Kiitos Miikos, Taitaakin olla tuo kangasajuruoho, wikipediassa oli ihan eri näköiset kuvat, mutta näköjään on suuri vaihtelu eri yksilöiden välillä. Tuota taitaakin kasvaa naapurissa nurmikolla ihan yleisesti ja meidän tienpenkoilla, en osannut yhdistää samaksi kasviksi.
Kangasajuruoho.
Timjami oli taas nopea itäjä, 10.2. kylvin ja nyt jo olivat itäneet. Lueskelin taaksepäin tästä ketjusta ja sama näytti olevan minulla viime vuonnakin timjamin kanssa joten uskottavahan se on - nopea mikä nopea . Toivon että viimevuotiset on talvehtineet ulkona mutta laitoin varmuudeksi pari pottia itämään nytkin kun oli vähän siemeniä vielä jäljellä.
Sadonkorjuu siitä oli muuten ainakin ensimmäisenä kesänä aika nihkeää, kovin vähäistä oli versojen kasvu, ja kasvu ylipäätäänkin. Puutui kyllä aika hyvin pienestä koostaan huolimatta, joten ehkä toisena kesänä saa jo satoakin ? Toivottavasti selviää talven yli.
Yksi timjami talvehtii salvian kanssa samassa ruukussa viileässä autotallissa, mielenkiintoista nähdä miten tuo kokeilu onnistuu.
Mepä olemme tehneet samaan aikaan samat kylvöt ja samassa tahdissa mennään! Minulla timjani talvehti hyvin V-vyhykkeellä, mutta täällä suotuisimalla mailla en ole ikinä onnistunut…
timjami kestää loistavasti talven pakkaset mutta muistakaa suojata se kevään pakastekuivaukselta…
Timjami on niin ihanaa… Tavallista mulla jo onkin, mutta nyt mulla on sitruuna-ajuruohon siemeniä, missä on valkoreunaiset lehdet. Hops, joko se piti laittaa, täytyypä tarkistaa.
Mulla on appelsiinitimjamin siemeniä Raralta, tuskin maltan odottaa pääseväni hipelöimään sen lehtiä.
Meidän penger oli vielä kaksi kesää sitten pelkkää ajuruohoa ja rikkaa täynnä, ja vaikka melko kovakouraisesti siitä kaiken kasvuston perkasin, niin sieltä se vain nousee yhä edelleen, paikoin niin voimakkaasti että sitä saa pitkin kesää repiä pois ettei se tukahduttaisi muita istutettuja perennoja, jotka eivät vielä ole paikkansa ehtineet vakiinnuttaa…
Ja kun viime kesänä ihan ostin kaksi sitruuna-ajuruohon tainta, ne päättivät sitten heittää henkensä…
Nuu, onko sinulla lattialämmitys tai muu vastaava timjamikylvösten alla? Minä en ole kovinkaan hyvin onnistunut. Nyt en ole pitkään aikaan koittanutkaan,vaan ostanut sovulla valmiita taimia. Ehkä minulla on ollut liian viileää timjamille.
Tuomipihlaja, lattialämmön päällä idätän ne(kin). Taitaa siis tykätä lämmöstä heti alkuunsa
Ostapa siemenpussi ja laita potit lämpimän alustan päälle (vaikka patteri jos ei ole lattialämpöä), pääset hurjan paljon halvemmalla kuin taimia ostamalla.
Saman neuvon lämmöstä sain joskus siltä puutarhurilta, jolta taimet olen ostanut Täytyis vaan keksiä, miten sen lämmön järjestäisin. Lämmityssysteemit ovat maalämmön vuoksi sellaiset, että sekä lattioissa, että pattereissa kiertää niin haalea lämpö, ettei sitä oikein lämmöksi voi sanoa. Leivinuunin päällä on kyllä viimeaikoina ollut lämmintä, mietin kuitenkin, että ei ihan heti ehkä lämmityksen jälkeen, ettei ole liian kuuma. Tietysti sitten voi ottaa hommaan ihan erillisen sähköpatterin, mutta silloin taimet ei enää niin halvalla tuukaan.
Taidanpa ostaa siemeniä ja kokeilla tuota leivinuunin päällystää. Pitää vaan laittaa sinne sitten sopivasti tulia, että olis muutaman päivän mukavasti lämmin.
