Meillä tompsut (8 tainta) on jo kasvarissa kasvusäkeissä. Yöllä tarvitaan kylläkin patterin apua lämpötilan ylläpitämiseen. Automaattiset tuuletusluukunavaajat ovat myös pois käytöstä, sillä päivällä lämpö nousee korkeimmillaan +24-25, eikä nousisi lähellekään tuota jos luukunavaajat on toiminnassa. Katossa ne sauvat lämpiää aina niin paljon, että luukut aukeaa vaikka itse kasvihuoneessa ei ole kovin lämmin. Nuppuja on näkyvillä, mutta ei vielä yhtään kukkaa.
Minä meinaan tällä viikolla alkaa tomaatteja istuttamaan kasvareihin. Pihvitomaateissa on jo isot kukkanuput ja nyt myös kirsikkatomaatit näyttää alkavan kohta kukkimaan joten pakko ne on saada pois kodinhoitohuoneesta
Mulla helmi-maaliskuun taitteessa istutettu Tiny Tim on kaikista napakin ja paras kooltaan. Noi isot kirsikatomaatit on ihan melkein mahdoton tehtävä siirtää ulos… Kohta on ihan pakko, meni syteen tai saveen. Ensivuonna siis kylvöt maaliskuun alussa ja vähän katselen mitä lajikkeita laitan. Pieniä raakileita tomskuissa jo on.
Mulla maaliskuun alussa istutetut tomaatit ovat n. 20-30 cm taimia. Vein jo vappuna, ilman totuttelua, kasvihuoneeseen maahan kasvamaan. Harsosta on tunneli, etteivät saa heti liikaa aurinkoa, ja harso suojaa yöhallalta. Näin olen useampana vuonna tehnyt ja hyvin ovat satoa tuottaneet. En tosin juhannustomaatteja vielä syö, mutta elo/syyskuussa sitäkin enemmän Että älkää aloittelijat masentuko, vaikkei vielä nupun nuppua taimissa näy, hyvin ehtivät tomaattinne vielä satoa tuottamaan.
Minulla on ne ötököiden, myrkkyjen ja karsimisen vaurioittamat tomaatit edelleen parvekkeella. Pensastomaatit Tiny Tim ja Maja on sellaisia pieniä tuuheita 40-65cm kooltaan. Nämä kärsivät vähiten vahinkoa. Gold Nugget pensastomaatti 80-90cm muistuttaa hieman runkotomaattia, ne on noissa vihreissä 150cm tukikepeissä kuvassa. Runkotomaatit naruissa on sellaisia 80-140cm kooltaan.
Mutta siinä ne kaikki kasvaa ja ehkä ne toipuu pikku hiljaa. Aika paljon niissä on nuppuja, mutta vain muutamat ovat avanneet kukkansa. Johtuu varmaan kylmästä jossa ne ovat olleet jo yli viikon +10-17°C ja auringon valon puutteesta.
Tuossa vielä tämän hetkinen kuva, noista kynityistä tomaateista.
Mulla taimet on nyt olleet viikon kasvarissa omissa purkeissaan vielä. Yöksi oon heittänyt pari kolme harsokerrosta päälle. Automaattiset ikkunanavaajat 2kpl toiminnassa ja hyvin ovat taimet pärjänneet. Kaksi kertaa olen taimet viikon aikana.
Tarkoitus olisi soitella lähitallille ja pyytää vähän lantaa jota sitten lisäisin kasvupenkkeihin ennen istutusta. Mutta on vaan niiiiiin vaikeaa taas ollut ottaa puhelinta käteen ja kilauttaa, saati mennä käymään tuossa 500m päässä olevalla tallilla . Pitää ryhdistäytyä ja saada homma kuntoon tämän viikon aikana.
Tänään kurkin taimia ja huomasin, että useampi amppelitomaatti Totem (muistaakseni) nyt 5-8cm korkeita ja alkaa puskea "varkaita", eli tuuheutuu vauhdilla. Yksi nimetön amppelitomaatti on yli 30cm ja ei näy vielä merkkejä tuuheutumisesta.
Mikä teillä on ollut yön minimilämpö kasvihuoneessa? Lämmittimen ja harsojen avulla saisin pidettyä niin että minimi olisi noin +5. Onko liian matala?
Eivät kuki vielä ja ovat aika pieniä mutta saisivat paremmin valoa kasvarissa. Meillä päivän maksimi menee yli kolmenkymmenen vaikka kaikissa neljässä kattoluukussa on automaattiavaajat.
Mun ei tarvii kuvitella laittavani 2-vyöhykkeellä sijaitsevaan kasvihuoneeseeni yhtään mitään vielä vähään aikaan. Kävin viikonloppuna vähän “muokkaamassa maata”, mikä tyssäsi siihen, että peräti 10 cm pintamultaa oli sulaa ja sen alla aivan umpijäinen maa. Taas sain muistutuksen siitä, miten ankarissa olosuhteissa yritän tätä kasvihuoneviljelyä harrastaa. Noh, onneksi on myös tuo lasitettu parveke.
