Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 3, Suljettu

Onnistuin viime keväänä juurikin liiallisella lannoituksella sykeröittämään kaikkien tomaattien latvat, joihinkin tuli epämuodostumia latvoihin. Heitin melkein kaikki tomaatit pois, muutaman säästin ja ne tekivät todella runsaat sadot epämuodostuneista kukistakin huolimatta. Älä Maire vielä ajattele taimien kompostointia.

Sykeröityneet latvat oikenevat, kun jättää vähäksi aikaa lannoittamisen väliin ja kastelee pelkällä vedellä. Sitten kun latvat ovat oienneet, voi taas lannoittaa. Pikkusen kippuralla on ihan ok. Jossain sanottiinkin näpsäkästi, että tomaatti itse kertoo milloin tarvitsee lannoitusta. Itse olen niukka lannoittaja, ja aina on tullut satoa.

Näyttää että eilen ja tänään on ollut sen verran lämmin ja aurinkoinen päivä että tomaatit on alkanut hieman kukkia. Lisää tämänlaisia päiviä niin saisi raakileita alkuun. Vaikka minun tuurilla ne ei pölyty.

Mitä tulee tomaatin sitkeyteen niin kyllä ne on tosi sitkeitä kasveja. Muutamat jotka heitin pois olin katkaisut varresta poikki, niin eikö ne alkaneet tekemään uutta tomaattia sieltä varren tyngästä, vaikka en edes ollut kastellut niitä.

Sitten noilta parvekkeelta joista olen karsinut lehtiä oikein olan takaa niin ne tekee uusia varkaita ja lehtiä joka paikkaan. Jopa nuppu rykelmissä kasvaa lehtiä, kun pitäisi olla nuppu.

Sykeröityneitä latvoja, lehtien välistä menettänyt solukkoa, auringon polttamia, lehdet ovat osittain tumman ja vaalean vihreitä, jne… Siinä ne vaan kasvaa siitä huolimatta.

Mulla ei ole mittaria kasvihuoneessa, joten en tiedä millasissa lämpöasteissa siellä taimet joutuvat olemaan. Meillä on ollut kolmena yönä pakkasta 1,5 - 3 astetta. Harsoa mulla on 4 kerrosta taimien päällä. Taidan viikonloppuna jo uskaltautua laittamaan taimet kunnolla multiin, kun penkit on ihan sulat ja jeeee vihdoin sain tänään soitettua naapuritallille ja huomenna tulee lantakasa pihaan. Saa kasvihuoneen ja kasvimaan kuntoon.

Jonkin verran seurasin lämpötiloja, muistaakseni alle kymmenessä käy yölämpötilat. Jopa viiden tienoilla.
Mutta mihin mittariin voi luottaa, se on sitten eri asia. Kaikenlaisia mittareita on tullut kokeiltua rinnakkan, ja kaikki näyttävät eri lukemia :confused:
Uusimmassa mb-lehdessä olisi sääasematestaus :slight_smile:

Jätin tänään kaikki kukkineet tomskut partsille oleilemaan. Viimeyön minimi oli naftisti kympin paremmalla puolella. Vimpat pääsivät tänään tölkkiin.

Ensimmäiset tomaatit, joissa oli jo raakileita jäivät kasvariin. Vuorasin osan seinistä harsolla, mutta katto jäi avoimeksi. Lämpölampun turvin toivottelin niille hyviä öitä.

Mulla on ollut muutama taimi nyt kaksi yötä lämmittämättömässä kasvarissa. Viime yön alin oli 5,5 ja edellisen 3,5 astetta. Taimet ovat kuplamuovihuputetussa hyllykössä, mutta mittarin mukaan sen ulkopuolella lattianrajassa olisi minimi ollut puoli astetta korkeampi kuin teltan ylähyllyllä mikä ei mene mun jakeluun

Mutta, muistan lukeneeni noista vanhoista tomaattikeskusteluista, että tomaatin kukka-aiheet voivat vaurioitua kylmästä ja tämä heikentää tulevaisuuden kukintaa? Noissa mun taimissa on pienet nuput tai ei kukkia vielä ollenkaan. Osaako joku kertoa tästä enempää?

Tässä on päiväkotitädistölle menevät lahjustomaatit. Balkonzauber lajikkeena, kylvetty maaliskuun lopulla. Toivottavasti noi kaksi pienempää ottavat kasvussa kiinni tota isointa, koska en haluaisi tädistöä eriarvoistaa eri kokoisilla lahjuksilla. Ruukut ovat ehkä litran vetoiset, eivät ole tarkoitettu lopulliseksi sijoituspaikaksi. Ovat kuitenkin nätit.

