Lilianne, riippuu täysin mikä on tomaatin lajike, koko vaihtelee noin sentin kokoisesta aika isoon. Esimerkiksi viinimarjatomaatti tekee viinimarjan kokoisia tomaatteja. Temi ‘kirsikkatomaatti’ ei vielä kerro muuta kuin sen, että tekee normaalia pienempiä.
ja Gardener’s Delight on normaalistikin pikkusen isompi kuin esim. kaupan kirsikkatomaatit.
Kasvaa, latvamätää huomasin yhen lajin tomaateissa
Kannattaa varmaan aloittaa heti estotoimet latvamätään.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Latvamätä
Ekmanska, tomaatin siemenet säilyvät itämiskykyisinä kompostissakin. Silloin kun meillä oli lapset sitä kokoa, että aina jäi puoliksi syötyjä tomaatteja ja niitä joutui paljon kompostiin, mulla kasvoi tomaatin taimia rikkoina jokoa ainoassa kukkapenkissä.
Ostin myös tuollaisen Sweet millionin. Saa nähdä sitten mitä siitä tulee, mutta ainakin se näyttää nyt runkotomaatilta.
Aiempina vuosina on ollut Hurmaa, joka on pensastomaatti ja ainakin siitä oli pakko ottaa sivuversoja pois, koska se teki niitä aivan mahdottomasti. Jos ei olisi karsinut, siitä olisi tullut sellainen läpitunkematon tiivis vihreä pallo, josta ei tomaatteja olisi sisältä löytänyt.
Mä taidankin kokeilla laittaa tomaatinsiemeniä kasvarin multiin syksyllä kun siivoan kasvihuoneen. Saan sitten keväällä seurailla milloin lähtee taimet kasvuun, vai lähteekö.
Mulla yksi ulkona oleva Tiny Tim ja yksi kasvihuoneessa oleva Ildi eivät ole vielä avanneet kukkiaan. Varkaita oon antanut kasvaa aika reilusti ja niissäkin hienosti kukkia.
Kovasti odotellaan, että ekat raakileet alkaisivat vaihtaa väriä. Kun punaista tai keltaista on näkyvissä riittävästi, luulen että lapsilla tulee kisa kuka saa sen ensimmäisen tomaatin syödä.
Miten paljon aikuista tomaattia pitää kastella. Mietin vaan, että voiko tomaattia kastella liian vähän, jos kastelee sillä periaatteella ettei kastele ellei tomaattissa näy mitään kuivuuden merkkejä, esim. lehdet lerpsuta.
Onko tarkotus että tomaatin kasvualusta on kokoajan märkä . lukuunottamatta jotain kuivahtamishetkiä silloin tällöin.
Nyt en muista olenko laittanut näitä kuvia tänne aikaisemmin, mutta tässäon osoituksena tomaatin siementen itävyys. Vuonna 2005 istutin Geneseen kasvimaani jo toukukoon puolessa välissä, koska kesäkuun alussa tulimme Suomeen äitini 60-v synttäreille. Kaikki näytti hienolta ennen matkaa.
Olin levittänyt talven yli olleen kompostin kasvimaalle ja siellä oli aika paljon tomaatin siemeniä, koska olin heittänyt sinne kaikki sosemyllyn jätteet. Talvella siellä oli kunnon parin kymmenen asteen pakkasia ja komposti oli tuollainen avoin lavakauluspino, joten se ei mitenkään hyvin maatunut talven aikana.
Kolmen viikon matkan jälkeen palasimme kotiin ja minua odotti tällainen näky.
Tässä lähikuvassa näkyy paremmin, että suurin osa rikkaruohoista oli tomaatin taimia.
