasti. Odotan innolla, että kello tulee neljä, jotta pääsen mökkimatkalla piipahtamaan omassa kodossa. Otan kameran mukaan.
p.s. Eikö se meekin niin, että terassi ensin, sitten vasta kodin sisäpuolen remontit.
Onnea Memulille terassin tekoon, saman vaiheen alkukesästä kokenut.
Kirvesmies teki mun suunnitelman mukaan omilla hyvillä taidoillaan. Suunnitelman piirsin koneella hänelle ja vähän sitä ennen työn alkua muutettiin.
On mulla joku kuva keskeneräisestä terassista, ajankohta 17.6.10
portaan hahmotelmaa
Ja tässä heinäkuun lopussa, nyt jo kelpaa.
Tässä jokunen kuva. Enää ei yhtään harmita, että iso kaivuri pudotti vanhat betoniportaat syvään kuoppaan.
Aivan ihana terassi!
Kiitos Miikos, minä olen ihan tyytyväinen.
Hieno on, tuohon mahtuu pelargoni poikineen
Voi mahotonta kuinka upea terassisi onkaan! Ja sinulla on seinän vieressä reunalauta! -Minulta jäi pois, se harmittaa.
Mun r.reiska oli jotenkin niin hätäinen, että en paljon kerennyt miettimään suunnitelmaa. Tehtiin sitä mukaa kuin työ eteni. Kävin eilen kotona innosta puhkuen, josko terassini olisi jo valmis. P.marjat, ei ollut koko reiska käynyt. Lauantain menen ostamaan katkaisusirkelin ja jatkan ton loppuun, jos siihen mennessä ei ole valmista.
Keittiöstä kuvattuna, vielä keskeneräinen:
Terassia on kesken tuolta oikealta, se tulee kiertämään tuon riippapihlajan. Pyöristetään puoliympyrän malliseksi terassi puun kohdalta, siis vain tält pualelt, kiviä ympyrä täyteen. Ja jatketaan talon nurkkaan. En tiedä, miten siitä sitten jatkan.