Nyt alkaa tomaatit ahdistamaan niin sisätiloissa, että siirto kasvariin on lähipäivinä edessä. Muutamissaa taimissa edelleen kipparalatvuksia, joten alkaa innostus koko kasvatukseen hiipua. Täällä kyllä joku muukin valitteli samaa asiaa. Itse epäilen liika lannoitusta.:((
Minä vien tomaatit kasvihuoneeseen ihan tuota pikaa. Sääennuste ei lupaa toistaiseksi yöpakkasia, ja lämmitin pitää tarvittaessa pakkasen loitolla.
Molempina edellisinä kasvihuonekesinä olen vienyt tomaatit kasvariin toukokuun alussa.
Istutan taimet kasvualtaisiin kuitenkin vasta muutaman viikon päästä. Nyt aluksi ne ovat harsomökissä kasvarin takaosassa lämmitin turvanaan.
Yömaja viime keväänä. Ajankohta hieman aikaisempi.
Mulla jäi kaikki rehut kasvariin yöksi. Vähän karmii, mönnetään, mut en jaksanut enaa sisälle laahata neljää laatikollista tavaraa. Sinne jäi harson alle sulassa sovussa kurkut, kurpitsat, tomaatit ja yrtit… Harsoa ois voinut olla enemmänkin, mut tyhjästä on paha nyhjästä…
Huomennahan se nähdään, meneekö kuukausien työ hukkaan.
Tänään viety taimet kasvariin, enkä tuo takaisin sitä määrää. Ovat kyllä itäneet tuolla jääkaappilämpötilassa tyhjällä puolella, joten ei pitäisi olla kovin rankka muutos.
Kaisaliisa, seurasitko viime keväänä paljossako lämpötila kävi alimmillaan siellä harsomajassa?
mulla on ollu kasvarissa nyt tomaatit pari viikkoa. Minimi +5, on hyvin topakat taimet, mutta lehdet meinaa vähän punertua alapinnoilta. Ei ole vaarallista.
Kaippa tässä sitten meikäläinenkin rohkenee viedä tomaattinsa jo kasvariin, tosin vain lämpölampun turvin. Jospa siellä nuo kipputaiset latvuksetkin oikenevat. Ellei, niin lyhyt matka sieltä kompostiin
Mun tomaateilla ei partsilla sitten mitään hätää Hätää sen sijaan on ens vloppuna, kun pitäis ne jättää miehen armoille. Ikkunat on pidettävä kiinni, koska ei se muista niitä sulkea yöksi, ja sitten tulee +30+ c päivällä ja kasvit kuolee janoon alta aikayksikön, eli niitä ois kasteltava, muttei se sitäkään muista
Ei ole sympatiaa mun “rehuille”.
Ehkä ne ois paras ottaa sisälle (pohjois-)ikkunan viereen, siellä ne ei ainakaan juopottelisi niin paljoa. Miehen pitäis silti muistaa laittaa kasvivalo päälle ja pois, sekin voi olla liikaa pyydetty.
Mulla on onneks mieskin niin hömpähtänyt tähän hyötykasvitouhuun, et viimekesänä sain olla vähän väliä hätistelemässä sitä pois kasvarista kun oli nyppimässä varkaita yms.
Mun mielestä se on kuitenkin jotenkin ihanan somaa, kun hän näistä asioista mitään tietämättömänä kyseli alkuun, että nämäkö on niitä varkaita ymsyms… Tänä keväänä kyselikin sitten jo sujuvasti idättämisestä, koulimisesta ja ihan sydäntä riipas kun pari viikkoa sitten alkoi puhumaan, että koskas näitä taimia taas aletaan karaisemaan…
Mulle tuli kauheen hyvä mieli, et saakeli sentään, sehän on kuunnellukki mun höpinöitäni
Tomaatissa on kukkanuppuja! Vaikka ovat tosiaan olleeet kylmässä, niin aurinkoa ovat saaneet kun maaliskuun paistoi koko ajan.
Eilen illalla sain töiden jälkeen laitettua uuden kasvarin multapenkit kuntoon ja istutettua tomaatit sinne siellä ne nyt on olleet harsojen alla ja öljylampun lämmössä yön ja kun aamulla kävin kurkkaamassa ennen töihin lähtöä mikä on kasvarin lämpötila niin +12 näytti
Viikonloppuna meinaan laittaa toisenkin kasvarin istutuskuntoon ja siirrän muutaman tomaatin sinnekin. Siihen kasvariin tulee sitten lisäksi vähän myöhemmin myös pari kurkun taimea ja munakoisot jne… tästä se lähtee
Niin, tarkennus mun touhuihin: tomskut on vielä pikkupurkeissa, ja kasvarissa on kaksi termostaattipuhallinta, jotka pitää lämmöt min. +10, mutta se ei ole aina toteutunut.