Ilosanoma: remonttireiska soitti; "terassi on valmis, käy piirtämässä lyijykynällä puoliympyrä, leikkaan sen huomenna kuviosahalla". JEE ja tämä likka lähtee suorilta jaloilta suoraan töistä piirtelemään. Lauantaina on ihan pakko mennä pyörittelemään kiviä ja sisustamaan terassia.
Hieno homma! Sen verran voin (näin jälkikäteen) puolustella tuota "reiskaasi", että viime päivien helteet ovat syöneet miestä todella rankasti. Onneksi oma ukkokulta on ollut lomalla ja olemme saaneet tehdä asioita jaksamisemme mukaan. Maanantaina käväisimme eräällä kesämökkityömaalla neuvotteluissa. Hellettä oli vaikka mitä ja kundit olivat telineillä maan ja taivaan välillä rakentamassa. Heidän työtahtinsa ei kyllä päätä huimannut. Onneksi tuo työmaa ei ole meidän urakkamme .
Hyvältähän tuo memulin terassi näyttää. Juu, meidän remppareiska on ammattilainen, joka tekee todella huolellista työtä, hän ei hätäile mutta ei hidastelekaan. Mihinkään työvaiheisin en puuttunut, vain sen suunnitelman tein ja jostain sitten välillä vähän juttelimme.
Ihania teidän kaikkien terassit, mutta erikoismaininta memulille,… sie kun pistät tuulemaan, tapahtuu:D
Minä ymmärrän kyllä kamalasti sen, että on kovat helteet ja kova paikka tehdä ulkohommia näin kuumassa.
Sunnuntainakin oli niin kuuma, että kastelin pyyhkeen kylmällä vedellä ja virkistäydyin sillä. En malttanut millään lopettaa, ja sainkin kivet pyöriteltyä ja siistittyä terassin ympäristöä. Olin itseeni kovin tyytyväinen. Piti käydä ostamassa pari terassikukkaakin. En vaan tiedä, kuka niitä siellä katselee ja kastelee.
Mutta vielä kaikki muut talon sivustat ovat ihan kamalassa kunnossa.
Minun pitää tunnustaa, että olen kovin hätänen, eikä minulla ole yhtään kärsivällisyyttä odottaa. Aloitin etuterassin teon, tein pohjan kallistukset ja tasoitukset, kakkosnelkut on osittain paikoillaan ja 14 lautaa sain jopa ruuvattua kiinni. Lauta loppui alkuunsa. Fundeerasin vaan sitä, että nyt kun maa laskee kunnolla talosta alaspäin, niin eihän se terassin tarvitse laskee niin paljoa, muuten siitä tulee liukumäki? Täytyy vissiin laittaa lisää tavaraa siihen loppupäähän, jotta saan tasaisemman tantereen. (pelkään, että mun remonttireiskani saa härtslaakin, kun näkee mun systeemit, toivottavasti ei tule tällä viikolla).
Toinen kymysys, miten toimin kun aloitan vasemmalta ja päädyn 7 metrin päähän oikealle seinään, että se viimeinen lauta ei ole ihan vinossa, siis ettei yläpäähän jää 5 cm ja alapäähän 15? Pitääkö aina mitata vähän väliä seinästä työn edetessä, että laudat menee "suorassa linjassa"?
Niiden lautojen välit kannattaa laittaa kapulalla tms saman levyisiksi, jos siis on ihan suora alusta mihin tekee. Mutta itse ainakin mittaisin noita tarkistusmittoja aina välillä ja muuttaisin sitten lautojen etäisyyttä pitkin matkaa jos tarvii.
Suunnittelemme terassin/pation/grillialueen laajentamista. Mikä muuten onkaan virallisesti noiden ero…? Toivottavasti tämä on oikeassa aiheessa!
Alue tulee talon eteen pääsisäänkäynnin viereen. Alla on kuva alkuperäisestä tilanteesta, jossa alue on betonilaatoitettu (ei näy kuvassa, laatat osittain jo irrotettu) ja rajattu puisella aidalla.
Haluamme alueesta isomman ja avaramman. Aita oli mielestäni ahdistava. Otimme viikonloppuna aidan irti ja purimme pienen grillin. Mietimme tekisimmekö terassin puusta vai liuskekivestä, jota sattuu olemaan pihalla kasassa käyttöä odottamassa. Liuskeet käytetään joko terassiin tai sisäänkäyntien edustalle. Mietin itse, että jos tekisimme terassin liuskeista ja jatkaisimme samaa liuskekivialuetta kuvassa näkyvän pääsisäänkäynnin edustalle (niin paljon kuin liuskeita riittää). Kulkutiet ovat tällä hetkellä soraa/mursketta. Mitä mieltä olette? Onko kenelläkään kokemusta liuskekiviterassista?
Viereisen omenapuun oksat taipuvat omenoiden painosta maahan asti… (kuvassa) Talvella ja keväällä oksat ovat paljon pystymmät. Alue saisi jatkua mielestäni aivan omenapuuhun asti.
Olisin varsin kiitollinen kaikista vinkeistä ja näkemyksistä!
Yhtenäinen alue on aina hyvän näköinen, jos liuskekiveä vain riittää.
Terassin ja pation ero on aika häilyvä, molemmat ovat alueita, jotka on rakennettu esim. seinän viereen ja joiden "lattia" on puusta, betonista, kivestä…
Onko tuo alue tasainen vai kallistuuko tänne katsojaan päin, niinkuin kuvassa näyttää?
