Tilli, Anethum graveolens

Asiaa kokeilleilta (onko heitä?) kysyisin ohjeita tillin syyskylvölle. Mihin aikaan, ja minkälainen onnistumisprosentti yleisesti on? Mitä hyötyä siitä mahdollisesti on, vai onko mitään? Olisiko kevätkylvö parempi? Porkkana-ketjussa oli Mai-Leen kirjoitus josta sain kipinän tätä tilliasiaa selvitellä.

Nyt olen tämän kesän tilleistä keräillyt siemeniä, eli olisi mitä kylvää. Säilyyhän ne kevääseenkin tietty. Sitä vaan on niin kiire kokeilla kaikkea kivaa, eikä kuitenkaan elämä riitä kaikkeen mitä haluaisi...Mutta jos tillin kylvämiseen kuitenkin

:-) samaan aikaan minä ne kylvöni teen. viime syksynä 15.12. - lieneekö muuta hyötyä, kuin että *sittenpähän on tehtynä jo*; keväällä tykkään olla laiskana, syksyllä on paljon mukavampi puuhata. ja saahan keväällä aikaisemmin tuoretta itsekasvatettua satoa. ja taitaa sekin hyöty vielä olla niin kuin porkkanoillakin, että ovat ehtineet jo kunnon kokoisiksi ennen kuin pikku vihulaiset heräävät syöntipuuhiin. eivät tukevina "vanhoina" enää houkuta niin kuin ihan pienet vauvataimet.

että en sortuisi kehuskeluun sanon, että itävyys on 95%, vaikka se todellisuudessa kyllä onkin sata, jos vain ajoitus menee oikein. itse keräämilläsi ainakin. minä joudun taas turvautumaan ostosiemeniin.

lokakuun kylmillä olen tillit kylvänyt ja hyvin kasvaa hiekalla peitettynä. tilli ei tykkää kasvaa samassa paikassa seuraavan vuonna, erittää jotain itselleen haitallista maaperään... 4 vuoden kiertoahan sitä kasveille suositellaan. (ja lehtisalaattia kylvän myös lokakuun viileydessä, se ei idä yli 25 asteen lämmössä ja optimistisena odotan aina kuumaa lämmintä kesää)

No vielä yhden asian tarkastan ennenkuin luulen osaavani (kävin vanhallakin puolella, molemmilla,  lukemassa tilliketjut muttei sieltä löytynyt tietoa) Eli syksyllä kylvettyä tilliäkö ei keväällä tarvitse mitenkään peitellä kylmiltä vaan se hoitelee itse itsensä? Varmistan sen takia koska kylvö/kasvupaikasta ei ollut tarkempaa puhetta, ja itse siis kylvän suoraan ulos, en kasvihuoneeseen jollaista en vielä omista. Älkää rasittuko vaan ottakaa nämä minun kysymykset sillä miellellä että kun yhtä opettaa niin muut oppivat siinä sivussa.

Mulla kukkimaan päässyt tilli on usein kylväytynyt itsestään ja kasvanut ihan hyvin seuraavana vuonna (missä sitten sattuukin itämään).

OK, takkar och pokkar molemmilla kielillä suomeksi lausuen kirjoitettuna. Hitsit kun odotan jo nyt ensi kevättä ja kaikkea mitä sieltä maasta nouseekaan (pitäisi nousta)!

tillin kylvettyäni lokakuussa laitan siemenvakoon hiekkaa merkitksi, etten keväthuumassa kaivele tai kylvä muuta. siis tätä edellä hiekalla "peitettynä tarkoittaa" (ihan pieni hiekkapläjäys sateissa huuhtoutuu, paksulti ei kuitenkaan)

Kun keväällä kylvää tilliä niin minkälaiseen maahan ne siemenet pitäisi laittaa, mulla ei tilli onnistunut viime vuonna yhtään.

Mäkin möhlin tiilit ihan täysin viime kesänä. Jostain sitten luin että syy voisi olla kompostin käyttämisessä maan parannukseen. Ehkä tänä kesänä parannan savea vain hiekalla tillin kohdalta jos kerran kompostista otti nokkiinsa noin(asui kurpan naapurina)

Täytyy minunkin kokeilla laitta hiekkaa. Mikäköhän siinä kompostissa sitten on että tilli ei siitä tykkää.

liian vahvaa = typpipitoista. tilli niin kuin kaikki yrtit tykkäävät laihasta maasta. ja saavat siinä kasvaessaan oman vahvan arominsa aitona.

okei hyvä tietää. ei sitte varmaan kannata kastella niitä nokkosvedelläkään.

Olikos se tilli myös sellainen kasvi, joka ei idä jos on liian lämmintä. Kuka muistaa?

Ei kai se voi olla, jos kerran kehotetaan tekemään uusintakylvöjä pitkin kesää parin viikon välein?

Tässä viereisen kasvikortiston ohjeen mukaan tillin alin itämislämpötila 5 astetta. Onhan se myös syyskylvettävien listalla. Jossakin mielen perukoilla pyörii se, että yli 24 asteen lämpötilassa itäisi huonommin. Viimekesänä kylvin monet kerrat ja hyvin iti kun viileää oli koko kesä.

Seemnemaailm ja nimenomaan alkuperältään venäläisen firman pussitetut siemenet käsittää kaikkein seikkaperäisimmät ohjeet tillin kasvatukseen. Osaavat arvostaa siellä. Joskus tilasin sieltä ja tarkkaan "translaattorilla" käänsin...

Minäkin kylvin kyllä monessa erässä sitä mutta mikään niistä ei kuitenkaan onnistunut, vika siis oli varmaan maassa. Savimaahan kylvin.

Mulla on melkein hiekkamaata ja laihaa…huonosti on itäny. Ja vielä huonommin kasvanu, vaikka muut kasvit ja yrtit kyllä kohtuu sadon antaa. Edellisen pihan kasvimaa oli melkein pelkkää harmaata savea ja sieltä tuli paljon ja komiasta tilliä! Tänä vuonna vaihtuu tillin paikka kokonaan pois kasvimaa-alueelta. Saa nähä, vaikuttaako se.

Eikös tillinkin kasvatuspaikkaa pitäny vaihdella aika aktiivisesti? Ajattelin meinaa et kohta ois aika kylvää ne pois alta, ne kun kestää sen. Porkkana ja palsternakka myös?

Tänä vuonna arvelin möyhiä ja kastella maan heti kun lämpiää(potager jo muovitettu) että ne rikkikset itäis ennen varsinaista kylvöä ja vois ainakin osan jo harata alta pois.

Minä keräsin tilliä penkistä kuivumaan ja nyt kysyn teiltä onko kukaan kokeillut pakastusta onnistuisko olis nopeanpi ja vähemmän aikaa vievä pistellä pakkaseen.

Itse pakastan tillit aina, kuivatusta en oo kokeillut. Silppuan hienoksi kahteen helposti avattavaan rasiaan, siitä voi lusikalla kauhaista. Toiseen rasiaan pilppuan ruohosipulia mukaan kalasopan mausteeksi.