Kangasajuruohon siemeniä saa myös hyötykasviyhdistykseltä. Kylvin reilu vuosi sitten ja nyt alkavat taimet hieman jo levitäkin. Ostotaimeni on jo aika komea matto. Ja talvehtii siis hyvin täällä VII-vyöhykkeelläkin, minulla kasvaa hyvin hiekkaisessa ja aurinkoisessa rinteessä.
PS. Jonkin verran on niitä pienenpieniä siemeniä vielä jäljellä, jos joku haluaa kokeilla.
Heps Lollipop, tahtois kokeilla.
Ajattelin kylvää Timjamia parvekelaatikkoon. Luin pussista että ne kylvetään pintaan? Siis laitetaan vain mullan pinnalle ja kastellaan?
Kastele ensin ja sit vasta siemenet. Pidä jossain pussissa/kelmun alla kunnes ovat itäneet.
Minä aina vähän lusikalla painan pintaan kylvettävät siemenet, jotta saavat kumminkin kunnon kontaktin multaan.
Minä suihkuttelen vedellä vielä siemeniä viimeiseksi, samasta syystä kuin Tuomipihlaja. Kylvin omani 1.4. ja olivat itäneet 5.4. Pussin kyljessä sanotaan että itää 10-15 vrk.
Kylvin tänä vuonna timjamit jo 21.2. Itivät hyvin ja tosi nopeasti, muutamassa päivässä. Nyt ovat jo niin isoja, että hyvin voisi ulos istuttaa kokonsa puolesta. Pitääkin varmaan alkaa niitä syödä ![]()
Samaan aikaan kylvettyjä basilikoita on syöty melkein päivittäin jo pidemmän aikaa.
Minun vanhat siemenet eivät suostuneet itämään, mutta kun sitten ostin uusia, niin johan alkoi toimimaan. Kangasajuruohon kanssa oli ihan sama homma.
Ajattelin koittaa, jos se kangasajuruoho viihtyisi vaikka tuossa seinänvierustalla. Olisi mukava saada kivikukkasille kaveriksi jotain oikeaakin kasvia. Siinä ei ole koskan viihtynyt mikään muu kuin ketunleipä. On räystään alla, joten kuiva paikka on, mutta mahtaako olla jo liiankin kuivaa.
Taitaa olla sitten hapan kasvupaikka jos siinä ketunleipä kasvaa ja kuvasta päätellen on paljon havuja? Timjami vaatii kalkkipitoista maata.
Kreeta-Eulaalia kiitos tiedosta. On varmasti hapanta tuo maa. Tää koko tontti meinaan on täynnä valtavia kuusia ja sammalta kasvaa “nurmikoilla”. Suunnitelmiani en kyllä muuta, mutta täytyy laittaa siihen tuhkaa kun istuttelee.
Tuli sitten Timjami kylvettyä tänään. Kylvin ne parvekelaatikkoon, kastelin mullan, ripottelin siemeniä pintaan ja suihkepullolla vielä kostutin koko pinnan. Sitten muovikalvo päälle ja nyt odotellaan. En tiennyt pitikö niitä idättää valossa vai pimeässä?
Itää valossa, eli ei peitetä. Ei se aurinkoa tarvitse, mutta ei saa mullalla peittää ![]()
Timjami näyttää itävän tosi nopeasti. Nyt jo näkyy valkeita pisteitä siellä mullan pinnassa.
Timjamista sanotaan 20cm taimi ja rivi väli? Tuleeko yhdestä siemenestä niin iso pusikko että tarvitaan noin isoja välejä?
Minulla on hyvä jos on edes 1cm välejä eli pitää kai harventaa?
Jos muistan oikein niin olen laittanut sellaisena muutaman taimen “mättäänä” kasvamaan . Toivottavasti joku kertoo kuinka ne oikeasti pitäisi laittaa, että satoa saa maksimaalisesti.
