Terijoensalava, Salix fragilis

Puuvarjontalli;-)

Meillä oli yhdessä pihassa iso kuusi, jonka alle mahtui myös auto ja sitä nimitettiin puuvarjontalliksi.

Hortonoomi3, löydät terijoensalavan juurtumista koskevat kysymyksesi täältä. Laitoin sinulle myös yksityisviestin, katsoisitko postisi :)

Itse toimin terijoensalavan lisäämisen kanssa tänä kesänä niin, että leikkelin paljon nuoria oksia yhdestä puskasta. Laitoin oksat veteen jossa ne toista kuukautta saivat olla ja lillua. Hyvät juuret sinä aikana kasvoi niihin. Sitten istutin aina yhtä kuoppaa kohden 4-5 oksaa. Kastelin istuttaessa ja sen jälkeen olen antanut olla. Istutuksesta on pari viikkoa ja eilen just kävelin katsomassa mitä niille kuuluu; kaikissa lehdet ihan nätisti vielä kiinni, eli eiköhän ne lähde siellä kasvamaan :) Saan toivottavasti nätin aidan meidän ja naapurin näköesteeksi tuonne pellon reunaan.

Muoks: Tämä puska josta ne nuoret oksat leikkelin, oli maasta pois kaivutöiden alta viime syksynä nostettu, ja sitten takaisin ihan kovaan saveen jääneeseen kuoppaan laitettu. Ja siis hyvässä kasvussa keväällä, vain muutama oksa oli kuollut.

Kannattaa istuttaa ne maahan ja leikata latvaa, jos ovat kovin suuria - muuten tuuli riepottaa juuret irti, pieniä tuskin tarvitsee leikkoa. Helpointa terijoensalavan istutus on keväällä - rautakangella reikä maahan, sinne oksa, joka on leikattu ennen lehtien avautumista ja reikä tukkoon.

Laitan edellisen viestini uudestaan kun linkit ei toiminut.

Olin aikaisemmin jo keskustelemassa aiheesta 5.8 jos katsot oheisesta linkistä lähtökohdan: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&con ference=4000000000000015&posting=22000000037011840 Sain tutulta Terijoensalavan oksia ja työnsin ne vesiämpäriin juurtumaan.

http://i247.photobucket.com/albums/gg134/huutokoski555/Uusikuva.jpg

http://i247.photobucket.com/albums/gg134/huutokoski555/IMG_2438.jpg

1. Annanko niiden juurtua ämpärissä ja kuinka kauan. 2.Syksy tulee ja tökkäänkö ne maahan jossain vaiheessa. 3.Pitääkö noita oksia nyt ensin leikata, tai ottaa lehdet pois tms. Että olisi parasmahdollinen lopputulos 4. Kommentteja onko mitään järkeä kokohommassa. Ohessa on kuvat tehty kuvankäsittelyllä mitä olisi haaveena saada aikaiseksi: http://i247.photobucket.com/albums/gg134/huutokoski555/14kopiointi.jpg http://i247.photobucket.com/albums/gg134/huutokoski555/25kopiointi.jpg Tuosta salavan takanta hieman noita puita pois

Miten/koska leikkaan terijoen salavan taimen, jos haluan siitä näkösuojaksi sopivan matalan puun? Olen nähnyt niiden kasvavan niin, että lehdistö on maahan asti eikä runkoa näy ollenkaan, miten siitä saa sellaisen?

Minä ainakin omiani säälimättä silppuan ainakin kerran kesässä. Tuuhettuu kyllä helposti ja kasvaa pituutta taas nopeasti takaisin. Nyt pitäisi kans aitaa laittaa nykyiselle tontille. Juurrutettuja oksanpätkiä on ämpärillinen. Ajattelin oikeen tiheään istutella

Temskulta nyt kyllä pitäis saada kuva tuosta "autotallistaan"..naurua

Komppaan Hillasuota!

Minen ole koskaan silponut salaviani ja yksi on tuuhea alhaalta asti, ja mukavan pyöreä. Siis se joka kasvaa avoimella paikalla. Isojen puitten lähettyvillä kasvavat kaksi muuta ovat risuisia ja surkeita ja saattavat saada häädön.

Me leikattiin ikivanhoja risuisia salavia hienovaraisesti moottorisahalla poikki. Tuli kivat pallot niiden puolen metrin runkojen päihin.

