Timjami (Tarha-ajuruoho) Thymus -> jatkuu:Timjami (Ajuruoho)

Joo no sitten vaan sellaia sopivan kokoisia “mättäitä” sinne tänne, jätä kuitenkin paikoilleenkin, niin turvaat menestymisen…

Mulla on Timjamit on vielä ruukussa.

Jos kasvaa männikössä, niin onko hiekkemaa OK???

Tartteeko aurinkoisen vai puolivarjoisen paikan?

Kandeeko peitttää ekaksi talveksi?

Minulla timjami kasvaa ja talvehtii kasvihuoneessa, mutta avomaallakin se on joskus pärjäillyt kukkapenkissä, joten melko helppo talvehtija…

Siis lämmittämättömässäko kasvihuoneessa???

Varmaan lämmittämätöntä hän tarkoittaa, koska meillä täällä IV vyöhykkeellä talvehtii avomaalla lumen ansiosta. Viimetalven satoi ja satoi- vaan ei lunta joten uudet piti kylvää. Ehkä laitan heille sateenvarjon? luulen, että talvehtimisen taika on alkukevään aurinkoisten päivien aikana kuivuminen, tuuli ja aurinko kuivattaa ja maa jäinen ei anna juurille vettä, eli silloin havuilla varjostamalla voi säilyä paremmin kauvukauden alkuun asti.

Anteeksi Weikko, kun vastaukseni viivästyi (meni pitkään kesäteatterissa). Lämmittämättömässä muovikasvarissani timjami ja ranskanrakuuna ovat hyvin menestyneet jo monta vuotta. Joskus olen, mikäli olen muistanut, laittanut päälle syksyn lehtiä…

No kesäteatterissahan minäkin olin sunnuntai-illalla.

Huomasin muuten, että mun timjami on tota sitruunatimjamia. Tavalliset jätin keväällä kylvämättä. Siemenpussissa lukee “Orange Scented” ja vielä aromatic, ‘citrus’ leaves.

Ihmettelen vaan, kun se on niin hentoa.

Mietin hämmentyneenä sitä, miltä näyttävät timjamin siemenet kun se kukki koko alkukesän runsaasti, mutta kuihtuneet kukat tippuvat suoraan maahan eikä mitään jää jäljelle. Kehittyvätkö siemenet myöhemmin kaljuiksi jääneisiin kukkavanoihin vai mistä niitä löytää? Viime vuonna ostotaimista istutettu kasvusto näyttää tältä... On levinnyt mukavasti, talvehtii ja viihtyy.

Piha on vielä muokkauksen alla, kuten rikkaruohokasvustosta saattaa arvata. kieli ulkoa

Edit: Hämmentävää tämä tänne kuvien laittaminen. Kuva ilmaantuu säätämisestä huolimatta ihan satunnaisen kokoisena ja sitten sitä pitää erikseen muokata teksti-ikkunassa. Vaatii totuttelua toiseen softaan tottuneelta.

oooooooo ompas komea timjamikasvusto! kyllä noista siemeniä kehittyy, muistelen että pieniä myttysiä ilmestyy sitten elokuun lopulla kuin tyhjästä.

Orange Scented pääsi eilen sitten maan multiin. Aion kyllä jotenkin suojata talveksi. Täytyy katsoa syysaskareitten puolelta vinkkiä.

Timjamikin oli talvehtinut maassa. Tämä ihana yrtti on suosikkini. Jotenkin tänä vuonna olen onnistunut siemenkylvöjeni kanssa surkeasti, osa on kuivahtanut, osa taas kuollut märkyyteen. Onneksi on edes yksi ruukku keittiön ikkunalla.

Miten nopeasti simenet karisee kuituneista kukista? Kannattaako ottaa heti talteen vai odottaa että kukat ovat kuivuneet kunnolla? Tuossa sivulla 2 oli aikomus siirrellä pieniä alkuja isommalle alueelle, on jäänyt tekemättä.

Kuvassa kimalainen timjamin kukassa, hopeahärkki yrittää vallata timjamikasvuston.

Timjami talvehtii ja viihtyy yleensä paremmin karummassa maassa. Luulen että seisova märkyys on sen tuho, kuten monen yrtin.

Suomessa on tehty tutkimusta ihan viime vuosina niiden (siis timjamien)menestymisestä ja talvehtimisestä ja aromeista ja muista ominaisuuksista.

Bertalan Galambosi yhtenä pääjehuna siinä ymmärtääkseni on ollut.

Mielestäni asia mainittiin puutarhaohjelmassakin viime kesänä tai lehdessä.

Minulla on aina kasvanut puutarhassa erilaisia timjameita ja ajuruohoja. Käytän kaikki yhtälailla ruoanlaitossa. En ole erityisesti maistellut sillä mielellä mutta pitäisi varmaan ensi kesänä ruveta …

Minä kun kuljen puutarhaa sillai kipon kanssa ja nypin kourallisen sitä ja toisen tätä ja heitän ne keitoksiini :slight_smile: Eniten eroja on kasvutavoissa. Toiset kasvaa roteviksi ja harvoiksi ja toiset ovat mikroskooppisen pieniä ja lehdet tiuhassa…tummia ja vaaleita ja oivoi pitäiskin laskea kuinka montaa laatua mahtaa pihassa olla :open_mouth:

SULJETTU, jatkuu Timjami (Ajuruoho), Thymus