Tomaatti, osa 1, Suljettu

Sellaista se on. Miulla on siirretty syrjään osa ylimääräisistä, en niitä enää kastele ja sitten vasta kun ovat kuolleet voin heittää ne kompostiin.

Olen yrittänyt kaikille mahdollisille tuputtaa. Yhdelle "uhrille" sain kassillisen koulimattomia taimia vietyä

Jos täällä päin nään harhailemassa kodittomia amppelitomaatin taimia, annan niille oitis kodin...

Minä olen aivan varma, että itäneitä taimia on enemmän kuin mitä laitoin siemeniä

Et tosiaan ole ainoa! Ekaa kylvöstä on 24 taimea, seuraavassa saman verran ja kolmaskin olisi ehkä tulossa. Ja kaikki nämä oli ajateltu niin että kun tulee se kasvari niin sinne, mutta keksin niin paljon muuta käyttöä niillekin rahoille, että taidan antaa keväällä taas työkavereille jos vaan huolivat... kieli ulkoa Ensin ne reppanat kuuntelee kylvö- ja koulintajuttuja helmikuusta alkean, koittaa olla ottamatta taimia ja loppukesästä kaikilta pursuaa kesäkurpitsaa jakoon asti... Nimimerkki seinustat väärällään

Nyt on osa kirsikkatomaatin taimista koulittu Kurpitsan hyvien ja selkeiden neuvojen mukaan. Aiemmin koulitut taimet sai paljon ronskimman käsittelyn. Toivottavasti nämä pikkuiset osaa nyt arvostaa saamaansa hellää kohtelua ja kasvaa isoiksi ja vahvoiksi.

Niin, siitä liikaa kylvämisestä. Äsken koulin 24 taimea, n. 40 (?) on vielä jäljellä plus sitten vielä minitomaatit kokonaan (n. 20?). Ja yritin muka laittaa ihan vähän. Onneksi isä jo ilmoitti ottavansa osan. Siinä vaiheessa kun ne 
voi jo istuttaa. 

Itämisprosentti meni siis yli 100 minulla, mutta selityksenä on pakko olla siementen pieni koko. Muutama on nähtävästi tipahtanut huomaamattani. Lisäksi vahingossa saksilla puoliksi leikkaamaani siemen näytti itäneen hyvin tai sitten meillä sataa tomaatinsiemeniäsilmän isku

Voihan voihan. Ensimmäistä kertaa teen täksi kesäksi parvekkeelle puutarhaa, kuvittelin olevani liian aikaisin liikkeellä mutta myöhässähän sitä ollaan tämän keskustelun perusteella! Kannattaako enää tomaattia alkaa itse siemenistä kasvattaa (olen hankkinut parveketomaatti Majan nimellä kulkevaa ja Tiny Timiä), vai pitäisikö ostaa suosiolla valmiit taimet?

Onko tomaatti todellakin niin nopea että itää kolmessa päivässä?

Kylvin lauantaina iltasella, ja itivät jo tiistaina. Nyt ovat jo parisenttisiä.

Onko enää liian myöhäistä kylvää tomaattia? Ajattelin talvella että en kylvä lainkaan, kun talossa piti alkaa julkisivuremppa huhtikuussa, mutta ne aloittikin naapuritalosta viime viikolla ja kestää vielä pari kuukautta ennen kuin meidän talo huputetaan. Mulla olisi avomaan Siberia-lajiketta siemeninä. Ehtiikö?

Kylvin viime keväänä tomatit 4.4-06,siirsin kasvihuoneenseen 8.5-06.Hyvin ehtivät tehdä satoa:)

Tuo siberia-lakije on todella tuottoisa,tekee paljon "varkaita"joista sitten voi vielä lisätä taimia jos on tarvis? Kyllä ne todella nopeasti itävät,sitten vaan taimille tarpeeksi valoa ja onnea!

Kiitos Kuutamo, mä pistän sitten tänä iltana Siberiat multiin.

Näin täällä tänään

sehän on ihan suositeltavaa kylvää avomaantomaatit vasta huhtikuussa, hyvin niiden pitäisi ehtiä vielä. eivätpähän kasva kauhean isoiksi ja honteloiksi sisällä, kun malttaa odottaa huhtikuuhun.

Mulla tomaatit tässä mallissa.

Minun tomaatintaimet meni jo vähän aikaa sitten tomaattitaivaaseen kanelihomepöläysten ansiosta. Sinne meni Siberiat ja kuusi muuta lajia. Jos jollain sellaisella joka on menossa Ihaalle taimivaihtopäivään, jää ylimääräisiä Siberian tai appelsiinitomaatin taimia, olisin iloisesti kädet ojossa ottamassa niitä vastaan, toki lompakon kanssa.

Minulta on mennyt tuo tomaatin kouliminen vähän sivuitse. Kertaisiko joku lyhyesti miksi, milloin, miten ja kuinka syvälle.

Profiilinro: 134154 - käypä muuten sinäkin laittamassa itsellesi nimimerkki tuonne: Oma profiili-->> ylin rivi, niin löytyy viestisi helpommin. :)

Mie sain tänään koulittua viimeisetkin tomaatit, yht. 103 kpl.  hymy Koulin ne ensin jugurttipurkkeihin ja kun kasvavat niin koulin uudelleen maitopurkkeihin. Kyllä kasvavat tänä vuonna epätasesti, samanaikaan kylvetyistä osa on jo 15-20 senttisiä ja osa hyvä että 5cm, ne on vielä kaikki runkotomaatteja. Pensastomaatit onkin kaikki sitten vielä pieniä, kun kylvin ne 2viikkoa runkotomaatteja myöhemmin. Runkotomaatit laitan kasvihuoneisiin ja pensastomaatit ruukkuihin terassille.

Koulimisen jälkeen kasvi järkyttyy eikä juuret toimi vähään aikaan. Ei kannata kasvia ainakaan heti kuumaan auringonpaisteeseen laittaa jolloin se varmasti nuukahtaa. Ja kannattaa mullan antaa kuivahtaa kasteluiden välissä. Kasteluvälit riippuu missä lämpötlassa kasveja kasvattaa ja kuinka isoissa astioissa.