Timjami (Ajuruoho), Thymus

Laikut pitäisi kyllä sitten jotenkin rajata, jotta nurmikko ei leviä istutuksiisi,on aika onnetonta kitkeä heinää ajuruohon väleistä. Säännöllinen kanttaus tai esim. muovilla rajaaminen. Ajuruoho häviää kyllä nurmelle.

Ite ajattelisin, että on alussa rikkaruohojen kurissapitämisen kannalta helpompi tehdä yksi vähän isompi alue eikä montaa laikkua. Rajaa nurmeen silloin siis yhteensä vähemmän. Ja sitten jos haluat lisätä ajuruohoa,niin vaan laajennat aluetta muutamalla tai useammallakin neliöllä, jossa rikkaruohoton kasvualusta. Loppukesästä kylvö tälle alueelle omista ajuruohoista. Keväällä sitten alue kasvaa innokkaasti pientä ajuruohon tainta.

Ajuruohon kukinta taitaa kuitenkin olla komeinta ihan kunnon valossa. Alangon mukaan kangasajuruoho menestyy parhaiten aurinkoisilla, hiekkaisilla paikoilla. Hän kertoo kuitenkin myös, että kangasajuruohona myytävät taimet ovat melkein aina nurmiajuruohoa. Kangasajuruohohan kasvaa luontaisesti Suomessa ja se kasvaa kyllä aina aivan alttiina valolle. Omat ajuruohoni ovat kuitenkin siis luultavasti nurmiajuruohoa, vaikka kangasajuruohosta puhuin aiemmassa viestissäni.  Ja jos niitä luonnossa näkemiini kasvustoihin vertaan niin kasvavat selvästi korkeammaksi , mutta kasvavat tosiaan ihan normaalissa kukkapenkkimaassa, joten ravinteitakin on rutkasti enemmän, kun en ole niille erikseen jaksanut hiekka-alueita järjestää täällä meidän savikossa. En ole koskaan lähempää vertailua suorittanut luonnon kasvustolle ja omalle ajuruoholleni.

Timjami on suosikkiyrttini ja ostinkin syksyn alennusmyynneistä useita eri variaatioita. Mites on, ovatko kaikki timjamilajikkeet yhtälailla syötäviä, vai onko kaupan yrttipuska jotain tiettyä lajiketta?

timjami eli tarha-ajuruoho (thymus vulgaris) on se "syötävä"
kangasajuruoho (thymus serpyllum) on se tavallinen luonnonvaraisenakin kasvava matala maanpeittäjä. - fiinimpiä olen nähnyt vain kaupoissa ja naapurien pihoilla. niistä ei kukaan ole mielestäni makua ruokiin ottanut. pelkkää silmänruokaa ovat olleet.

edit1 - eihän ne mikään myrkyllisiä ole; ei vaan ole ollut tarvis syödä kun timjamia on ollut tarjolla:-)

edit2 - "sitruuna-ajuruoho (thymus x citriodorus) - talvenkestävämpi kuin tavallinen tarha-ajuruoho. melko voimakas sitruunan tuoksu ja maku, joka säilyy hyvin myös kuivattuna"
josko vastaan tulee niin ostanpa minäkin tuon pois kuleksimasta:-)

Selasin vihkoani ja huomasin, että mulla on paria sorttia harmaa-ajuruohoa (Albiflorus ja Coccineus) ja sitten sitruuna-ajuruohoa, jolta näköjään tarkempi nimi puuttuu. Jotain näistä taisin kyllä syksyllä syödä ;D

Timjamia esikasvatuksessa, tuskaisen hidasta… Kai kun niitä joka päivä tuijottelee :smiley:

Papavero, mun appelsiinitimjamit on vielä hennompia. Ihmettelen josko niistäkin jotain kunnollista vielä tulee…

Heh, mun appelsiinitimjamit itävät vasta.

Viime kesänä ostin yhden appelsiinitimjami taimen. Kesän aikana se ehkä kaksinkertaisti kokonsa - en raaskinut käyttää sitä. Toivottavasti se on talvehtinut ja nyt toisena kesänä kasvaa voimallisemmin.

Appelsiinitimjami? :o Kuulostaa jännittävältä. Miltä se maistuu ja mihin sitä voi käyttää?

Appelsiini kuulostaakin mielenkiintoiselta. Mulla on sitruuna-ajuruoho ilmeisesti hyvin talvehtinut, toistaiseksi, tuoksu on aivan ihana. Kuivasin sitä viime kesänä ja olen käytellyt vähän sinne sun tänne. Kangasajuruoho sopii maustamisen mainiosti, olen sitä käytellyt, koskei sitä oikeaa timjamia ole ollut koskaan saatavilla, en viitsi sitä kylvää, kun ei ole talvenkestävyyttä, enkä kuitenkaan kovin paljoa käyttäisi

Onko kaikki ajuruohot syötäviä? Meillä kasvaa jotain ajuruohoa, en tiedä mitä, mutta tuoksu on aivan ihana.

Periaatteessa, maussa/tuoksussa on kuitenkin eroja että mitä oikeasti kannattaa syödä/ mausteena käyttää.

Olen kanssa käyttänyt nurmi/kangasajuruohoa ruokiin ja yrttiteehen. Maku on kyllä huomattavasti vaatimattomampi kuin tarha-ajuruoholla eli timjamilla. Timjami vaan kasvaa meillä niin paljon kitsaammin, että ei sitä millään riitä niin paljon kuin haluaisin.

Kangasajuruohoa minäkin pääasiassa käytän maustamiseen, koska se kasvaa niin paljon paremmin kuin timjami. Timjami ei oikein ota meillä viihtyäkseen. Sitruuna- ja appelsiinitimjamia sitten napsaisen palasen aina silloin tällöin, mutta ovat vielä niin pieniä, ettei niistä ole paljoa ollut iloa.

Mulla talvehtii timjami, olen ostanut aikoinaan valmiina taimena. Muistaakseni niitä on jotain kolmen sorttista.

Mulla on kahta ajuruohoa, kangas- ja tarhamallia. Tosi on, että kangassjuruoho kasvaa varmemmin. Kumpaakin käytän maustamiseen. Herkkua :slight_smile:

Mitä teen noiden langanohuiden appelsiinitimjaminpoikasten kanssa? Koulinko nekin kurkkua myöten? Yritänkö erikseen, vai reilusti tuppoina?

Rapunzel, mie ainakin koulisin timjamilapsoset tuppaina ja laittaisin hieman syvempään. En tiedä uskaltaisko laitta ihan “kurkkua” myöten?

Samoin meinaan tehdä basilikakylvöilleni, kunhan hieman vielä kasvavat.

Meinasin ensin lisätä multaa appelsiinitimjamien tyvelle ja koulia ne vähän myöhemmin tuppaina. Mä oon niin kömpelö, että mitä isommaksi maltan kasvattaa ennenkuin koulin, sitä suurempi on eloonjäämis prosentti.

Miten timjami ehtii kasvaa, jos vasta ulos kylvän suoraan ruukkuun? yhden satsin mä jo tapoin eikä siemeniä oo hirveesti :smiley: ainakaan noita spesiaaleja :smiley:

Veikkaan että timjamit ehtii ihan kivasti kasvaa kesällä ulkona, sitten seuraavana kesänä raaskii kerätä syötävääkin. Mää nyt jostain ihmeen syystä halusin kokeilla noiden erikoisten esikasvatusta sisällä, tavallisen kylvän suoraan ulos.