Minä sellaista rivistöä ihailen aina kirkolla käydessäni - hauskoja palloja paaaaaksujen vanhojen runkojen päissä, jo ensimmäisenä kesänä leikkuun jälkeen tuuhettuivat.

Minä leikkasin vielä sit eka kesänä kerran myöhemmin. Todella tuuheat pallot.

Enpä usko että palloja muodostuu tällä tavalla leikaten, tämä on väärin ja sen tulette huomaamaan ennenpitkään. Näin teurastaen uutta kasvua saadaan liikaa, piiitkiä versoja. Tiettyä kaarevaa muotoa oli ennen leikkausta ja jos katsoo tarkemmin voi nähdä pääoksan jossa vihreät oksat olivat lyhyitä.

Olen aiemmin, nyt en enää ole niin paljoa kirjoitellut, tässä ollut mukana. Puiden biologisen käyttäytymisen mukaisesti uudet oksat lähtevät katkaistun rungon pinnasta ja ovat heikosti kiinni eli oksan kasvaessa pituutta ja painoa ne ennenpitkää repeävät irti.

Olen paljon kirjoittanut oikeasta tavasta ja laittanut kuvia,

Hakusanalla hamlaus löytyy paljon tietoa monesta paikasta netissä.

Nuo taimet on siis kasvatettu jo vähän rungollisiksi, korkeutta on varmaan vähän vajaat pari metriä, mutta oksat lähtevät vasta ylhäältä. Latvuskin on harva vielä, mutta kun runkoa jo on, pitääkö ne pistää poikki että oksat lähtisivät sitten alempaa? En haluaisi niistä korkeita puita, vaan sellaisia rungottomia pyöreitä palloja…(Sellaisia kuin tuolla yhdellä pihalla täällä on koko rivi :slight_smile: oksat on ihan maahan asti) Sehän kasvaa luonnostaankin pallomaiseksi, mutta miten rungon saa pysymään lyhyenä?

Olen paljon suositellut englanninkielisiä sivuja koska niissä on eniten osumia ja hyviä kuvia.

Nyt kävin pitkästä aikaa ja kuukkeloin hakusanaksi pollarding. Nyt huomasin että moniin osumiin saa koneen käännöksen suomeksi.Katsokaa ja naurakaa, on siellä hauskoja käännöksiä!

Pääasia kuitenkin selviää, puiden pitäminen hallitun kokoisina.Tärkeintä on jo puuta istutettaessa tietää sen tuleva koko ja jos on tarvetta hillitä sen kokoa aloittaa hamlaus ajoissa. Eräissä kuvissa isoja puita on katkaistu alhaalta eli tapitettu. Silloin puu kyllä elää ja jää henkiin vielä pitkään mutta puu saa pahoja lahovaurioita, uusi kasvu kiinnittyy uuteen vuosikasvuun ja myöhemmin repeää.

Olen johdonmukaisesti käyttänyt ruotsinkielen "hamling" sanasta suomentamaani hamlausta. Sitä myös vastustetaan ja eräillä sivuilla suositaan termiä lehdestys joka ei mielestäni sovi, lehdestys on antiikkia.

Oho, meni vähän yli, saako olla, kysyi lihakauppias kun makkaraa leikkasi. Unohdin miten kuvia lisätään ja nyt tuli kaikki

Vantaan Hämeenkylästä ottamani hopeapajujen kuvat.Nämä puut oli tapitettu eli katkaistu liian korkealta jolloin jälkihoito on kallista, tarvitaan nosturia.

Uusi kasvu on kiinnittynyt ohueeseen vuosikasvuun ja repeää siten helposti ja voi aiheuttaa vahinkoja, tässä kadun varrella varsinkin.

Hamlauksesta olen paljon kirjoittanut ja liittänyt kuvia ja niitä on myös kotisivullakin.

Tässä mun salavani pilvisenä päivänä ikkunasta kuvattuna. Jos on tilaa, terijoensalava kasvaa säännöllisen malliseksi ja alhaalta asti tuuheaksi, mutta leikkomallahan saa sitten aikaan mitä vaan. Minä tykkään just tällaisena!

Tässä sama puska auringossa, näkyy sisuskalutkin, just sellaisena kuin se on nyt.