Tiikerikukka, Tigridia pavonia

(Kukkasipulit ja mukulat)

Avaan tänne uudellekin puolelle palstan tiikerikukille.

Meillä ne kasvavat ruukuissa muiden kukkien kanssa ja niitä ei oikeastaan nyt tahdo edes erottaa miekkaliljoista, eli Gladioluksista.

Eivät näköjään vielä kuki sinullakaan. Minä vähän huolestuneena katselin omiani, kun ohjeessa lukee, että kukkisivat jo kesäkuussa, mutta minulla on vasta vain pelkkiä lehtiä. Nupuista ei ole näkyvillä merkkiäkään. Eka kertaa kasvatellessa tuppaa huolestuttamaan kai turhaankin.

Juu, loppukesän kukkijahan tuo on täällä on viimekesäisiä kuvia kukista.

Tämä palsta on minullekin mieleen. Ostin poistomyynnistä viime kesänä tuon tiikerikukan mukuloita. Laitoin ne maahan ja syksyn tullen ne alkoivat kukkimaan monin eri värein. Kukinta oli aika lyhytkestoinen, mutta kukka oli mielenkiintoisen näköinen. Tosiasiassa minulla ei ollut ja ei ole vieläkään aavistusta mitä nämä kukat oikein ovat. Kaivoin ne varulta maasta syksyllä ja talvetin ne kellarissa ja laitoin ne maahan taasen keväällä. Hyvin ovat lehdet kasvaneet. Sitten ostin niitä vielä lisää tänä keväänä. Vasta keväällä huomasin, että ne voisi jättää maahan (ainakin englanninkielisen tekstin mukaan). Suomen kielistä tekstiä ei pussissa edes ollut. Siispä te, jotka lajista lisää tiedätte kertokaa toki-olen pelkkänä korvana!

Minulla oli sellaiset ohjeet, että pitää kaivaa syksyllä ylös, ja talvettaa kuivassa turpeessa. Ja talvetusasteet olivat muistaakseni jotain +10 - +15.

Kyllä me olemme ne aina kellarissa talvisäilössä pitäneet joriinien ja gladiolustenkanssa. En oikein jaksa uskoa niiden talvehtimiseen, mutta voihan sitä kokeilla osalla, jos niitä on tuhlattavaksi. ;)

Tänään sitten aukesi kesän ensimmäinen tiikerikukka. :)

Kiitokset tiedosta. Olen kyllä sen verran pihi, että en raski huvikseni palelluttaa hyviä juurakoita varsinkaan kun, Te siellä etelämmässä asuvat sanotte noin naurua. Minullakin lehdet ovat hienot ja varmaankin noita kukkiakin alkaa kohta tulla esiin. Täytyy taasen ensi keväänäkin yrittää metsästää noita viehättäviä kukkia lisää.

Raakki, nyt olen kade! Mulla ei ole edelleenkään kuin lehtiä. Kukista tai nupuista ei näy merkkiäkään.. surullinen

Jee! Tänään huomasin ensimmäiset nuput Tiikerkukassa! Toivottavasti niistä tulee myös kukkia.

Ja tänään ihan ensimmäinen kukka aukeaa. Kukat ovat suurempia kuin kuvittelin, mutta ei tässä mikään runsaudenpula pääse yllättämään, kun nuppuja on tällä hetkellä vain kolme..

Voi, kun on hieno. Minulla on vasta komeat lehdet näkyvissä. Ne nuput tulevat kyllä sitten aika nopeasti, kun on tullakseen. Odotan jo innolla.

Nyt on useampi kukka jo kukkinut. Ne ovat niin nättejä, että oikein harmittaa, kun kukat lakastuvat niin pian. Lisäksi kyllä vähän harmittaa se, että ostin sellaisen pavonia sekoituksen, jossa piti olla keltaista ja punaista, mutta nyt näyttää siltä, että kaikki ovat keltaisia. surullinen Tämän kesän ja viime syksyn sipuli- ja mukulaistutuksista ei ole kuin liljat olleet sitä mitä paketissa sanottiin. Mur.

Minullakin ensimmäinen tiikerikukka alkoi kukkimaan. Kukka on väriltään keltainen, joten en viitsi laittaa kuvaa saman värisestä kun Millin kukka. Odotan innolla muiden aukeavan.

No nyt on 50kpl tiikerikukan sipuleita ja kysyisinkin että miten näiden kanssa toimitaan? oletteko esikasvattaneet? ja jos olette niin milloin olisi hyvä aika laittaa ne multaan? aivan vieras laji mulle mutta kukat oli kovin kauniita..

Esikasvatin niitä viime keväänä ulkona sellaisessa muovihuppu"leikkikasvihuoneessa". Ostin mukulat viime keväänä aika myöhään muistaakseni, ja sain ne multaan melko myöhään. Ne kai voisi laittaa “tulemaan” jo maalis-huhtikuussa, mutta en tiedä onko se näille leveysasteille liian aikaista, jos ei ole kasvihuonetta mihin sitten niitä siirtää.

On mulla kasvihuone, siispä kasvatan niitä vähän aikaa sisällä ja siirrän sitten kasvihuoneeseen.

Kaivoin esiin mukuloiden mukana tulleen ohjeen ja siihen on laitettu istutusajanksi maalis - toukokuu. Pitäisi kai itsekin ruveta harkitsemaan multiin laittamista :slight_smile:

Tässä kuvaa valkoisesta tiikerikukasta. Yllätyin positiivisesti, koska kuvittelin kukkaa pienenmmäksi. Ensi vuonna laitan ehdottomasti aurinkoisempaan paikkaan niin kukinta ei mene niin myöhään.

Täällähän on ihan oma ketju tiikerikukalle. Viestejä ei ole paljon, mutta on näköjään olemassa muitakin värejä kuin Raakilla.