Tinden kuvia Otepäältä, Suljettu uusilta viesteiltä

Teretulemast Otepääle! Mis on üks kõige kaunimatest linnadest Eestimaal!

Ja se siis riittää vironkielen opinnoista. Eli tervetuloa Otepäälle, minun nykyiseen kotikaupunkiini ja yhteen Viron kauneimmista kaupungeista.

Lupaan laittaa tämän otsikon alle parhaat ja kauneimmat kuvat nykyisestä kotikaupungistani.

Aloitan tämän päivän kuvilla. Joiden ottamiseen on syy. Nimittäin, ostin uuden kameran, ja aloin tehdä sillä kokeiluja.

Tämän päivän testi tehtiin Villa Ottilian takaovelta, portaiden päästä. Tein kuvasarjan joka alkaa pääkuvalla, joka on otettu ilman zoomia, normaalina laajakuvana. Ja sitten otin ison joukon kuvia samasta maisemasta, zoomia käyttäen. Ideana että en liikkunut paikaltani mihinkään. Eli kaikki kuvat on otettu samasta kohtaa, zoomauksen hoiti kamera.

Minusta tämä oli perin mielenkiintoinen kokeilu. Myös siinä mielessä, että se peilaa myös sitä miten me maisemaa katsomme - milloin vain yhtenä laajana yhtenäisenä kuvana, milloin yksityiskohtia sieltä noukkien. Tein kuvista kuvagallerian.

Tällä kertaa olen lisännyt galleriaan zoom-mahdollisuuden, eli kuvia voi katsoa myös isoina, kun napsauttaa zoom-painiketta. Isosta zoomatusta kuvasta pääsee takaisin galleriaan napsauttaen ruksia eli sulkemalla kuvan.

Tarina alkaa yleiskuvasta ja kiertää sitten koko maiseman ympäri palaten alkuun. Koska galleriassa on suhteellisen helppo liikkua eestaas voi halutessa aina palata takaisin alkukuvaan katsomaan mistä kohtaa maisemaa kukin otos on.

Itse innostuin tästä kokeilusta kovasti! Jos ajatellaan filosofisemmin: me emme aina näe metsää puilta. Mutta usein me emme näitä puita metsältä. Eli emme näe maiseman, tilanteen yksityiskohtia. Suuresta pieneen, kokonaisuuksista detaleihin. Kokonaisen maailman ymmärtäminen edellyttää sen palasten näkemistä. Meneekö liialliseksi filosofoinniksi?

Laitan oheen kuvasarjan, jonka saattaa nähdä isompana linkistä: http://www.villaottilia.ee/kasvimaa/

Tästä se kuitenkin alkaa: pääkuva, joka toimii koko matkan matkaoppaana katseelle.

Kokonaiskuva, jossa on kaikki mitä jatkossa esittelen.

Jatketaan matkaa, ensimmäiseksi katse siis vasemmalle, sieltä löytyy ihanan otepääläisen eläkeläisrouvan kasvihuone.

Katsotaan hieman alaspäin, ja mitä huomaamme: unikkoja!

Otepääläinen opettajattaremme on varsinainen velho viljelijäksi, ja katteen käyttö on hänelle tietenkin tuttua. Ohessa pari säkkiä katetta, vai olisivatko nämä jopa ihanaa hirnun hyvää.

Huomatkaa myös myyränkeot, ne ovat iänaikainen vaiva näillä leveyksillä.

Jatkamme matkaa, olemme yhä työteliään Open kasvimailla, tässä hänen kukkiaan.

Jatkamme matkaa - käykää taas kurkkimassa aloituskuvaa, tarkentaaksenne koordinaattinne tässä isossa puzzlessa.

Ihinen ei elä vain kauneudesta. Siksi suurin osa Open maasta onkin omistettu hyötykasveille.

Kuten kurpitsalle

Ja kaaleille, jotka nekin kulkevat selkeissä riveissä kasvimaan poikki.

Kasvimaa vaatii koko ajan jatkuvaa huolenpitoa, senhän me kaikki tiedämme

Huomasitteko isosta kuvasta heinäkeot? Käykää kurkkaamassa uudelleen, ja tässä ne sitten ovatkin uudelleen. Heinät ovat mainiota katetta koko kesäksi koko kasvimaalle.

Kuvan alareunassa näkyy Open uusi auto, mutta ei mennä siihen vielä. Katsotaan miten herneitä on heinäpaalin takana olevassa kasvimaassa hoidettu, sopiiko?