Surku niitä oli maasta nyppiä, joten muutaman suurimman siirsin parempaan paikkaan ja sinä vuonna tulikin tomaatteja aivan liikaa. Joka vuosi ilmestyi kasvimaalle itse itäneitä kirsikkatomaatteja, jotka sitten jätin kasvamaan, Yellow Pear tomaattia kasvatin siemenestä vain yhtenä vuotena ja seuraavat seitsemän se ilmestyi kuitenkin kasvimaalle itse itäneenä.
tomaatinsiemenen elinvoimaa:-) - toinen tarina: kyläsaaren kompostointialueen multaa (sitä samaa jota hsy nykyisin myy metsäpirtin multana) on kautta aikain käytetty viherrakentamisessa. muutaman vuoden 70- ja 80-luvulla hämeenlinnan moottoritien penkat kasvoivat tuommoista geneseen kuvissa näkyvää tomaattirikkaruohikkoa. siemenet olivat niitä, jotka olivat kulkeneet meidän helsikiläisten läpi…
Cruellan ostaman tomaatin tietolappuseen on varmaankin tulostettu sekaisin tiedot kahdesta eri tomaattilajista. ‘Sweet million’ on tavanomainen runkokirsikkatomaattilajike, kun taas Solanum pimpinellifolium eli “viinimarjatomaatti” on kokonaan eri kasvilaji kuin meidän tavis-tomaatit (Solanum lycopersicum). Tiedä sitten kumpi on kyseessä.
Liliannen ihmettelyyn kirsikkatomaattien pienestä koosta lisäisin, että lajike-erojen lisäksi epätäydellinen pölytys voi johtaa tavallista pienempien hedelmien muodostumiseen. Jos pölytys jää vajaaksi (kaikki munasolut eivät hedelmöity), tuloksena on pieniä tomaatteja, joissa on vain muutama siemen.
Täällä myös pienempiä tomaatin alkuja kuin viime vuonna. Hoito on ollut kuitenki sama. Lannoitus on muutettu tälle vuodelle vähän, kananjaskaa laitoin taimien väliin 5dl. Viime vuonna käytin tuota vaaleanpunaista lannoitetta kasteluveden mukana. Voisko tuo kananjaska tehdä noista hedelmistä pienempiä? Pitäiskö antaa lisäksi sitä vaaleanpunaista vielä?
Minulla on aina pölytysvaikeuksia. Tulee vähän kaiken kokoisia kirsikkatomaatteja. Ihan pikkuisia aina sellaisesta 10mm - 30mm välillä, mutta aika moni on alle 20mm. Toisaalta minulla on paljon näitä tomaattien taimia, joten tomaatteja tulee useita satoja kuitenkin.
Itse olen antanut sitä punaista jauhetta tomaateille jo pitemmän aikaa. Itse asiassa minun tomaattien lehdet on hyvin tummia ja hieman alaspäin kippurassa reunoiltaan. Luulen että ne saa liikaakin lannoitusta.
Mutta ei tässä hätää, mutta olisi se kiva ollut saada sellaisia 20-25mm kokoisia kirsikkatomaatteja enemmän. Ehkä nuo uudemmat tuolla ylempää kasvaa isommaksi. Tekivät paljon kukkia tuonne katorajan lähelle jostain syystä.
Yksi tomaatti on sellainen ryteikkö että sitä pitäisi harventaa että näkisi kukkiiko se vai tekeekö raakileita. Luulen että siihen on kasvanut useita varkaita. Pari tomaattia näyttää että ne ei tekisi paljon mitään tomaatteja. Taitaa kärsiä valon puutteesta. Ovat sen verran pahasti varjossa muiden takana. Mutta joissain on todennäköisesti kukkia/raakileita satoja. Alkaa minun tomaattien kukkiminen olla jotenkin ohi ja alkavat tehdä raakileita sen mitä pystyvät. Ehkä parissa viikossa alkaa saada jo satoa enemmän, nyt lähinnä harvoja maistiaisia.
Saanut neljästä tomaatista parit kypsät. Minulla on 25 tomaattia kaiken kaikkiaan parvekkeella, joista 16 kpl on runko tomaatteja.
tomaatti itse kertoo, milloin se tarvitsee lisää voimaa. Se on silloin, kun latvat alkavat näyttää normaaleilta. Kipristyvät latvat kertoo riittävästä (liiasta) lannoituksesta.
