Varmaan istutusmullallakin on merkitystä. Itse aikoinani taistelin Biolanin mustan mullan kanssa, ihmettelin kun kasvit alkoivat nuutua ja kuolla. Senjälkeen hykäsin ko. mullan ja siirryin Kekkilän kylvöseosmultaan, joka on toiminut sekä kylvämisessä, että koulimisessa. Lisälannoitusta vasta myöhemmin! Kohtuullista kastelua! Tällä hetkellä tomaattini tuntuu kasvavan ihan kohtuulliseti, ei mitään nuutumisen merkkejä missään vaiheessä!
No höh! Täällä sitä manaillaan mustaa multaa ja minähän kylvin siihen nämä Tiny Tim poloiset. Hyvin lähtivät kasvuun jo parin päivän kuluttua kylvöstä, pian pitäisi koulia nuo. Ehkä tuo huima kasvuvauhti vain johtuu asialleen kovin vihkiytyneestä puutarhurista
Uusi, joskin puutarha.netiä pitempään lukenut käyttäjä ilmoittautuu.
Yritän tänä vuonna kasvattaa tomaatteja ensimmäistä kertaa, kasvamassa on kaksi helmikuun lopussa kylvettyä Gardener's Delightin taimea, jotka ovat nyt vähän päälle 20-senttisiä. Ihan hyviltä ja jämäköiltä näyttävät muuten, mutta isomman taimen lehtiin on pääsiäisen aikana ilmaantunut muutamia reikiä - reikäisimmän lehden poistin jo kokonaan - ja lehtien alapinnat ovat tummuneet melkein violeteiksi. Paljaalla silmällä lehdissä ei näy mitään liikettä, enkä huomannut mitään elämää myöskään suurentavan peilin avulla (suurennuslasia en omista). Voikohan tuollainen reikiintyminen (niitä reikiä on siis tällä hetkellä kaksi ihan pientä ja lisäksi toinen sirkkalehdistä on haljennut keskeltä ja kuivunut halkeaman reunoilta) ja tummuminen johtua jostain ihan normaalista? Vai pitäisikö ryhtyä toimenpiteisiin? Aloitin ainakin viemällä tomaatit pois chilien luota.
Voiko viimevuotisista "saastuneista" puutarhatarvikkeista tarttua jotain elämää, vaikka roinat ovat olleet talven ulkona pakkasessa? Taimeni nimittäin olivat pääsiäisen ajan äidilläni hoidossa, ja kuljetin ne torstaina sinne ja maanantaina takaisin minikasvihuoneen kannessa, joka oli koko viime kesän punkkihyökkäyksen kohteeksi joutuneella parvekkeellani, vaikkakaan ei varsinaisesti kosketuksissa punkkeihin. Taimet siis olivat kannessa yhteensä vain jotain puoli tuntia, tosin niiden suojana automatkoilla käytetty harso taas makasi kannessa (välissä sanomalehti) koko pääsiäisen.
Uutena ja innokkana minäkin kaikkien taimieni kanssa ...
Kovasti noissa viesteissä puhutaan lämpötilasta ja siitä että on liian lämmintä? Olisiko tomaatintaimille parempi olla viileämmässä, itse kun olen pitänyt suht aurinkoisella ikkunalla huoneenlämmössä.
Entä koska ne voi siirtää kasvihuoneeseen? Muuton yhteydessä sain "kaupanpäällisenä" elämäni ensimmäisen kasvihuoneen ja yritän opetella sen saloihin. Kasvihuoneeni on maavarainen eikä lämmitystä ole eli käsittääkseni sinne ei kovin aikaisin voi mitään ainkaan yöksi laittaa.
Yhden asian kuitenkin osasin kuten muutkin: laitoin siemeniä riittävästi multaan ja taimia (ihan vähän muitakin kuin tomaatin ....) on nyt ikkunanvierustat piukassa
Olen kuljetellut maitopurkkeihin istutettuja tomaatintaimia päivisin kasvihuoneeseen ja illaksi kotiin taas. Sisällä alkoivat olla aneemisen näköisiä, jopa henkitoreisia, joten pakko oli vaan alkaa niitä taas kuljetella. Nyt ovat jo kunnon värisiä. Sisätiloissa kasvaneet lehdet kuivettuivat.
Kiitos vastauksesta. Tulin juuri kotiin ja totesin, että täällä on kuuma ... patterit hohkasivat 22 astetta tomaattieni alla! Nyt on lämmöt laskettu, tomaatit kasteltu ja rauha sielussa.