En yhtään tiedä, miten satoa maksimaalisesti saa, mutta itse olen vain yrittänyt päästä vähällä työllä. Timjameita en ole harventanut ollenkaan. Kylvänyt heti alkuunsa kohtuullisen kokoisiin purkkeihin melko tiuhaan ja sitten istuttanut siitä maahan koko jutun.
Hyvässä paikassa, ja vähän vähemmänkin hyvässä niin kuin meillä, timjami usein talvehtii, joten olen kylvänyt sitä vain kaksi purkillista uusia täydentämään vanhoja, jos niistä on kuollut. Ja sitten vaan lisäksi, jos ovat entisetkin kaikki hengissä.
Kyllähän siitä yhdestäkin siemenestä vuosien mittaan voi iso puska tulla, jos talvehtii. Mutta tällaisesta harventamattomasta kasvustosta tulee saman tien iso puska.
Mulla ei ole mitään taimi- tai rivivälejä yrttimaallani, vaan istutan potit kohtuullisen lähekkäin, jotta ei jäisi kovasti rikkiksille tilaa. (Hoidan yrttimaatani samalla tavoin kuin perennapenkkejäni, paitsi yksivuotisia yrttejä kasvaa kyllä kasvimaalla).
Olen kuluneen talven aikana todennut että kuivattu timjami on todella hyvä mausteena. Olen käyttänyt monipuolisesti vaikka missä, viimeisin kiitosmaininta tuli porsaan ulkofileen maustamisesta (“mitä tää vihreä täällä on, tää lihahan on hyvää”). Monipuolisuudesta johtuen olen nyt kylvänyt sitä aika paljon esikasvatukseen, en uskalla luottaa siihen että viimevuotiset talvehtivat. Ja jos talvehtivat, niin mikäs siinä sitten, pelkkää plussaa ![]()
Timjami on minun mielestäni ehdottomasti maailman paras mauste. Sitä menee meillä chilin ohella joka ruokaan ![]()
Pitää laittaa vielä lisää itämään, kaikki vaan mitä uudessa pussissa oli, että tulee riittävästi omaa satoa.
Timjami on meidänkin suosikkiyrtti:) Pullonkaulana timjamin kanssa on ollut lehtien nyppiminen varsista. Joskus kauan sitten nypin kuivatuista varsista ja sitten siirryin nyppimään tuoreista, kun tuntui helpommalta. Ja kuivasin sitten lehdet. Syöty olis timjamia enemmänkin, mutta nyppimistä ei jaksa eikä ehdi tehdä päivätolkulla. Haluttiin siis, että kuivatussa timjamissa ei ole tikkuja. Varsineenkin ollaan kuivattu ja sitä sitten käytetty yrttiteessä tai esim. jossain keitoissa, josta varren voi nostaa pois.
Viime kesänä ostin Lidlistä pienen tehomyllyn. Riitti hyvin, että timjamin lehdet lypsi varsistansa vaan hyvin karkeasti ja laittoi myllyyn. Ihanan tikuton lopputulos nopeasti! Ihanaa! Pakastin sitten suurimman osan lopputuloksesta. Sen takia pakastin, että timjami menee sen verran pieneksi ja yhtä hyvin poikki keskeltä lehteä, että varmaan tehoaineiden haihtuminen kuivaamisessa lisääntyy. Timjamin kasvatusta vois oikeastaan lisätäkin nyt, kun on tehokkaammat menetelmät.
Tasamaalla ei meillä timjami hyvin talvehtinut, mutta sitten kun rakensin kivistä ja vähän hiekkaisemmasta maasta yrttilinnan, jossa timjamit muita yrttejä kavereinaan saa asustaa, niin talvehtiminen on onnistunut paremmin, ei täydellisesti.
Tästä innostuneena taidankin kokeilla myöskin timjamin kohdalla suorakylvöä ja siis yksivuotista kasvatusta kasvimaalla. Jos kohtuullinen kesä on, niin voisi kuvitella toukokuun lopussa kylvetystä elokuun lopussa tai syyskuussa jo satoa saavan. Täytyykin kokeilla!