Mikä vaivaa amppelitomaattejani… Lehtiin on ilmestynyt violetteja länttejä (joihinkin noin puolet lehdestä on sinipunaisia), lehti on muuttunut muilta osin kellertäväksi, ja lehden ruoti näkyy sinertävänä lehden läpi. Jonkun verran on lehtiä pudonnut. Ei käpristymistä, ei roikkumista. Jokunen lehti on kuivunut, mutta varsi on normaalin näköinen. Kastelusta olen kyllä huolehtinut. Eikä näytä siltä kuin olisi kuivuutta. Rumimmassa on kukinta hiipunut. Pensastomaateilla ei ole mitään hätää. Todella siistejä, kauniita ja satoa tulee ihan mielettömästi. Samoiten missään muissakaan kasveissa ei samaa näy.
Tosiaan amppelitomaateilla on kökköä euromultaa, jossa oli todella paljon kanelihometta. Altaissa on biolanin mustaa multaa.
Mulla oli esittää ihan samantyyppinen tarina kun mai-leella. Isäni on vesihuoltolaitoksella töissä.
Ja samaa ajattelin kuin tigerella, mutta en arvannut sanoa ääneen kun en ollut ihan varma miten nämä lajikejutut menee.
Tuohon violetteja länttejä, kellertäviä, sinertävä suoni.
Jos saa arvata niin veikkaisin multa pohjainen ongelma, ravinne vajaus tai virus/bakteeria pohjainen sairaus.
Heitä hakusanaksi “Tomato Foliage Problems” kuvahakuun, näyttäkö joku tutulta?
Alkoi löytymään… Magnesiumin, kaliumin ja raudan puutos. Halpismultaa ärrinmurrin. Ei muuta ku ronskisti lannoitetta jatkossa. Toivottavasti toipuvat reppanat, on kyllä surkean näköisiä. Näyttäis kaliumin puutos vaivaavan kissanminttuakin, kun on samaa vaivaa, ja tosiaan euromultaan nekin tyrkkäsin kun parempi multa loppu kesken. Pitääpä iltalukemiseksi opiskella vähän nuita lannoitusjuttuja. Jotenki oon ajatellu, että sitten vasta enemmän lannoitetta kun tekee satoa. Ja nuo on vasta aloittelemassa. Ei riittäny sinnepäikkään isossa amppelissa mullan potku edes kukintaan asti.
Raivostuttavaa.
Ossaako kukaan sanoa onko tuo tomaateille tarkoitettu oma ravinnelitku hyvää? Tai jopa parasta.
http://www.agrimarket.fi/Piha_ja_Puutarha/pihan-tarvikkeet/lannoitteet/bio–tomaattilannoite-1-kg-neudorff/
Tai jos voisitte suositella jotain tosi hyvää, niin tämä mamma kiittää!
Se euromulta oli kyllä tosi kökköö, ihan ku pelkkää harmaata hiekkaa! Ekan pussin avattua kaadoin ne sit kasvimaalle, ihan käyttökelvotonta. Mut sitä Euroturvetta oon käyttäny, se on ihan ok tavaraa. Mutta eniten kasvualustana kuitenkin mustaa multaa. Halpaa ja hyvää
Toistaseks, näyttää tomaatit paremmilta kuin viimevuonna. Tää kuva on otettu paripäivää sitten
Tää on heinäkuun lopulta 2012
Violettiä väriä tomaatin lehtiin ja varsinkin niiden alapinnalle ja lehtiruotiin aiheuttaa myös fosforin puute tai liian kylmät ilmat, jotka estävät fosforin saannin,
Magnesiumin puute aiheuttaa violettia tai tummia täpliä lehtiin lehtiruotien väliin.
Magnesiumin puutetta voi hoitaa magnesiumia hivenaineena sisältävällä kastelulannoitteella tai magnesiumsulfaatilla, jota myydään myös nimellä karvassuola ja epsomsuola. Itse ostin sitä viisi vuotta sitten kilon pussin apteekista ja sitä on vieläkin jäljellä. Se käy myös jalkakylpyihin.