Timjami (Ajuruoho), Thymus

Minäkin yhdyn timjamin suitsuttajiin, yksi parhaista yrteistä, toimii tuoreena ja kuivattuna ja sitruunatimjami, se on kyllä ihan parasta! Tuomipihlajan tapaan olen minäkin kylvänyt, tasaisesti siemeniä purkkiin ja koko kasvusto ilman koulimisia sitten maahan. Joka kevät laitan vähän uutta, jos talvi on verottanut yrttipenkin kasvustoja ja ikkunalaudan hentoisia on mukava leikellä näin keväällä ruokaan. Keväisin suojaan vielä jäisessä maassa kasvavat kasvustot auringolta muutamalla havunoksalla.

Vielä kun oppisi tunnistamaan nuo kaikki erilaiset, yrttimaalla ja kivikkopenkissä kasvavat timjamit.

Ja havuja ei saa nostaa pois liian aikaisin, vasta reilusti vapun jälkeen! Viime talvena oli niin paljon lunta, että timjamit talvehtivat tosi hyvin. Nyt vois olla sama juttu, paitsi että maa jäi kyllä kamalan märäksi syksyllä.

tuomipihlaja, ethän pahastu mutta kun kevät tulee eri osaan maata eri aikaan eivätkä vuodet ole veljiä keskenään niin parempi muistisääntö kuin reilusti vapun jälkeen on kun koivussa on hiirenkorvat ihan siinä omalla pihalla tai lähimetsässä:-)

Äsken kylvin vielä lisää timjamia ja kangasajuruohoa. Timjamia olis tulossa nyt 10 pottia ja ajuruohoa 8 pottia ja niistäkin muutamia voi ehkä vielä jakaa ulosistuttaessa. Että joskos näillä pääsisi vauhtiin ja saisi kesäksi jotain nypittävää :wink:

Mai-lee, aivan niin, paljon parempi sääntö :slight_smile: Ja enhän nyt mitenkään voi pahastua hienoista viisauksista - vaihdan omankin sääntöni :slight_smile:

Joo en oikein tiennyt miten tuota Timjamia laitetaan, joten ripottelin sitä vaan surutta parvekelaatikkoon. Nyt niitä vihreitä pieniä (pisteitä) taimia on sitten runsaasti siellä.  Timjami

Tuosta tulee sulle ihana timjamimatto!

Lilianne, voit halutessasi tuota mattoa harventaa sillä tavalla että kuopaiset sieltä täältä vaikka ruokalusikallisen verran, juurineen tietty, ja istutat ne kuopaistut mättäät erillisiin ruukkuihin. Sitten tuohon parvekelaatikkoon niihin jääneisiin tyhjiin koloihin lisäät multaa. Näin saat siihen jääneille enemmän tilaa kasvaa, ja samalla monta ruukullista timjamia lisää.

Kun teet harvennuskuopaisut siinä vaiheessa kun taimet on vielä pieniä, niin niiden istutus on lasten leikkiä : multaa vaan ruukkuun melkein täyteen, pieni kolo ja siihen  asetat sen mättään. Ei tarvitse painella kiinni multaan joten juuret ei vahingoitu. Sitten multaa ympärille niin että tulee tasainen päällynen. Vähän ruukkua ravistat niin multa hakeutuu mahdollisesti jääneisiin koloihin.  Siinä ei timjami edes kerkiä tajuamaan mitä tapahtui :slight_smile:

Ei ihan nyt vielä tarvitse tehdä, mutta aika pian kummiskin niin juuret ei pääse kasvamaan niin pitkiksi että ne voisi pahastua uudelleenistutuksesta.

Laitetaan nyt tänne jotain Timjamista. Ei paljon ole tapahtunut, harvensin hieman, mutta vieläkin niitä on varmaan sata siellä parvekelaatikossa. Kylvöstä kulunut 13 päivää.
Timjami

Tässä vielä lähempi kuva noista Timjamin taimista.
Timjami

Mikähän ajuruoho tämä on? Olen pitänyt villa-ajuruohona, mutta hämmästyksekseni en sen nimistä täältä pentistä löytänyt.

Itse vastaan tuohon kysymykseeni. Kaivoin lapun kätköistäni jossa luki Thymus pseudolanuginosus ja Kauppilassa Kuukkelin mukaan sitä oli myynnissä harmaa-ajuruohona. Mulla on varmaan jääny aikasemmin se villa-ajuruoho päähän kun ulkomaankielisestä nimesta olen suoraan kääntänyt. Kai.

Tuossa kuva minun Timjamista, siinä ne kasvaa "ikkunalaudalla".
Timjami

Oonkohan mä nyt toiminut ihan väärin, kun olen laittanut n. 10 cm levyiseen kantikkaaseen ruukkuun vain 5 timjamintainta, kaikki erillään toisistaan? Saakohan noista nyt minkäänlaista puskaa aikaiseksi? Mietin kyllä taimia istuttaessa, että miten näin pienistä taimista voi tulla mitään, mutten silti tajunnut että olisi voinut laittaa ihan useamman taimen tuppona.

Samalla tavalla olen toiminut myös basilikan, persiljan ja mintun kanssa, sillä erotuksella että mintut ovat isossa ruukussa (kun jostakin luin että tarvitsisi olla halkaisijaltaann 20 cm ruukku). Basilikan uskon kyllä tuosta tuuheutuvan (10 cm ruukussa 8 tainta, ehkä siis jopa vähän liikaa), mutta noista muista en ole niinkään varma. Tuleekohan tuosta nyt mitään vai pitäisiköhän tehdä jotain toimenpiteitä? Esim. kylvää muutama siemen noihin ruukkuihin lisää tai jotain.

Laitetaas nyt vielä oikein kuvakin. Siinä siis etualalla vasemmalta oikealle persilja, basilika ja timjami. Takana isossa pyöreässä ruukussa viherminttu. Pitäisiköhän tehdä uusia siirtoja vai voisiko noista tulla jotain ihan tuollaisenaan?

Enpä osaa sanoa kun itse kasvatan niitä ensimmäistä kertaa.

gatifa, kyllä niistä varmaan ihan hyviä tulee. Nuo yrtit ovat joustavia :slight_smile: Itse kylvän tiheään ja laiskuuksissani en harvenna tai kouli ollenkaan ja ihan hyvät tulee niinkin. Monet koulii ja hyvät tulee niinkin. Basilikoitakaan ei ole liikaa mielestäni.

Allright, loistavaa kuulla :slight_smile: Kiitos!

Miten Timjami oikein käsitellään (säilötään) siten kun ne poimitaan?

Mä kuivaan omani.

Kuivattuna varsista tulee kovia tikkuja, joten kuivatuista voi lehdet riipiä erikseen. Voihan niitä tikkujakin käyttää, jos ne on vaikka keitossa erillisessä pussukassa, tai jos hienontaa ne ihan pieneksi.