Tilli, Anethum graveolens

Ei se kylmäkäsittelyä kaipaa, tilliähän voi ja kannattaa kylvää useampaan kertaan kesällä että saa satoa pitkin kesää.

Jeps, näin teinkin tänä kesänä, mutta kaupan siemenistä, jotka muuten ovat lähes kymmenen vuotta vanhoja ja yhä itävät. Jäin vain ihmettelemään noiden omien siemenien huonoa itävyyttä. Keräsin taas siemenet talteen, toivottavasti ovat ensi vuonna itävämpää sorttia.

Jos talventörröttäjistä on itänyt niin sehän loistavalta kuulostaa. tilli ei tykkää kasvaa omissa eritteissään, joten paikanvaihdos lie auttanut -jos kylvit kaupansiemenistä eri kohtaan.

Ensi kerran onnistuin kunnolla tillin kanssa. Taisin ostaa siemenet kevään Tallinnan reissulta.

Mitä, oikeestikko tämän kevään satoa? Huuli pyöreenä ihmettelee, koskas oot kylvänyt? Meillä vasta sentin mittaisia…

Kasvihuoneessa kasvaneet? Väri on Kurpan tilleissä hyvä, minulla kasvihuoneessa edelleen kasvavat tillit on aika haaleita väritykseltään ja hentokasvuisia muutenkin. Toivottavasti ei kovasti makuun vaikuta. Pakkaseen nekin kohta silppuna pääsevät :slight_smile:

Joskus huhtikuun puolessavälissä taisin kylvää, kasvarissa olivat. Ulkona kylvetytkin jo näyttävät tilleiltä.

Tillistä olen parhaan sadon saanut harson alta vähän jonkun toisen kasvin varjostamana, esim. kaalien. Tuntuvat tykkäävän kovasti kostean muhevista oloista.

Tillit kuivumassa uunissa ja yksi rasia pakkasessa! Hiano sato tuli harson alla savimaalla. Oli kylväytynyt myös itsekseen viime vuotisista. Nyt kelpaa heitellä tilliä vaikka jokaisen perunakattilallisen sekaan! 

mikä eläin katkoo tillin varret, laittaa ne kauniisti pinoon penkin reunaan latvat samoinpäin ja silppuaa samalla varsia 2-5 cm pätkiksi? Tekee kaikenlisäksi työtä järjestelmällisesti, rivi kerrallaan! Mitä sille voin tehdä?

Vedä harso päälle?

Tämän kesän kasvuihmeisiin kuuluu myös se että tilli kasvaa kohisten. Kylvin punajuuririviin viereen tilliä, ja yllättäen ne onkin kasvaneet hienosti. Normaalisti en tahdo saada tillistä satoa millään. Keräsin tänään ensimmäisen satsin kuivuriin, napsin sieltä täältä eikä tillirivistä edes huomannut että jotain olisi sieltä jo poimittu.

Kuivaan osan ja osan laitan pakkaseen tulevan syksyn säilöntäkäyttöä sekä talven tuorekäyttöä varten. Ensi talvena ei tarvitse tillin käytössä pihistellä :slight_smile:

Viimeinen tillikylvös on itänyt hyvin. Saan vielä syyskuussakin tuoretta pehmeää tilliä kurkkujen ja perunoiden seuraksi.Vanhassa puutarhakirjassa luki, että elokuun 11 päivä kylvetyt tillit ehtivät kasvattaa satoa. Syksyllä kylvetyt kestää pientä pakkastakin.

Täällä sitä miuta vaan kylvetään mokomatkin xD

Itsekin vois kyllä tilliä kokeilla kasvatella. Jos vaikka rakentelis jotkut yrtti laatikot =)

Tilli kylvi tänään tillit =)

Hmm… Mitähän miekin oon sekoillut. Eli se minkä kylvin tillinä olikin persilja :slight_smile: Tänään sitten menen ja kylvän tilliä: “Como” ja "“Gold Crown”

Kiitos kirvat, en mä ois tillii halunnutkaan Nyt kun trkemmin katon tätä kuvaa… älkää vaan sanoko että noi on kirvavauvoja noi valkoset tossa maassa!!!

Noi valkoset taitaa olla kirvojen vanhoja “nahkoja”. Suihkuttele mäntysuopaliuoksella, eiköhän ne siitä ainakin vähene. Tää vuosi on ollu kirvojen juhlaa, ruusut saa suihkutella vähintään joka toinen päivä…

Jep. Kirvojen JA muurahaisten juhlaa. Etenki jälkimmäisten.

Onpa ollut kirvoilla kivaa tatin tilleissä :frowning: Vaikka tilli onkin jotenkin suomalaisten perusyrtti, niin ei se mun mielestä mikään helppo kasvatettava ole. Mä olen tullut siihen tulokseen, että ilman harsoa ei oikein meinaa onnistua. Tilli vaatii muhevan maan ja kostean lämpimän ilman ja kirvatkin siitä tykkää.