Mä kans pakastan, silputtuna pieniin lituskaisiin folionyytteihin ja nyytit sit kaikki samaan muovipussiin, ja pakkaseen. Helppo sulattaa vaan yksi nyytti kerrallaan.
Just pakastin, iso nippu tiukasti näppiin ja oikein terävällä veitsellä silpuksi, muovipussiin jotka litistän ja karkkirasioihin, kansi kiinni ja pakkaseen, käytän tosi runsaasti talven aikana.
kiitti tiedosta sitten vaan pakastamaan ja tehdä myös sekoituksia keittoja varten.kyllä silti osan aijon kuivatakkin.
Sama juttu täällä, aina vain pakastan. Ja tuohon voi lisätä vielä persiljan. Ja on tosi kätevää niinkuin Araminta sanoi,lusikalla vaan kauhausee rasiasta sen verran kun tarvitsee.
Ja mulla vasta tilli kymmensenttistä:/ Noh, onhan tässä vielä aikaa kasvaa… Miekin aina oon tillin pakastanut, on miun suurta herkkua:)
Minulla kolmas erä tilliä kymmen senttistä. Tykkäään kanssa kovasti. Laitoin ekat yrtit jo ajoissa semmoseen amppeliin että sai juhannustillit, persiljat yms. KAsvimaalla toinen kylvös on jo nupulla ja viimeinen varakylvös sitten kymmensentinen.
Vanhasa puutarhakirjassa sanottiin, että tillin viimeinen kylvöpäivä on 11,8. Voi vielä pari kylvöstä tehdä.
minä taisin jossain kirjoittaa, että kylvän tillin nykyisin aina turvemultasäkkiin suoraan ja aina uuteen - vanhat joutaa sitten muuhun käyttöön. Ei ole tullut sitten niitä tuholaisia. Nyt ostin kasvusäkin, joka on tarkoitettu tomaateille, saas nähdä onko liian vahvat lannoitteet. Yleensä liotan siemenet pari päivää - tulee paljon nopeammin ja paremmin kuin liottamattomat - kokeiltu on. Pakastan sitten ennen kukintaa silputtuna rasiassa, joku kyllä suositteli lasipurkkia, joka ei anna makua pakkasessa muihin tuotteisiin.
Voi kiitos kaverin vinkistä Männikkö miten sitä ei ole koskaan tullut mieleenkään laittaa tillejä lasipurkkiin,meillä koko pakastin on aina tuoksunut ihanasti tilliltä, jäätelöissäkin tuppaa olemaan vieno tillin aromi. Tilli on ihanaa mutta kaiken ei tietysti tarvitsisi maistua tilliltä
Mitä mä teen tillit on täynnä vihreitä kirvoja ??? Kävin juuri hakemassa niitä niin yök ei niitä voikkaan laittaa viilikastikkeseen.
Suihkuta kylmällä vedellä.
tervehdys kaikki. Onko kellään kokemusta tillin viljelystä tuossa lämpö/kohopenkissä? tahtoisin tietää mikä olisi paras tapa saada tillit aikaiseen ruokapöytään esim.kesäkuun alkuun uusien perunoiden kanssa? Vai pitäisikö suosiolla ostaa kasvihuone? vai onko edullisempia vaihtoehtoja esim. nuo ko.penkit(ja harso ym.) en ole ikinä kasvattanut tilliä, eli ei ole omaa kokemusta jos joku vaan osaa neuvoa niin kiitti…
nekku. Tilliä ehtii vieläkin kylvää avomaalle. Hyvä multa ja riittävästi kastelua. Loppukesällä saat pehmeää maukasta tilliä.Kylvä leveähkö rivi ja sitten ensimmäisiä harventaen käytät.Elokuun alussa kylvetyistä tilleistä ehtii vielä saada satoa.
Jeps, kyllä uskon että ehtii vielä kylvää meillä on vaan tuo peruna tila ja haluaisimme(ihan pikku pikku hiljaa) lisätä eri lajia, siis mikä parempi kuin uudet perunat ja tuore tilli että tuote pitäisi olla juuri kuluttajalle sopivan kokoista ym ym… ja meikäläisellä ei tillikokemusta ole…niin että miten pitäisi siemenet laittaa että ehtisin saada kivan kokoisia oksia kesäkuun puoleenväliin, tai aikaisemmin(meillä siis projektista vasta ajatus pyörimässä)ja mielellään ilman kasvihuonetta ainakin aluksi olis kiva, kun ei sitte tiiä miten pyörät lähtis pyörimään(ei semmosta viitti ostaa turhan päiten, kun kokoakin sillä sit varmaan tarvitsisi olla) ?? Ajattelin että täältä saisi tietoa nopeammin kuin etsisin jostain googlesta
nekku, jos oikein muistan niin tillin voi kylvää jo myöhään syksyllä valmiiksi. Lähtee sitten keväällä nopeammin kasvuun. Jos kasvatat keväällä sen harson alla niin se nopeuttaa vielä kasvua. Lukaisepa tämän ketjun viestit läpi, ei ole niin pitkä ketju että aikaa menisi paljon. Täällä saattaa olla myös tietoa josta sinulle on hyötyä.
Kun halutaan varhaista tilliä, niin se kylvetään varhain keväällä katettuun lavaan tai kasvihuoneeseen.
Sen verran jäi vaivaamaan se muistikuva että tillin voi kylvää syyskylvönä että etsiskelin tietoa. Ja tämän ketjun ensimmäisellä sivullahan sitä löytyikin. Nekulle jo vinkkasinkin aiemmin että kannattaa lueskella tämäkin ketju läpi
Tillin voi syyskylvönä kylvää, itää +5 asteen lämmössä, joten ei aina tiedä milloin on viimehetki. Seemnemaailman sivuilla mm on hyvät kasvatusohjeet, kuuluu venäläisen keittiön aarteisiin suolakurkkujen säilöntään, joten osaamista löytyy, ja jo se pikakääntäjän teksti ohjeista on riemullista lueskeltavaa
nekku, syyskylvö ja keväällä muovi- tai harsotunneli (halvempi ratkaisu kuin kasvihuone tai edes lava:-)) niin saat uusien perunoiden kanssa varmasti myyntikuntoista tilliä. - minulla syksyn tillit kukkivat ihan just’kohta
Tarvitseeko tillin siemenet kylmäkäsittelyn itääkseen? Ihmettelin, kun eivät omista tilleistä syksyllä kerätyt siemenet itäneet, mutta talventörröttäjistä tipahtaneet siemenet itivät siellä täällä kasvimaalla.