Alue on tällä hetkellä vanhan terassin kohdalla aika tasainen, jonka jälkeen (kuvassa katsojaa kohti) se kallistuu. Taloltahan pitää joka tapauksessa olla pieni kaato poispäin, jotta vedet virtaavat oikeaan suuntaan, eli se on huomioitava terassia rakennettaessa myös.
Olen samaa mieltä, että yhtenäinen alue olisi kaunis. Pitää oikein laskea ja mitata sitä liuskemäärää…
Unohdin mainita, että tuossa aidan edessä oleva ruma maa-alue johtuu siitä, että siirsin siitä pois kolme lehtokuusamaa. Pensaat olivat kasvaneet todella suuriksi. Niitä on koetettu pitää kurissa vuosittaisilla rajuilla leikkauksilla, mutta ne tekivät yhdessä aidan kanssa pienestä alueesta todella ahtaan ja eristetyn. Siirsin ne takapihalle metsän rajaan.
Minusta terassin/pation ei tarvitse olla aidalla rajattu, jos se on kuitenkin maanpinnan tasossa. Näkösuojaa on kuitenkin tontin rajalla. Uuteen terassiin haluaisin tehdä vain kukkapenkit parille sivulle hieman rajaamaan ja tietysti kaunistamaan aluetta.
Minä tekisin kyllä puusta tuon oleskelualueen. Siinä on kiva tepastella vaikka sukkasillaan, on lämmin ja se on helppo puhdistaa roskista. Liuskekivet ovat aina hiukan epätasaisia ja väleihin muodostuu aina jonkinlaista kasvustoa, joten välejä pitää usein puhdistella. Kaunishan on se on mutta minä ite tykkään enemmän puusta jalan alla. Liuskekiveä käyttäisin polkuna kulkutielle tms.
Liuskekiville täytyy tehdä myös hyvä pohjustus etteivät nouse koholle roudan mukana. Tekisin kanssa puusta, painekyllästetystä niin kestää monta monituista vuotta. Sen saa myös puuöljyllä käsittelemällä kivan väriseksi.
Samoin tekisin puusta tuon terassin. Koska alue viettää talosta pois päin, puusta tehdyn terassin saa suoraksi ja kaato on maassa niin kuin pitääkin. Puisen terassin saa myös kooltaan ja malliltaan mieleisekseen, ilmettä saadaan esim. lautojen suuntaa vaihtamalla. Terassin reunoille tai mihin ikinä haluatkaan saa myös upeasti istutusalueet kuten myös esim. pienen vesiaiheen mikäli sellaiselle on tarvetta. Terassille kulku (jos on korkeuseroa) saadaan myös helposti parilla askelmalla toteutettua.
Kiitos paljon hyvistä kommenteista ja näkemyksistä! Totta kyllä että puisella terassilla on myös puolensa. Siksi tämä päätös onkin niin hankala…
Meillä on molempia terasseja ja ne puolustavat paikkaansa omissapaikoissaan. Tosiaankin liuskekiviseen terassiin pitää laittaa hyvät pohjat: Routalevyt, 30cm soraa, n.5cm asennushiekkakerros ja sitten kivet päälle ja niiden saumaaminen. Kyllä sellaiseen puiseenkin pitää tehdä routasuojaukset, pohjan sorastukset ja pilarin pohjien valuut. Tietenkin kaikkein helpoimmalla pääsee, kun hakee rautakaupasta sellaisia valmiita painepuuruutuja ja asettelee ne tasattuun maahan.
En kuitenkaan suosittele sellaista ratkaisua, minkä entinen naapurimme teki: Hän heitti nurmikolle leca-soraharkkoja ja rakensi terassin niiden varaan. Se on keväisin aika mutkilla. Nykyään talossa asuu uusi perhe. Emme ole koskaan kommentoineet sanallakaan heidän terassiaan.
Päädyitpä mihin ratkaisuun tahansa pitää olla huolellinen pohjien teossa, koska roudalla on melkoinen voima. Se tulee esille vasta vuosien päästä.
Kiitos kommenteista törnrosa! Meillä tuon vanhan terassin pohja on tehty hyvin. Talon rakentaja ja edellinen omistaja teki sen. Betonilaatat ovat olleet siinä paikoillaan varmaan noin 20 vuotta, ja ovat pysyneet hyvin paikoillaan. Siinä näyttää olevan soraa ja hiekkaa paljon. Lisäksi koko meidän piha (etupiha ainakin) tuntuu olevan melko ohuen pintamaan alla pelkkää hiekkaa. Hiekka ei käsittääkseni roudi juurikaan, vai kuinka? Hiekkaa on niin syvälle kuin lapiolla jaksaa kaivaa…
Sorry, että olen ollut unessa useasti…
Paksu hiekkapohja on hyvä eriste routaa vastaan ja oivallinen alusta vaikka minkälaiselle terassille. Siitä on hyvä lähteä. Jos teet sen terassisi alle 60cm korkeaksi ei siihen tarvita kaiteitakaan ympärille.
Jos pohjat ovat valmiina, on kiveys helppo tehdä. Mutta samoin katselin tuota kaatoa kuvassa, näyttää ehkä jyrkemmältä kuin on, mutta jos siihen tulee paljon korkeuseroa, voipi puu olla kätevämpi. Tosin voihan portaan tehdä kivestäkin
Siirrän tähän keskustelunpätkän tuolta "Oleskelupiha - Kukkapenkin / istutuksen perustaminen talon sokkelin viereen" kun keskustelu muuttui matkalla terassi-aiheiseksi