Muutama niistä nupuista näyttää siltä, että ne saattaisivat avautua viikon sisään. Eli siis n. 6 viikossa… Joo, tää on oikeastaan eka vuosi kun olen edes yrittänyt ottaa selvää, mitä tomaatti oikein "syö". Aikaisemmin olen vain heittänyt jotain epämääräisiä kaupansiemeniä multiin, antanut vettä kun olen ohi sattunut kulkemaan, lannoitukset vähän niin ja näin, vienyt kesällä ulos ja heinäkuussa tarkistanut onko mitään kenties tulossa . Vain tosi tumpelo hämmästelee, kun asiat menevätkin niin kuin niiden pitääkin…
Lannoiteltu ja valaistu on mutta ujoja ovat vielä kukinnan suhteen. Kasvu on sopivalla mallilla ja odotan että saisi nämä kasvariin muttaku se on vielä tekeillä niiiiin että. Onneksi tänäviikonloppuna alkaa rappaus ja valu niin ei ole enää paljoa vaille että saan rehut sinne:)
Mä oon paljon viimevuotta edenpänä nyt jospa saisin noi kukkaan vielä tässä kuussa ni ai että
Ai ihanaa, enhän mä ny ookkaan ihan myöhässä kun tatinkin tomaatit vielä noin pieniä
Minun vielä himppu pienempiä, tosin mininuppuja havaittuna, mutta onkin aikainen lajike.
Jos runkotomaatit on 50-100cm kesäkuun alussa niin ne tekee minusta satoa vielä ihan hyvin. Minun tomaatit on vielä elossa mutta ne on kyllä rääkättyjä ja kaiken maailman oireita siitä johtuen.
Lilianne, mikäs sun tomaatteja on rääkännyt?
Mun Tigerellassa ekat nupun alut pilkottavat! Vielä en ole uskaltanut yöksi partsille jättää. Hallaahan siellä ei ole, mutta jos kasvu tykkää kyttyrää hetkettäisistä kylmistä hetkistä (7…10c) niin en ota riskiä.
Minä niitä olen rääkännyt yrittäessä karkottaa vihannespunkkeja. Minulla on tomaatit ihan parvekkeella luonnon armoilla, mutta parvekelasit on kyllä piukasti kiinni.
Tiny Timin ensimmäiset n.10 , alkavat olla sanosko puolikypsiä, punasia kyllä, mutta ei ihan kypsiä.
Kirotut punkit. Aiempina vuosina ovat loppukesästä aina iskeneet johonkin. Tylsää, että Lilianne sulla nyt jo iskivät Tänä vuonna panostan ennakkotorjuntaan kosteudella ja ei-liian-kuumalla.
Mutta siis pärjäisivät partsilla lasit kiinni? Hmm… Harsojahan voin aina viritellä, jos tiedossa kylmempi yö. Samoin voin sisäikkunaa jättää auki.
Olen kasvattanut tomaatteja vähän liian innokkaasti ja joudun joko luopumaan osasta tai kasvattamaan muutaman ulkona ruukussa (loput menevät kasvihuoneeseen). Ovatko seuraavista lajikkeista jotkin paremmin ulkoelämään sopeutuneita?
- black cherry
- marmande
- black russian
- härjasilm
- roma
- sungold
- costoluto
Marmandea ja sungoldia olen kasvattanut ulkona. Etelä seinustalla ämpäreissä. Hyvin kasvaa.
Hyvä, kiitos
Miullapa ensimmäinen tomaatti jo punertaa:)
Melissa, Black Cherry ja Sungold on noista varmaan aikaisimmasta päästä. Kirsikkatomaatteina ne olisi ehkä myös helpompia tukea ruukussa kuin nuo isommat. Siksi ehkä niitä yrittäisin ulkona. Roma on itselläni ollut lyhytkasvuista pensastavaa sorttia, joten siinä mielessä sekin kyllä ruukkuun sopisi. Roma vaan on sen verran myöhäisempi, että kasvukaudelta vaaditaan sitten enemmän pituutta.
Mun tomaatit suuttuivat ulkoilusta Lehdet roikkuvat ja osa on käpristynyt. Muutama lehti näyttää ihan kuolleelta. Minkälaista ensiapua voisi antaa vai tokenevatko itsestään?
Aurinkoinen, mulla myös sama juttu joka päivä kun aurinko paistaa. Kuivuvat todella nopeasti kuumassa kasvarissa. Tänäänki iltapäivällä lurpottivat pahasti, annoin vesihuikat ja äsken sisälle haettaessa olivat taas ihan normaalin näköiset. Että eiköhän ne siitä tokene
Mun partsilla nousee nytkin lämpötila hetkessä 30 asteen paremmalle puoelle, jos aurinko paistaa ja ikkunat on kiinni. Tomaatit ei tykkää niin kuumasta, ja alkavat protestoimaan herkästi. Purnukoiden pohjat ovat valkoisenaan juuria täsä vaiheessa, ja kasvit ovat muutenkin juoppoja, jano lisääntyy lämpötilan funktiona.
Pari kertaa on töistä kotiin tullessa ollut lohduton näky kun useampi taimi ihan velttona, mutta kyllä ne siitä tokenee, kun vettä saavat
Milloin voin istuttaa tomaatit kasvariin, jossa on maapohjaiset kasvatusaltaat? Alkaa tympiä nuo metrin korkuiset tomaatit olohuoneessa…
eikös se joku +10 maalömpötila oo joku yleinen suositus tohon maalämpötilaan? Tai ainakin nyt +10 yön alin lämpö kasvarissa?
Elkää mua uskoko, oottakaa kun joku viisaampi vastaa