Toivottavasti tuo turve oli puutarhaturvetta. Itse sanoisin että puutarhamulta on sille ihan hyvää, jos haluaa laittaa puutarhaturvetta niin siitä vaan sitä ehkä 30-50% mukaan.
Minulla on tomaatit noin 60% puutarhaturpeessa ja 30% puutarhamullassa ja 10% ruukkusorassa (salaojitus).
Kiitos Liliane, puutarhaturvetta oli. Eli multa-turve suhde toisinpäin.
Lilianne, pidätkö parvekelasit kiinni? Minulla lasit on koko päivän rakosellaan, eikä saunasta ole tietoakaan, lämpötila sellainen reilut kaksikymmentä astetta, minusta ihan sopiva. Eteläparveke, joten varjostan kaihtimilla, kun puissa ei vielä ole tarpeeksi lehtiä.
Minulla ne on piukasti kiinni päivin ja öin. En ole vielä alkanut säädellä lämpötilaa eli aukaista niitä, alkaa vasta olla ensimmäisiä päiviä kun pitäisi säädellä.
Kyllä se sitten aikamoinen sauna taitaa olla, mulla ainakin lämpöä on riittänyt turhankin paljon jo monta viikkoa jos lasit on unohtuneet kiinni
Hidasta on istuttelu, vasta kolmannes maissa. Erehdyin sisälle kahville, niin jouduin lapsenvahtivuoroon, vaan eipä siinä, selkä tuossa meneekin kyykkiessä.
Sinne peittelin ulos pienokaiseni hallaharson alle. Katsotaan mikä on näky huomenna…
Millaisia viritelmiä teilla kasvarissa on hallaharsojen kanssa?
Mietin tässä jos tulevan neljän päivän loman aikana saisin tomaatit ulos, mutta mulla on jo osa niin isoja ( kork 80-100 cm) että latvat katkeaa, jos siihen päälle vaan heittelee harson. Tietysti, jos kiinnittää jo narulla kattoa kohti, ja jotenkin kieputtaa harsoa siihen ympärille.
Pikkutaimien (alle 30 cm) ympärille vois lyödä neljä kakkosnelosta kulmiin, ja niiden keppien varaan laskea harson.
Olen ensimmäistä vuotta tomaatteja kasvattamassa kasvihuoneessa,ja tarkkaan olen kirjannut mitkä lajikkeet ovat runko- ja mitkä pensastomaatteja. Mutta yksi tomaatti oli väärässä listassa: 100’s and 1000’s onkin amppelitomaatti!!! Mulla se on tuettuna 100cm korkeuteen keppiin. Ei taida saasa tästä enää järkevää amppelimallia.
Hyvin olivat tomaatit pärjänneet yön. Terassilla harson suojissa ja talon seinustalla ihan ilman mitään suojia. Eilen nuupattivat kukkalaatikkoon istutetut kovastikin ja ajattelin, että ne kuolee, mutta nyt näyttäisivät jo vähän piristyneen. Ensivuonna esikasvatan kyllä vaan noita pensasmallisia, ne on niin kivan kompaktin kokoisia.
Minulla tällaiset viritelmät ja jos oikein kovaa pakkasta lupaa laitan vielä hallaharsot. Viime yöksi laitoin kynttilöitä. Vielä suurin osa taimista on maitopurkeissa.
Kunhan kirjoitan kuulumisia. Eli siellä ne tomaatit kasvaa edelleen parvekkeella.
Pensastomaatit Tiny Tim ja Maja ovat selvästi alkamassa kukkimisen. Vaikka yhdessä Tiny Timissä onkin pari yli sentin kokoista raakiletta. Ne tulivat jo ennen parvekkeelle siirtoa. Mutta se ei sen paremmin aloittanut kukintaa vaikka nuppuja olikin useita. Sen sijaa nämä pari edellistä päivää on selvästi saanut kukinnan lähtemään liikkeelle. Voisin sanoa että pelkkä lämmin ei riitä vaan tarvitaan myös auringon valoa että ne kukkisi kunnolla.
Pensastomaatti Gold Nugget kukkii jo huomattavasti enemmän. Sillä on useita kukkaryppäitä jotka aloittavat kukintaa. Liitin kuvan mukaan tuosta.
