Sanotaan ettei pensastomaatista poisteta varkaita. Onko kuitenkaan näin. On muutamaa eri lajia pensastomaattia ja toisesta sanotaan, että kasvatetan yleensä kaksihaaraisena, muutkin pensastomaatit on haaroittuneet latvasta ja molempiin latvahaaroihin tulee kukkaterttuja tiheään tahtiin.
Eli onko mitään mieltä antaa varkaiden kasvaa kasvin alaosasta vapaasti ja näin viedä elinvoimaa latvaosalta ( ? ) joka siis tuottaa kukkia jo hyvin, kun taas kasvin alosasta kasvavat varkaat tuottavat kukkia ties monenko "oksan" (?) jälkeen.
Ymmärrän hyvin että jos kasvukausi olisi pidempi niin annettaisiin vapaasti kasvaa kuten kuuluu, mutta täällä pohjolassa on asiat vähän toisin ?
Kyllä noihin varkaiden poistoon ja jättämiseen voi ihan hyvin käyttää omaa harkintaa. Mutta ei kai vielä kannata murehtia niistä, koska kasvukautta tomaateillekin on vielä kaksi kuukautta jäljellä. Kahdessa kuukaudessa pienikin varas kerkiää kasvaa isoksi.
Itse en ole vielä poistanut pensastomaateista varkaita. Lehtiä olen hieman alhaalta poistanut jos ne on näyttänyt huonoilta. Varkaita en poista koska pensastomaattien pitäisi osata itse tyrehdyttää kasvunsa.
Sen sijaan runkotomaateille teen asioita jo nyt harkitsemalla. Eli ylhäältä poistelen kaikki varkaat, koska niihin ei ehdi tulla nuppuja ennen kuin ne osuu parvekkeen kattoon. Alempaa harkitsen että jätänkö varkaan kasvamaan vai poistanko, riippuen kuinka paljon sillä runkotomaatilla on jo muuta kasvua. Jos sillä on varaa kasvaa vielä paljon muualta niin poistan varkaat, jos taas kasvu suunnat alkaa olla tyrehtyneet niin jätän varkaan kasvamaan.
Vasta ensi kuun alussa alan sitten poistelemaan asioita runsaammalla kädellä. Koska ne eivät enään ehdi kasvamaan nuppuihin asti. Ja heinäkuun lopussa on tarkoitus tyrehdyttää turhat kasvukohdat. Tuo nyt on ainakin minun suunnitelma. Yleensä suunnitelmat eivät aina mene niin kuin pitäisi.
Lisätään vielä kuva runkokirsikkatomaatin kukinnasta. Taitaa olla Sungold. Osuu tuohon isompaa kukinta rypäkseen sopivasti kaksi kukintaa eli eri haarasta.
Kiitos hyvästä vastauksesta.
Upeasti kukkii tomaattisi.
Vitsi, että harmittaa. Toinen Venus-tomaattini napsahti poikki ihan juuresta, kun aloin kasvia kääntämään. En ollut laittanut tukikeppiä, koska kasvi oli niin tanakka.
Tökkäsin tomaatteja kypsyttävän latvan multaan. Saas nähdä juurtuuko vai kuihtuuko pois.
RitvaL, voiko siitä ottaa jonkun sivuvarren irti ja laittaa sen multaan, varoiksi. Yleensähän noi katkenneet lähtee, just juurrutan varkaista lisäkasveja yhdestä tomaattilajikkeesta ja jo seuraavana päivänä ne varkaat oli tanakkana siinä uudessa potissaan. Tuo sinun tapaus voi olla hiukan hankalampi, joten tuli mieleen että voisit varmuudeksi ottaa siitä tosiaan paremmin lähtevän varren juurrutettavaksi. Peukkuja että se kummiskin lähtee !
Saatko Ritva siirrettyä varjoon (tai sisälle) sen pätkän? Lähtee silloin melko varmasti märässä mullassa ja uuden saat siitä juuriosastakin suurella todennäköisyydellä, mutta auringossa latvaosa ei ehdi ilman juuria saada riittävästi vettä ja kuivuu pois.
Liian pitkäksi venähtäneen pensastomaatin latvoin ja laitoin latvan juurtumaan. Siinä oli jo valmiiksi juurinystyjä varressa, joten se lähti ihan kivasti kasvamaan. Kukkiikin jo.
Siis onko ihan tosi, että mun kasvarista kasvavat “rikat” onkin tomaatin taimia? Siis tottahan mulla saattoi syksyllä mennä muutamia kuivahtaneita tomaatin raatoja mullan sekaan kun kääntelin varret sekaan, mutta en kyllä ois ikinä uskonut että ne sieltä keväällä itää ja alkaa kasvaa
Ei millään malttais nyppiä pois, mut pakkohan tuo on, tulee muuten ahdasta Kolme noussut kurkkujen altaasta ja kolme tomaattien
Melonien altaasta en ainakaan vielä ole nähnyt nousevan
Catzilla: verkkokaupoista ulkomailta, esim. Ebaysta saa kaikenlaisia erikoisia siemeniä niin tomaateista kuin muistakin kasveista.
Vaikuttaako runkotomaatin latvominen jotenkin kukkaryppäisiin, vain näenkö harhoja?
