Kokemuksia? Itsellä on ensimmäistä kertaa kasvamassa.
Timjami on helppo kasvatettava ja menestyy täällä etelämpänä avomaallakin, mutta kuinkas mahtaa olla Rovaniemen korkeudella? On kyllä tosi nätti ruukussakin, ei siinä mitään, mutta ruukussa en ole saanut sitä talvehtimaan.
Timjami on yksi suosikki yrttejäni! Kesällä tuoreena ja talvella kuivattuna. Ruukussa kasvattamani timjamit ovat onnistuneet hyvin ihan ilman mitään kikkoja, tosin ne on paljon hentosempia kuin maassa kasvava timjami, joka kasvattaa oikein kovaa ja paksua puumaista vartta. Yhden talven yli olen timjamin saanut talvetettua, toisena se sitten kuoli.Tätäkin yrttiä kannattaa nyppiä urakalla, että siitä saa tuuhean puskan. Yleislannoitettakin olen antanut koko kesän.
Uskoisin esikasvatetun timjamin onnistuvan avomaalla myös pohjoisessa. Etelässä timjamia voi leikata ainakin kaksi kertaa kesän aikana. Pohjoisessa kasvaneen timjamin aromi saattaa olla voimakkaampi. Olisi mielenkiintoista vertailla makua.
Minä olen vuosia viljellyt timjamia täällä vitosella. Se talvehtii huonosti/erittäin huonosti, mutta ehtii vaikka siemenkylvönä avomaalle. Esikasvatus jouduttaa kyllä himpun verran.
Timjami on vahva hengitysteiden yrtti, mutta suosikkini keittiöpuolella on wokata eri värisiä paprikoita ja eri sipuleita voissa ja maustaa koko komeus timjamilla. Uusien perunoiden ja savusiian ja tuoresalaatin kanssa - voi veljet ja siskot!
Ja pitkä valoisa pohjola yö moninkertaistaa aromit. Itse asiassa timjamin perkkaus kuivatusta varten käy päinsä vain ulkona. Sisällä niiden vahvat eteeriset öljyt menevät suorastaan päähän. Mutta ottakaa huomioon, että perkkaan vähintään ämpärillisen kerrallaan. Menee yliannostuksen puolelle.
Viheliäisin työ yrttitarhassani on timjamin perkkaaminen. Tuhannen pieniä lehtiä...
koska tinjamin taimet saa jakaa?
Minä tykkään mielettömästi sitruunatimjamista.Säilyy paremmin kuin tavallinen timjami talven yli.Syksyisin kuivaan sitä paljon ja käytän mm.graavilohen mausteena.Kala saa ihanan sitruunaisen aromin.
Kyllä tuoretta timjamia on käsiteltävä ja kuivattava ulkona. Hellepäivänä timjamin huumaava tuoksu voi yllättää. Timjami sopii mainiosti pizzan mausteeksi. Minun pitää kokeilla sitruunatimjamia jos vain siemeniä löytyy jostain.
Onko kellään kokemuksia kotimaisen kangasajuruohon mausta? Löysin sitä viime kesänä mailtamme ja siirsin puutarhaan. En vaan ole maistanut vielä kun jätin puutuneen kasvuston uudistamisen tälle kesälle. Hyvin näyttää jo lähteneen kasvuun. Kotimaisiin oloihin sopeutuneena voisi sopia sinne Rovaniemen korkeudellekin (vaikka ei siellä asti taida luonnostaan kasvaakkaan), jos siis vaan maku on yhtä hyvä kuin tarha-ajuruohossa (=timjami).
Nurmiajuruohoakin taitaa löytyä luonnosta mutta sen lehdet ovat niin pienet että tuskin kannattaa kasvattaa muuta kuin koristeena.
Aika hyvin alkaa tämä yrtinkasvatus.. Tänään tajusin ettei tiMjami ole tiNjami, vaan tiMjami...