Eilen siirsin amppelitomaatit (Tumbling Tiger) amppeleihin. Omaan amppeliin laitoin kaksi taimea, ja yhteen amppeliin kyhäsin iso-anopille (kait toi on sallittu termi, miehen mummosta kyse) äitienpäivälahjuksen. Anopille menevä äitienpäivälahjustomaatti saa odotella, koska anoppi ilmoitti, ettei hanki partsilleen mitään ennen juhannusta lomamatkojen vuoksi. Oman suvun puolella ei enää lahjottavia ole :frowning: Äitipuolelle vien spagettikurpitsan taimen.

Minulla on kyllä niin urakalla rääkätyt tomaatintaimet, ettei mitään rajaa, vaan eipä siinä, tänään penkkiin! Ollut aivan ennätysmäisen kaamea olo viimeiset reilut kaksi kuukautta, siispä kaikki puutarhahommat jääneet aivan liian vähälle huomiolle, kaalitkin on vielä kokonaan laittamatta! Tomaatit olleet viikkotolkulla sellaisella hoidolla, että vilkaisen niitä ohikulkiessani, ja lykkään vettä, jos joku on jo puolikuollut…

Tädistö! :smiley: Pentistä oppii kaiken muun ihanan lisäksi ihania uusia sanoja! :slight_smile:

Minkälaisia lämpömittareita teillä on kasvihuoneessa? Olen kokeillut kolmea eri mallia, mutta en ole löytänyt yhtäkään kelvollista mittaria. Kaksi digitaalista alkoi hyvin nopeasti näyttää ihan vääriä lukemia ja sellaisen Julianan vihreän mekaanisen mittarin jouduin palauttamaan kauppaan, koska se oli jo ostaessa rikki. Lähettivät tilalle uuden ja sekin oli rikki. Palautin vielä kerran, mutta taas sain rikkinäisen tilalle!

Hei ammattilaiset,

milloin voisin siirtää kirsikkatomaatit ämpäreissä ulos aurinkoiselle seinustalle ilman mitään lisäsuojia? Mitä niille tapahtuu jos vien ne nyt ulos?

"Taimet" ovat kasvaneet vähän turhan pitkiksi jo ja kukkiminenkin alkanut.

Jos viet suoraan aurinkoon ja tuuleen niissä ei ole huomenna ainuttakaan vihreää lehteä.

Aina harso suojaksi ja mieluiten opetteluun tuuleton päivä.

Vanukka, lisäätkö tietoihisi millä vyöhykkeellä/paikkakunnalla olet. Vaikuttaa aika paljon kysymyksesi vastaukseen oletko Hangossa vai Utsjoella vai missä.

No niin, unhoittui siitä mainita, 2-vyöhykkeellä ollaan Järvenpäässä.

Forecan 10 päivän ennusteessa luvataan yölämmöiksi 7-9 astetta. Jos siirrän tomaatit ämpäreihin ja karaisen päivän ajan eli ensimmäiseksi yöksi nostan sisälle, selviävätkö siitä eteenpäin yöt hengissä esim. harso päälleheitettynä?

Vanukka, öiden viileys ei liene suurin uhkatekijä tomaateillesi, kunhan lämpötila ei aivan nollan tuntumaan laske. Mutta aurinko ja tuuli tekevät nopeasti pahaa jälkeä, jos rehut eivät ole tottuneet ulkoilmaelämään.

Meni syteen tai saveen, täälläkin muutti tänään tomaatit ulos. Kaksi ruukkuihin terassille valokatteen alle suojaisalle paikalle, yksi viljelylaatikkoon ja kaksi talon seinustalle rakennettuun kukkalaatikkoon… Todella aurinkoinen ja tyyni päivä ollut, katsotaan miten käy.

Itse menin tänään parvekkeelle johon aurinko paistaa, se oli tosi kostea ja kuuma. Vaikka lämpötilamittari näytti vain +26°C varjossa niin se oli kuin sademetsä tai sauna. Parvekelasi ihan huurussa kosteudesta ja minulle tuli siellä hiki. Kun tutkin taas tomaattien lehtiä luupilla niin luuppi meni huuruun. Olen tarkoituksella pitänyt kosteutta korkealla mutta nyt se alkaa olla jo vaarallisen korkealla. Tomaatin lehtien pitää pystyä hengittämään eli poistaa kosteutta.

Mutta sanoisin että aika aikaista on viedä tomaatteja ulos. Parvekkeelle tai kasvihuoneeseen ehkä, jos on sopivat olosuhteet. Joskus on jopa kesäkuussa yö pakkasia, joten se kannattaa ottaa huomioon.

Millaiseen multaan kannattaisi laittaa tomaatit ruukkuihin/ämpäreihin? Muutaman istutin ja laitoin turpeeseen about kolmanneksen puutarhamultaa. Lisäksi Neudorffin bio-tomaattilannoitetta.