Ja nyt voimme siirtyä Open autoon, jonka hän vaihtoi viime syksynä vanhasta Ladasta Poloon. Ja riemuitsi uudesta autosta kuin nuori tyttö. Meidän pitää muistaa, että Ope on siis eläkkeellä oleva, lähes 80-vuotias äärimmäisen arvovaltainen otepääläinen opettaja, joka on nähnyt enemmän kun me sinä ja minä ja monet muut. Todellakin. Ja hän ansaitsee ihanan uuden autonsa!

Muistatteko alkukuvan? Tulette postilaatikoille ja tienristeykseen joka vie ja tuo Villa Ottiliaan. Meidän postilaatikko on oikeanpuoleisin.

Oletteko vielä kartalla? Laitan uudelleen, muistin virkistykseksi alkukuvan, josta voitte katsella missä katse nyt lähikuvissa kiertelee.

Olemme siis Villa Ottiliaan vievän tien risteyksessä. Täältä porhaltaa risteykseen naapurin äijä.

Ja täältä tulee Open hyvä kaveri kasvimaalle.

Huomatkaa lähinaapurin upea kuusiaita. Se istutettiin vuosi sitten ja nyt se on todella upean tuuhea.

Mutta jatketaan me matkaa.

Katsokaa uudelleen sitä ns. pääkuvaa - nyt siirretään katse Open kasvihuoneelta ylöspäin, kohti horisonttia, ja mitä sieltä löydämmekään, tehtaan!

Todellisuudessa UPM:n vaneritehdas on kaukana meistä, se ei kuulu, ei haise, eikä pahasti näy - jos katsot uudelleen sitä alkuperäistä kuvaa. Mutta Tinden zoom on armoton, se tökkii ja tutkii... ja jatkaa kuvakierrosta.

Mutta, ahoi, mikä ihme se tuohon lennähti, keskelle virallista valokuvausta?

UPM:n vaneritehdas sijaitsee Villa Ottiliasta muutaman kilometrin päässä. Se on äänetön ja hajuton, mutta mielenkiintoinen meille - meistä on hauska katsoa miten koivupölkyt tulevat, menevät ja kasautuvat. Varsinkin kun ne kaikki ovat meiltä katsottuna kiitettävän kaukana! (Ja ken ei usko, palatkoon alkukuvaan!)

Vaneritehtaalle kelpaavat vain koivut. Pölkkyvuoret nousevat ja laskevat pitkin kesää.

Jos palataan alkuperäiseen lähtökuvaan: oikealla on kaukainen naapuri

Ja naapurin vieressä, horisontin reunalla, näkyy tiemestarin varasto.

Muistammehan että katsomme kuvaa kaukaa? Tiemestarin varasto ON aika kaukana. Muistin vuoksi laitan uudelleen lähtökuvan. Löydätkö sieltä edes naapurin taloa, saati tiemestarin varastoa?

Olemme joka tapauksessa palanneet lähtökuvaan, eikö niin? Katse on toivottavasti kiertänyt kierroksen. Nähnyt pienen hilkun Otepäästä. Itse asiassa, hyvin pienen hilkun, vain näkymän meidän takaoven portailta, kuten alussa kerroin.

En tiedä saitteko jujua siitä mistä yritin tällä kuvasarjalla kertoa.

Jatkossa jotain ihan muuta!

Näistä kuvista muuten saa paremmin selvän kuin sp:ssa, kumma juttu.

Ai naabri ei sitten rakentanutkaan mitään tuohon risteykseen?

Juu, siihen tuli vain nurmikko. Viereinen tontti, siis se mikä kuvissa pukkaa heinää oli myynnissä ja yksi nuoripari sanoi ostaneensa sen ja alkavansa rakentaa siihen. Mutta eipä ole mitään tapahtunut, ja nyt olen antanut itseni ymmärtää että ovat purkaneet kaupan. Toivotaan että saamme olla pitkään ja hartaasti rauhassa molemmilta puolin taloa.

Tinde, käytin nyt selkeitä meedion kykyjäni, sillä sain jostain yliluonnollisen aavistuksen että sitä ollaan oltu objektiivikaupoilla ihan tohkeissaan?

(lisäys: Joko on hommattu Open Polon hintainen lasi tai - sovitin digikameralle kaukoputkeen…?)

Temsku kuule, meedion kyvyt eivät pettäneet siinä että tohkeissaan ollaan oltu ja haluttu kameraa, jolla tunkea ihmisiä lähelle, ilman että on vaarassa saada itse köniin.

