Kauppilassa 39.00
Nyt niitä kotimaisia tikankontteja saa jo Etelä- Pohjanmaaltakin! Juuri kävin hakemassa Nurmon Agrimarketista, sinne jäi vielä muillekkin. 26 euroa oli hinta.
Minä ostin Kaustisen agrista, sain euron halvemmalla!
Menin kyllä melko hiljaiseksi kun näin tämän. Eihän sen vielä pitänyt kukkia! Tänä keväänä sen vasta ostin Agrimarketista. Eipä ole siis kukinta minun ansiota, mutta kaipa tuo tuntuu viihtyvän. Pikkusen pääsi pakkanen purasemaan istutuksen jälkeen kuten lehtien reunoista huomaa..
Onpas liikuttava omassa pesässään.
Voi, että osaa olla liikuttavan suloinen....
Jäämme jännityksellä odottamaan miten jmi:n tikankontin tilanne kehittyy… Ja kukkiiko oma Multasormen ostos kenties myös. Jännitystä elämään
Hieno tikankontti ja vielä kaksiversoinen. Meilläpäin oli vain yksiversoisia myynnissä ja minun on paljon heikompi.Onnea kasvatukseen. Lannoita kohtuudella.
Mä oon ihan paniikissa tuon kans. En tosiaan edes osannut odottaa että kukkisi jo tänä vuonna, tai edes yrittäisi. On saanut olla ihan omassa rauhassa. Tänään satuin ohimennen käymään vilasemassa mitä sille kuuluu, ja nyt on mennyt sitten koko päivä pilalle. Ei saa oikein mitään tehtyä kun päässä pyörii vaan “tikankontissa on nuppu”. Tiedä kuinka nyt vaan käy kun on vähän kurjat kelit. Tarviskohan tuohon taiteilla vaikka vähän harsoa päälle ettei sade ja tuuli ihan sitä pieksisi?
Tottahan tuon takia ny paniikkihin menöö! Mua harmittaa, että unohdin koko tikankontin. Ei tiedä, vaikka täältä löytyis niitä vieläkin, kun meitä hulluja on täällä vähemmän kuin siellä etelämpänä. Sain sen käsityksen, että se menestyis pohjoisessakin.
Kyllä niitä täällä etelässäkin on vielä saatavilla. Ainakin HML Agrimarketissa oli kun viikonloppuna kävin. Ovat piilotettuina yhteen kasvihuoneeseen. Eipä juuri minkäänlaista lappua, eikä varsinkaan hintaa näkyvissä. Myyjätkin ohjaa linnunpönttö-osastolle kun kysyy tikankonttia. Ei mikään ihme että säästyvät kun ei kukaan tiedä mitä ovat, paljonko maksavat tai mistä löytyvät…
jmi. Harso voi olla vahingoksi ja katkaista kastuessaan kukkavanan.
ok, jätetään väliin ja laitetaan sormet ristiin. Tarkoituksena oli joka tapauksessa tukea harso niin ylös ettei osu kosketuksiinn koko kasvin kanssa
Tein kuitenkin sille oman “teltan”. Harso on pingotettu tikkujen varaan niin ylös ettei osu itse kasviin. Täällä käy ihan tolkuton tuuli juuri siitä ainoasta suunnasta josta tuuli ton kasvupaikkaan osuu. Veikkaisin että ilman telttaa olisi (ainakin) nuppu naapurissa. Kurtturuusut sinne jo tuulen mukana lähti…
Ei saanut Roista tikankonttia. "Ei kuulema täällä pohjoisessa kannata sellaisia hankkia". Sanoin kyllä että täälläkin on paljon harrastelijoita, jotka ovat kiinnostuneita. Tuntui, etteivät olleet oikein ajan tasalla koko kasvista.
Törmäsin tänään Agrissa yhteen tikankonttiin joka oli hyvin piilotettu perennojen sekaan. Ei löytynyt hintaa ja sinne jätin. Varmaan tuota hintaluokkaa mitä täällä on ilmaistu…
Kiitos vinkistä jmi ja muut! Lähetin sukulaisen hakemaan hml:n multasormesta näitä ihanuuksia ja nyt on sitten 2 Reginaeta. En istuttanut vielä kun on hallavaara, tiskipöydällä viettävät yönsä.
Aiempia viestejä lueskellessani huomasin, että useampi oli laittanu kalkkia tälle kaverille. Ohjeessa ei ole siitä mitään mainintaa, ajattelin että haluaa itselleen happaman maan . Aivan upea muuten kuvassa! Kuinkakohan monta vuotta kestää, että nyt yksilehtinen tulee noin kookkaaksi...
Onpas aikamoinen puute ohjeissa. Tikankonttihan luonnossa esiintyy nimenomaan kalkkipitoisilla alueilla. Jos onnistuu saamaan jostakin kalkkikiveä, sitä kannattaa kaivaa tikankontin alle. Olen kerran nähnyt tikankontin, jok aoli istutettu kalkkikiven päälle ja se ainakin voi oikein hyvin.
Hei markettien tikankontteja ostelleet!
Myynnissä on varmaankin ollut vain kruunutikankonttia, Cypripedium reginae, joka on kotoisin Pohjois-Amerikan itäosista ja jonka sanotaan olevan sopeutuvaisin puutarhakasvatukseen. Kuten useimmat tikankonttilajit se ei ole kalkinvaatija, vaan maaperän pH suositus on 6,8 eli hiukan happamasta lähes neutraaliin. Tämän kruunutikankontin kukan pussukka on vaalean punainen, muut osat valkoisia. Ketjussa aiemmin on mummin laittama hyvä kuva.
Sen sijaan meidän "oma tikankonttimme", lehtotikankontti Cypripedium calceolus, on nimensäkin mukaan kalkinsuosija, vaikka sillekin annetaan pH 6.9. Eräs pitkän linjan kasvattaja kertoi, että hän antaa metsäisellä tontillaan kasvaville lehtotikankonteille kahdesti kesässä "kalkkivelliä" (kasteluveteen liuotettua tavallista kalkkia), ensin kasvun alkaessa ja toisen kerran kukinnan jälkeen. Tämän lajin pussukka on keltainen, muut osat ruskehtavanpunaisia ja "viikset" kähäröitä.
Tikankontteja on maapallolla lähes 50 eri lajia, niistä tehtyjä kaupallisia risteymiä myynnissä tällä hetkellä yleisimmin kymmenkunta. Ehdottomasti parhaat sivut löytyvät http://www.w-frosch.de/Cypris/menu_e.htm