Onneksi ne itää tosi nopeasti
Tuomipihlaja. osta lämpömatto eläinkaupasta. Siitä on paljon hyötyä. Kun ekat taimet on itäneet voi siihen laittaa toisia. Pelakuiden juurrutuksessa on hyvä. Myöhemmin kurkkujen ja kurpitsojen istutuksessa kätevä. niitä on pitkämallisia, jotka voi laittaa suoraan ikkunalaudalle.Vain töpseli seinään. Ei tarvitse pelätä liikaa kuumenemista. On aina sopiva.
Timjamin voi myös ostaa kaupan vihannesosastolta ja leikata siitä n. 10 sentin mittaisia pistokkaita. Alimmat lehdet poistetaan ja pistokkaat työnnetään pieni tupas kerrallaan multaan niin syvälle kuin mistä lehdet on poistettu eli jotain 3-4 senttiä. Latvoista leikataan pala pois. Juurtuvat myös vesilasissa. Mutta odottaisin ehkä maaliskuuhun tämän lisäystavan kanssa. Ja kannattaa tietysti varoa ettei kasvin mukana tule kirvoja tms.
Ihania neuvoja, kiitos! Enpä ollut tiennyt lämpömatoista, enkä siitäkään, että timjamit lähtisivät noin hyvin pistokkaista. Pitääköhän nyt laittaa sekä siemenistä että pistokkaista?
Huomasin, että leivinuunin vierus on parempi paikka kuin pistää sinne päälle. Siinä voi koht. helposti säädellä, onko kylvöastiat kiinni uunin seinässä vai vähän ulompana ja huomaa, kun alkavat itää.
Ilmeisesti kangasajuruohon siemenet ei tarvitse kylmäkäsittelyä? Ostin pussin siemeniä ja tarkoitus olisi korvata erittäin heikosti kasvava nurmikko talon päädystä maanpeitekasvilla. Paikka on kuiva, hiekan päällä on n. 5 cm kerros multaa. Toivotaan että paikka kelpaa kasville jos onnistun ensin kasvattamaan taimet.
Kaarna, kangasajuruohon sanotaan olevan tosi hyvä kasvi kuivaan ja köyhään paikkaan.Itselläni ei sitä niin kuivaa ja köyhää löydy, mutta silti tykkään, että on hyvä kasvi.Mulla on sitä useammassakin paikassa. Siementää ja leviää lähiympäristöön itsestään, jos sopivaa paikkaa on tarjolla. Yrttimaaltani joudun sitä repimään poiskin. Eli jos et heti alkuun saa koko aluetta istutettua, niin leikkele siemenvaiheessa olevien ajuruohojen latvat ja kylvä käsien välissä hieroen suoraan haluamaasi paikkaan. Näin sitä saa helposti levitettyä neliötolkulla vaikka joka kesä, jos on sopiva rikkaruohoton paikka valmiiksi tehtynä.
timjami eli tarha-ajuruoho (thymus vulgaris) ja kangasajuruoho(thymus serpyllum) kun ikiviffeitä ovat, ovat varsin herkkiä pakastekuivautumaan kevättalven ahavassa. aurinkoisen yrttimaan timjamin joudun suojaamaan/varjostamaan, kangasajuruoho kasvaa sen verran varjoisammassa = lumi sulaa myöhemmin, että pärjää omillaan.
Joo, kangasajuruoho menee kyllä keväällä ainakin meillä ihan harmaaksi ja kaikki maanpäällinen kuolee, mutta kasvaa aina sinnikkäästi juuresta uutta. Tosin en tykkää, kun se on keväällä niin pitkään harmaa ja ruma ja siksi leikkaan sen trimmerillä myöhään syksyllä ihan lyhyeksi. Kun sitten kasvaa keväällä uutta vihreää,niin näkyy heti, kun harmaat vanhat kasvustot eivät ole tiellä.
Tuo kuivapaikka johon tuota ajattelin on talon pohjoispäädyssä eli osittain varjossa. Ajattelin alkuun tehdä laikkuja tuohon huonoon nurmikkoon ja istuttaa taimet niihin ja jos alkaa leviämään vaihdan vähitellen sitten nurmikkoa kangasajuruohoon.