Mutta rahapula, jota en tiennyt meillä olevan, iski akuutisti, kun tajusin mitä kunnon kamerat maksavat, siis rungot. Ja mitä maksavat putket. Sellaista yhdistelmää nääs ajattelin toivovani viiskytvuotislahjaksi. Yhtä hyvin olisin voinut toivoa kuulentoa - niin kalliita nuo kunnon kamerat ovat.

Minun ratkaisuni asiaan oli hankkia tuollainen peruskamera - ei pokkari eikä järkkäri, vaan "bridge" kuten enkut hienosti sanovat - eli Olympuksen SP-560 UZ. Vähän se on mallia kindermuna, mutta pelittää kuten noista kuvista näkee. Tai eihän noista kuvista ylhäällä mitään näe, jotenkin niihin tulee tänne siirrettäessä rasterit.

Aiempaa kuvasatoa vanhalla Fujipixillä otettua voi katsoa, ken haluaa, tällaisesta linkistä: http://www.villaottilia.ee/hansa08/

Kuvat otettu siis viime Hansapäiviltä täältä Tartosta. Ja viimeistään Hansapäivillä totesin, että tahdon kunnon zoomin jolla pääsen tutkimaan ihmisten kasvoja ilman että häiritsen heitä.

Kommentteja esim hansakuvista otetaan kyllä vastaan perin kiitollisina.

Ja kun lupasin otsikon mukaisesti laittaa tänne kuvia Otepäältä, tässä kuvia läheisen Luken kartanon pihalta ja mailta.

Eli tässä linkki http://www.villaottilia.ee/luke/

Ja vikassa kuvasarjassa horisontit heittävät volttia, koittakaa kestää ilman huimausta. Jatkossa olen ollut horisonttien kanssa oikein oikein tarkka.

Tinde, olen saanut sellaisen käsityksen, että noi ruudut tulee, jos pienentää (tai muuten käsittelee kuvaa?) ennen tänne siirtoa. Oikaiskoon joku, jos on parempaa tietoa asiasta.

Mun mielestä ruudut tulee jos pentti pienentää/suurentaa kuvaa. Jos teen fotarilla valmiin kokoisen ja sopivalla resoluutiolla, ei ruudukkoa.

Siis mihin kuvakokoon ja resoon ne pitäisi laittaa. Olen käyttänyt 600 x 450 kokoa vaakakuvissa ja 600 x 800 pystyissä.

Minä pienennän niin että suurempi lukema on 500. Aivan arviokaupalla olen tehnyt noin, Irfan viewillä. Ja tallennuslaatu 74 (mitä sitten tarkoittaneekaan).

Ymmärtääkseni max leveys kuvalla on 500 pickseliä ja max koko 100kt (lunttasin ohjeesta :), mutta olen laittanut 150kt:n kuvia eikä ruudukkoa ole tullut, epäilen, että kuvan leveys on ratkaiseva.

Minä lataan suoraan kamerasta kuvat tänne, pentti hoitaa pienennöksen itse, eikä ruudukoita tule. Kuvan koko mun kamerasta on noin 2,5 Mb. Jos pienennän kuvaa ennen siirtoa, niin sitten tulee ruudukot.

Eli vähimmällä pääsee, kun ei tee mitään kikkakutosia ennen kuvan siirtoa.

Selge, koitan ensi kerralla vaikka nanikan neuvoja.

Ai niin, tänne lupasin kuvia Otepäältä ja Virosta. En tiedä jaksaako kukaan näitä linkkejä avata, mutta laitan vielä yhden. Tämä on meidän möksältä eli Topusta ja Soomaan kansallispuistosta.

http://www.villaottilia.ee/topu1/

Sitten olisi vielä tällainenkin kuvasarja kevaalta Otepäältä. Mukana myös kukkakuvei

http://www.villaottilia.ee/kevat2008/

Tinde, kiitos ihanista kuvista ja Otepään kierroksesta! Mielestäni ensimmäisessä kuvasarjassa 4.8. kuvassa numero 4 ei ole kyseessä akileija, vaan Clematis Recta eli pensaskärhö.

Nanikka, kun kuvat suoraan kamerasta ovat riittävän suuria, Pentti ei hyväksy niitä. Pakko pienentää.

Kaisaliisa, kuten sanoin: ainakin 2,5-megaiset kuvat kelpaavat pentille sellaisenaan. Isommista ei ole kokemusta.

Eevastiina, olet oikeassa ja on pitänyt kuvateksti korjata. Luulisin että se on manchuriankärhö, mutta varma en ole.

Kiva kuva kierros Virosta ja kuvat oli tosi kauniita :).