Runkotomaatit ovat vielä jotenkin kasvavia eli vaikka siellä täällä jotkut kukkii ja joissain on raakileitakin, niin selvästi ne vaativat enemmän aurinkoisia päivä. Ainakin Red Cherry ja Sungoldilla on muutamia raakileita. Pisin näistä on jo yli 150cm. Hassua että siinä pisimmässä ei ole kovinkaan montaa kukkarypästä ehkä kolme kpl. Kai se vain päättää kasvaa. Olen päästänyt varmaan puoleen näistä runkotomaateista varkaita kasvamaan.
Gold Nugget kukintaa, voivat olla jo osittain pölyttyneitäkin, kun ovat hieman vaaleampia.
Mulla näyttää ihan tumpeilta nuo tomaatit istutettuna. Muun rääkkäyksen lisäksi oli jonakin pakkasyönä päässyt puhallin kellahtamaan puhaltamaan tomaattien alaosaan ja alalehdet lähimmistä tykänneet tästä kyttyrää, hautailin niitä vähän fiiliksen mukaan, ja nyt siellä on parikymmentä alle polven mittaista tomaattia joista kahdessa kolmesta nuppuja. Hassut taimet hassusta talosta.
Hui kuulostaa just tulipalovaaralliselta tuollainen lämpöpuhaltimen kumoon kaatuminen. mitä plutolan kasvarissa oli päässyt tapahtumaan. Mie en es uskaltaisi käyttää eri lämmittimiä jollen saisi niitä tukevalle alustalle missä ei pääsisi kaatumista tms vahinkoa tapahtumaan.
Just ton tulipalovaaran takia mä en uskalla viedä edes kynttilöitä kasvariin Mua hirvittää jotenkin se ajatus, että mä laitan harsosta pienen teltan ja sinne ahtaalle sit kasvit ja vielä jonkun kuumenevan sähkölaitteen :I En varmaan nukkuis koko yönä kun miettisin vaan koska se harso syttyy tuleen
Mun lämmitin sammuu jos vähänkään kallistuu. Pohjassa on sellanen varmuuskytkin, että jos se ei kosketa alustaan, sammuu.
Pitkävaikutteista mielellään luomulannoitetta, onko olemassa muuta kuin kanankakkaa? Haluaisin laittaa kasvariin tomskuille sun muille pitkävaikutteista lannoitetta jota riittää kun laittaa kerran keväällä mutta en halua että koko kasvari haisee kananpas**lle. Kertokaa jos tiedätte! Alan laittoi puutarhaohjelmassaan jotain pitkävaikutteista ruskeaa jauhetta, mitähän lie oli?
Käytän Blumat-tippukastelujärjestelmää joten kasteluveden mukana annettava lannoite on hankalaa koska sitten pitäsi kastella erikseen koska lannoitetta ei voi laittaa vesiastiaan koska vesi limoittuu.
Ja tiedän että kanakakka ei haise jos sen laittaa syvälle mutta tippukastelujärjestelmä ei kastele syvälle joten syksyllä löytyy kanankakkarakeet liukenemattomina.
Minä olen joskus ostanut Hyötykasviyhdistykseltä Bio-tomaattilannoitetta. Sekin haiskahtaa, mutta koska on jauheena, liukenee varmaan paremmin kuin rakeet.
Kai se puhallin on täytynyt itse tönäistä nurin kun on illalla käynyt vilkaisemassa kalkkunanpoikasia. Ei se itsestään ole kaatunut, kun on vakaalla betonilla. Onneksi ei ole sattunut pahempaa, mutta eipä siinä mitään erityisen palovaarallista ole vieressä ollutkaan. Kostea multa kai palaa aika huonosti. (Selitykseksi mainittakoon, että mulla on ollut aika kaamea alkuraskaus tässä, oon iltaisin kun saan taaperon nukkumaan monesti ihan pökkyräisessä olotilassa ja teen asioita moneen kertaan, kun en muista teinkö vaiko enkö, ja osa silti jää aina huolehtimatta. Suuri ihme, että taimet ja elikot on vielä hengissä.)
Onhan noissa puhaltimissa termostaatit ja ylikuumenemissuojat.
Mulla on taimien suojana harsot, jotka olen virittänyt tukikeppien päälle. Eli taimia korkeammat tukikepit taimien ympärille ja siihen harso/t päälle. Tänään laitoin taimet multiin ja kohta pitäis käydä harsot virittelemässä. Nyt on vähän hankalampaa kun taimet "isolla" alueella, kun purkeissa olivat niin ne sai vieri viereen.