Minusta on alkanut tuntua että kun latvoo niin monet asiat alkaa kasvattaa uusia haaroja, mukaan lukien kukkaryppäät?
Ekmanska, kyllä ne tomatit itää ihan hyvin sieltä mullasta seuraavana vuonna. Usean vuoden kokemus.
Mulla jurottaa kaikki kasvihuonepenkkiin laitetut tomaatintaimet ihan kunnolla. Mitään kasvua ei ole tapahtunut. Ämpäritaimet on lähteneet hurinalla kasvuun ja ovat niin vihreitä ja komeita. Veikkaan, että liian hapanta on tuo kasvualusta, niinkuin meillä jokapaikassa. Tuhkaa levittelin, mutta ei mitään ole vielä tapahtunut. Jos ne siitä vielä kesän mittaan tekis jotain.
Hei.
Ostin tomaatintaimen nimellä sweet million, marjatomaatti, Lycopersicum pimpinellifolium.
Onko kellään tietoa kyseisestä lajikkeesta? Myyjäliike ei osannut sanoa lajikkeesta mitään vedoten siihen että lajike on ekaa kertaa heidän valikoimissaan tänävuonna.
Taimessa kiinni olevassa lapussa lukee, että voidaan käyttää myös amppelina, minulla kyllä tukeva varsi joten mahtaakohan tuo pitää paikkaansa? Ja jos niin miten saisin sen amppeliin, vai tuenko vaan samoin kuin runkotomaatteja? Tuossa myös lukee, että sivuversot(varkaat??) poistettava? Eikö amppelitomaateissa ne saa normaalisti jättää? "Läpimitta??" n 1 metri?
Minulla on EG:ltä tilatuista siemenistä kasvamassa, luultavasti tuo sama tomaatti.
http://www.exoticgarden.fi/search.php?searchword=marjatomaatti&showshopcat=20
Pakko laittaa aina jokavuosi. Tekee pikkupikku tomskuja, ihanan hapokkaita. Olen kasvattanut runkotomaatintapaan kasvaripenkissä ja pensastomaatintapaan amppelissa (amppeli tosin oli sijoitettu kasvarin lattialle) ja tänä vuonna ämpärissä pensastomaatintapaan. Aika tanakka kasvutyyli, mutta ilman tukemista kyllä helposti sitten kaartuu laitojen yli. Että kai se on vain ihan että miten itse päätät ja mikä sopii parhaiten
Googletin myös ton Sweet million lajikkeen ja vaikutti sitten kuitenkin ihan eri tomaatilta. Joten en tiedä onko sama, mutta voin yrittää ehtiä ottaan kuvan omastani tässä joku päivä.
Niin, minäkin netistä koitin hakea ja sain myös sweet millionilla että olisi kirsikkatomaatin kokoinen , ei suinkaan pieni marjan kokoinen, mutta sitten jo toisella sivulla oli marjan kokoinen ja varsinkin hakiessa tuolla alkuperäisellä nimellä tuli kooksi se pikkuinen… en tiedä sitten, nähtäväksi kait jää minkälaista satoa saan tuosta. Taimi on nyt noin 30cm korkea, enkä tiedä uskallanko enää tukea ottaa pois ettei sitten mene varresta poikki…
En ottaisi tukea enää pois, kyllä ne varkaat sitten lähtee rönsyilemään, jos rönsyilevää haluat. Varsinkin jos on tuo sama kun mulla, niin kasvu on aika voimakasta, mutta kasvusto on jotenkin paljon sirompaa, kun mitä perustomaateilla.
Mulla on nyt toista vuotta kasvamassa Sweet Milliom F1 ja kyllä tuo kasvaa ihan runkotomaattina. Pussissa sanotaan lisäksi että sivuversot poistetaan ja niitä tuo tekee kyllä ihan lahjakkaasti. ja samaan aikaan kylvetyistä (gardener’'s delight, maja, maskotka) on ehdottamasti korkein…
Joo, mä kanssa veikkaan, että on tuo sama kun tolvierinilla. Mun mielestä toi EG:n marjatomsku ei ole mikään noin jalostettu.
En saanu eilen otettua kuvaa, kun jäi kameran muistikortti tulostimeen töihin, mutta yritän joku päivä uudestaan.
Minkä kokoinen kirsikkatomaatin hedelmä pitäisi olla?
Minulla on pikkasen ongelmia raakileiden kanssa. Monet raakileista on jäänyt minusta pieniksi. Ehkä 1,5-2,0cm. Kun olen tottunut että ne olisi 2,0-2,5cm. Sitten vielä yksi Gardener’s Delight päätti tehdä 3,0cm raakileita, joka on minusta hieman isoja kirsikkatomaateille.
Onko tuo raakileen koko jotenkin sidottu auringonvalon määrään vai mihin?
Minun kokemukseni mukaan kirsikkatomaateiksi kutsutaan monen kokoisia pienihedelmäisiä tomaatteja. Sungold on pienempi kuin Black Cherry, ja kumpikin on nimetty kirsikkatomaatiksi. Raakileet varmaankin kasvavat ennen kypsymistään, mutta usein samassa tertussa olevat tomaatit ovat hieman eri kokoisia. Auringonvalo ei kai vaikuta hedelmän kokooon, vaan ennemminkin veden saanti ja lannoitus.