Beluga, älä huoli, tinjami mikä timjami. Perille meni. Siitä koulimisesta kyselit, niin itse ajattelin jättää joka ruukkuun ne 10-20 tainta mitä niihin kylvin. Riippuu varmasti siitä kasvatatko sitä yksivuotisena vai haluatko kasvattaa taimistasi monivuotiset puskat. Yhtä kesää ajatellen itse kylväisin ohjetta tiheämpään enkä koulisi ollenkaan. Sillä tavallahan sitä ruokakaupassakin myydään. Tosin itsellänikin on ensimmäinen vuosi vasta timjamin siemenkasvatuksessa... usko siis varauksella.
pitänee miettiä asiaa
Minäkin Timjamin ystävä Vantaalta. Olen laittanut timjamia joka vuosi palstalle ja nimenomaa laittanut joka vuosi, eli kuollut aina talven aikana. (Minulla on tosin savimaa, eikä taida olla läpäisyltään mistään parhaasta päästä). Aikaisemmin kun asuttiin rivarissa ja pihalle olin väsännyt puusta kohopenkin ja siihen ostanut kaupasta mullat, siellä yrtit viihtyivät ja Timjamikin talvehti 2 talvea peräkkäin.
Sitruunatimjamin olen saanut talvehtimaan savimaassa palstalla, mutta ei se kovin riemukas hengissäsäilyminen ole ollut. Kolmeen korteen tulee tänä keväänä lehtiä... Täytynee hommata molemmat lähipäivinä. Olisikohan jo Hakanimen torilla yrttimyyjät kehissä?
Minä ostin tänään timjamin taimen Tokmannin puutarhamyymälästä. Miten iso ruukku sille pitää olla jos en vielä tökkää sitä maahan?? Tarjolla oli myös sitruunatimjamia, nyt harmittaa etten sitä ottanut. Timjami sopii mainiosti kokonaisena kypsennetyn uunikanan mausteeksi yhdessä muiden tuoreiden yrttien kanssa. Nahan alle ja kanan sisälle kun työntää mausteet niin maku tarttuu kunnolla lihaan
Eikö kukaan tosiaan ole maistanut kangas-ajuruohoa? En saa lehtiä vieläkään niin paljoa että voisin maustaa kokonaisen ruuan sillä. Miten poikkeaa timjamista, mihin sopii?
Timjami ei tosiaan sitten näytä nousseen tänä vuonna. Harmi! Laitoin vähän kevyttä kylvömultaa niskaan enkä ole vielä kuivia oksia leikannut pois, jos se kumminkin vielä - .
Sirottelin jo uusia siemeniä siihen viereen. Joka talvi se kyllä on pärjännyt tähän asti. Olisi varmaan pitänyt peitellä jotenkin kevätauringolta, niin tein viime vuonna. :O/
Äh, luulin varmaksi tilanneeni sitruunatimjamia T&S:ltä silloin kun hurahdin tilaamaan tomaatinsiemeniäkin, mutta ei niitä tuossa tilausvahvistuksessa näy.
Koko tilauskaan ei ole vielä tullut. Harmittaa, niitä timjameita varta vasiten PITI tilata!!
Miten timjamia jaetaan? Lapiolla vaan poikki ja uuteen paikkaan?
Sain vuosi sitten äidin työkaverilta palan ja istutin sen männikköön. Suojasin talvella havuilla, nyt kukkii kauniisti ja on levinnyt ihan kiitettävästi.
Miksi tarvitsee jakaa? Eiköhän tuo ihan lapiolla lähde palana, kunhan saat tarpeeksi syvän lohkaisun, että säästää juuria mahd. paljon. Jakaisin kuten perennoitakin.
Haluaisin sen leviävän koko männikköön, siksi ajattelin jakaa sitä pikkupaloihin. Toki voihan sitä siemenestäkin kasvatella, mutta ensikevään siemenkasvatussuunnitelmat laajenee kohta liian isoihin mittapuihin....