Nyt ollaan siinä vaiheessa, että tomaatit, Golden Sunrice, on niin iso, että ensimmäiset tukikepit piti laittaa. Ongelmana oli, mistä löytää suoraa ja ohutta keppiä. Syreenipensaan juurelta löytyi sopivaa, viimekeäsistä vesaa..
Onkohan minun kasvatuspuuha liian aikaisessa?
kohta sinulla on tomaatit syreenipuskassa Käsittelitkö vesan pään jotenkin? (heehh-heeh-hee, vesan pään... )
Hervottomat taimet sulla, vuokkis! Rispekt! Mulla on vasta muutaman sentin mittaisia kääpiöitä. Mutta miniversioita ne on joka tapauksessa, ruukkuun ja amppeliin. Sä saat ainaki aikaisen sadon.
Jaah, kait se on jo minunkin viikonloppuna alettava tomaattitalkoisiin. Jos vaikka 100 siementä istuttaisi... tuleepahan tässä samalla kokeltua uuden puolen viestien kirjoitustakin.
Vuokkiksellahan on jo isot taimet! Mä vasta koulin sirkkalehtisiä hujoppeja isompiin ja upotin ne kaulojaan myöten multaan ja siirsin viileälle kuistille. Toivottavasti ei ole liian viileä kuisti... No, ei ainakaan liian pitkäksi tule. Vielä on parisenkymmentä koulimatta kun loppui purkit kesken. Reilua kolmekymmentä eri lajia tuli laitettua. Onneksi osa on amppeliin ja osa avomaalle, ei mun kymmenen neliön kasvariin montaa kymmentä tomaattia sovi. Pitää kuskata niitä sitten tänne töihinkin varmaan ettei tarvii pois heittää ja hoitaa kerkeen niitä täällä sitten koko kesän. Ja syödä satoa.
Viikonloppuna vasta sain siemenöiset multaan ja kyllä pintaan jääneistä näkee, että eloa on.
Kysymys teille jotka kotipuutarhassa pelaatte tomskujen kanssa:
Kauppapuutarhoissa ja tässä tapauksessa nimenomaan isoissa kasvihuoneissa on kaikella oma ajoituksensa. Tomaattien ajoitukset lasketaan niin, että kylvöstä kukintaan menee 2 kuukautta ja kukinnasta ensimmäiseen satoon toiset 2 kuukautta. Miten tämä mielestänne pitää paikkansa kotipuutarhassa? Vai pitääköhän ollenkaan...
Ehkä vähän pitemmät ajat pitää laskea.
Nyt pääsee tomaattien taimet suurempiin ruukkuihin ennen
kun tomaattiensuojeluyhdistys tulee tositoimiin. Tuntuu ihan teho-kasvatukselta tällainen rääkkäys.
Amppelitomaatit (Totem?) ovat tässä vaiheessa. Olin niin nyppivinäni kukat aiemmin pois, mutta jokunen oli jäänyt huomaamatta koska raakileita näkyvissä.
Kyllä ovat kauniin vahvoja Kurpitsan tomaatin alut.
Milloin olette lykänneet siemenet multaan kun on jo paljon isompia ku mulla. Minulla vain kaksilehtisiä pikkasia ruipeloita
Aami, miulla on taimet suurpainenatriumlamppun alla ja laitoin tomaattien siemenet jo tammikuussa multaan. Olen lannoitellut aika usein kastelulannoitteella. Ei ne koulinta vaiheessa ovin suuria olleet:)
Aivan varmasti harmittaa! Mutta eiköhän nuo vielä tokene. Vähän tuota kastelua epäilisin. Nuo umpinaiset astiat on vähän tarkkoja siitä.
Suurin osa mullasta on ollut viimekesältä jemmaan jättämääni puutarhamultaa, jota saa usean säkin tarjouksissa. Minulle se sopii parhaiten, turpeesta en tykkää.
Minusta Liisukan taimet on saaneet kylmää. Onko teillä tuuleteltu ikkunan kautta?
Viikko sitten kylvetyistä tomaateista ensimmäisenä niskansa nosti tänään (tietenkin) ''Kosmonautti Volkov''
Liisukan tomaatit on taineet saada liikaa vettä. Jos rahkeet riittää, niin kannattaa odottaa seuraavan kastelun kanssa siihen, kun taimet melkein nuokkuu. Toinen hyvä keino on upottaa sormi sentin verran pinnan alle ja jos on vähänkin kostea, niin kastelun voi unohtaa.
Mikäli latva pysyy hengissä, niin kyllä ne tosta vielä tokenee.
Täytyykö noita amppelitomaatteja latvoa, minulla on tosi pitkiä hujoppeja ja jouduin jo laittamaan niille grillitikkuja tukemaan niitä. Ikkunalla ovat valoisassa ja illoilla noin klo 18 - 22 on tavallinen loistevalolamppu valoa antamassa. Yön ovat pimeässä ne tunnit kun vielä pimeää on.
Mie en ole ikinä latvonut, ne on aina haaronut itse ihan pienestä, mutta voi olla lajikekohtainen juttu. Kokeile jostain.
Heippahei! Minäkin päätin rekisteröityä nyt jonkin aikaa keskusteluja seuranneenna. Tiny Tim -tomaatteja on minulla kasvamassa. Tällä hetkellä ovat vielä pikkuruisia taimia neljän porukoissa. Vielä saavat kasvaa ennen kuin koulin. Mietin, että koska noita pitäisi alkaa lannoittaa? Ja kuinka paljon esim. kanankakkarakeita ne kaipaisivat? Vai olisiko joku muu lannoitusmetodi parempi? Ensimmäistä kertaa kasvattelen, enkä oikein oo löytänyt tuohon neuvoja..
Mie olen alkanut kastelulannoitteen käytön kun juuret ovat jonkin verran kasvaneet, ehkä pari viikkoa koulimisen jälkeen. Jos koulii esim. litran ruukkuun, voi kanankakkarakeita laittaa aivan ruukun pohjalle jonkin verran, ja sieltä juuret kasvaessaan pääsevät ruokailemaan. Mullan pinnalle tai juuriin kiinni en rakeita laittaisi.
Arvasin, että homma riistäytyy käsistä! Laskin tänään. 14 lajia kasvariin meneviä runkotomaatteja, kahta erlaista amppelilajiketta ja 3-4 erlaista ruukkutommaattia.Huh, ei olisi pitänyt. Saas nähhä mahtuuko kaikki kasvariin tai lähimaillekkaanMutta on se ihana se tomaatin tuoksu, kun näin keväällä sitä taimia hiplailee!Kesänodotusta...