Jospa uskaltaisin viikonloppuna kuljetella ne kasvihuoneeseen ja yöksi takaisin, lupasivathan sentään melkein 15 astetta.
Yksi erä on Barcelonan matkalta ostettua "Rio Grande" -lajiketta ... saa nähdä, mitä siitä Suomen oloissa tulee. Mutta kun se oli niin hauska ja edullinen tuliainen
Olen vasta aloittelija tomaattien kanssa ja viime keväänä sössin jotenkin jo taimivaiheessa, sillä ulos asti tomskut eivät päässeet...
Tomaattini ovat nyt noin 4cm ja odottelen, että ekat varsinaiset lehdet ilmaantuvat, jotta voin ne sitten koulia yksitellen. Laitan ne sitten kylvömultaan yksitellen maitotölkkeihin. Kastelen kerran päivässä altakasteluna. Kuulostaako tähän asti asialliselta?
Viime vuonna taimet olivat kovin hentoja, eikä niistä koskaan tullut edes 10cm... Jäivät kovin vaaleiksikin. Voisiko ikkunalaudallani olla liian varjoisaa? Mikä on vahvojen taimien salaisuus?
Tänään myös tuuletin tomaatintaimiani kasvihuoneella, vaikka mittari näytti lähes +30 ettei oikein tuuletukseksi voisi sanoa. Kuitenkin ensimmäinen tutustuminen kasvihuone ilmastoon. En rohjennut yöksi vielä jättää, joten raahasin illan mittaan takaisin sisätiloihin.
Lämpötilasta en osaa kasvihuoneen osalta sanoa mitään, mutta itse olen huomannut avomaalla että pelkkä lämmin aurinkoinen päivä ei riitä jos tuuli on vielä viileämpää. Eli itse nostan ulos vasta kun läheinen järvi on lämmin ja sieltä tuleva tuuli lämmennyt kesäiseksi vaikka nytkin suojassa mittari näyttää yli kahtakymmentä.
Suometar puhui asiaa multaseoksesta. Minusta ainoastaan kylvövaihessa pitää olla kylvö- ja taimimultaa, sen jälkeen tomaatit tarvitsevan jo vahvemman maan. Jos ensitaimet venähtävät pituutta niin ne voi huoletta istuttaa syvemmälle, koska ne lähtevät juurehtimaan myös varresta. Tämä auttaa taimia vähän tanakoitumaan.
Joskus olen huomannut että erityisesti tomaatin taimet jää tosi surkeiksi jos alkukasvatusvaiheessa mullan mururakenne on huono. En tiedä onko tomaatti sille jotenkin erityisen herkkä, mutta itse olen ainakin ruvennut huolelliseksi.
Kasvuturve riittää, sitä olen käyttänyt jo useita vuosia. Lämmön ja valon määrä suhteessa on tärkeää taimen kehitykselle. Lämpötila ei saisi missään vaiheessa laskea alle 14 asteen. Pitää muistaa, että pelkkä ilman lämpötila ei riitä, vaan pitää tietää mitä lämpötila on turpeessa/juuristossa. Jos juuret voivat huonosti, voi koko kasvi huonosti. Kuivahko turve on aina lämpimämpää kuin märkä.
Muuten ulkoilutin omia taimiani viime viikonloppuna kun oli joku 19 astetta varjossa. Eka päivänä n. 15 min ja tokana 3 varttia. Suurin osa ajasta varjossa, pikkuisen vain auringossa. Ei ollut taimista yksikään moksiskaan.
Nehän loukkaantuvat sekä kovasta auringosta tottumattomille lehdille että tuulesta sinänsä.
Vaikka yhä vain olen tumpelo aloittelija, niin sen verran uskallan sanoa, että pikkuhiljaa totuttelemaan, tai sitten moninkertaiset harsot päälle!
Kokonaan pihalle nämä varmaan muuttavat vasta 10.6., se on taas armotonta raahausta ulos ja yöksi ainakin takaisin sisälle ennen sitä!
Ei ole aikaisempaa kokemusta, mutta samantyppisesti kasvava on täyttänyt ihan reilusti 25cm:n amppelin. Lämpimänä kesänä saa lehtevää, raakileita täynnä olevaa kasvia kastella kaksi kertaa päivässä ja oksia sitoa, ettei kasvi halkea.