Ja minä puhun edelleen kasvualustan ilmavuuden puolesta. Ravinteiden otto häiriintyy, jos multa on liian märkää. Usein tulee juuri typen puutteen kaltaisia oireita.
Ravinteiden otto häiriintyy myös jos kasvi on liian kylmässä.
Kyseessä voi olla myös monen pienen tekijän summa.
Kiitos Geneseelle hyvästä linkistä ravinteiden puutoksista. Talteen meni
Mulla käy aina niin, että tomaatin taimet ovat vielä aika hyvän näköisiä, kun istutan ne maapohjaiseen kasvihuoneeseen. Sen jälkeen tulee alimpiin lehtiin melkein kaikkia noista oireista :D, kun joutuvat rankempaan valoon ja tulevat siirretyksi. Mutta yläpäästä alkavat sitten kyllä kasvaa entistä ehommin hieman aikaa jurottuaan.
En ole koskaan sen kummemmin vaivannut päätäni tomaateilla, kun satoa on yleensä tullut runsaahkosti ja se on ollut tervettä. Muita lannotteita eivät saa kuin kompostoitua pollenparasta ja nurmisilppua. Taimimulta mulla on samaa ainesta kuin kasvarin maapohjakin. Elikkä minä voisin sitten puhua pollenparhaan ja nurmisilpun puolesta Tasapainoista lannoitusta ilman päänvaivaa
Geneseelle kiitos loistavasta linkistä. Kerrankin esitellään puutosoireet nimenomaan tomaatilla, jolloin on helppo verrata omiin kasveihin.
Täälläkin Tiny Timeille tuli typen ja fosforin puutetta, kun ne kököttivät viikkotolkulla kamalan pienissä purkeissa, pelkällä vesikastelulla, multa vuoron perään rutikuivana ja sitten taas märkänä. Viikko sitten sain ne lopulta ämpäreihin, joten eivätköhän ne nopeasti toivu. Runkotomaateilla menee onneksi vielä paremmin, kun saivat parempaa huolenpitoa jo alusta asti.
Lisäys vielä edelliseen viestiini: Pollenparhaan ja nurmisilpun lisäksi tietysti kalkkia.
Mulla jäi myös kasvariin yksi TinyTim istuttamatta litraisessa purkissaan, ja olihan se riemunkirjavan värinen kun nyt yksi päivä tökkäsin sen multiin. Sisällä on vielä yksi, mutta ilmeisesti vähemmässä valossa ei saa puutosoireita niin nopeasti, se on hienon vihreä.
Grr… Sais oikeasti jo lämmetä nuo kelit. Multa pysyy märkänä, kun on vaan kymmenen lämmintä. Ei voi paljon lannoitella, kun ei voi kastellakkaan. Tuo olikin hyvä tietää, että nuo sateenkaaren värit ei ole pysyviä. Jotenkin oon ajatellu, että jos lehti muuttuu esim. keltaiseksi tai punaiseksi, niin se on entinen.
Mikähän tomaatteja vaivaa kun useamman lehdissä on tummia läikkiä. Aiemman linkin puutoskuvista ei yksikään mielestäni osunut tähän. Kasvualustana on mustaa multaa ja turvetta sekaisin vermikuliitin kera ja ylimmät lehdet on ainakin osassa tomaateista edelleen kippuralla.
Muutamassa myös ruukussa ulkosalla olevassa paprikassa on samanlaisia, voisiko olla jotain ötökän tekemää?
Tuo on mielestäni jokin kasvu/ravinnehäiriö, en olisi kovin huolissani. Tosin kuvassa lehdet näyttävät aika vaaleilta.
Kuten tässä on juuri keskusteltu, usean pikkutekijän summa saattaa aiheuttaa ravinteidenimeytymishäiriöitä.
Samoja täpliä kun mulla. Ne kasvaa ja yhdistyy. Taaksepäin kun selaat, niin löytyy paaaaljon tekstiä
Miten olette tavanneet toimia runkotomaattina kasvavien kirsikkatomaattien kanssa? Kun minä olen pitänyt nyrkkisääntönä, että viiden kukinnon jälkeen latva poikki, mutta noissahan alkaa olla jo se viisi kukintoa. Ei kai niitä nyt vielä kannata katkoa?
Joskus syksymmällä katkaisen - en ole koskaan laskeskellut kukintoja.
Niin no, mää oon omista kirsikkatomaateista poiminut jo viitisenkymmentä tomskua. Yhteensä 4 runkoa. Mitään en katkonut. Muutaman viikon oli hiljaista, nyt tekee uusia kukkia. Ja paljon! Korkeutta alkaa olla yli 2m.
Sitten loppukesästä pätkäisen, kun uudet ei enää ehtisi kypsyä.
Kyllä niistä useamman saa kuin viisi kukintoa, ei kannata katkaista!
Kesänlapselle vielä tarkennuksena, että toipumisella en tarkoittanut kirjavien lehtien palaavan vihreiksi, vaan että uusien sivuhaarojen kasvun myötä Tiny Tim -pensastomaatteihin tulee lisää vihreää väriä ja uusia nuppuja. Tähän mennessä raukat olivat olleet niin pienissä purkeissa, etteivät olleet edes haaroittuneet. Mutta ainakaan omassa tapauksessani ne kirjavat lehdet tuskin enää toipuvat, pikemminkin kuivuvat ja putoilevat pois.
Onko kokemusta amppelitomaatti Hundreds and Thousands lajikkeesta.Alkaako itsestään kasvamaan"amppelimaisesti" vai pitääkö "pakottaa" jollain lailla.Valtava pehko ja kukkia tulossa hundreds and thousants .
En ole itse kasvattanut kyseistä lajiketta, mutta käsittääkseni käyttäytyy suunilleen samalla tyylillä, kuin Tumbling tom lajikkeet. Kasvaa kyllä alkuun pystyyn, mutta tomaattien paino alkaa lopulta painaa alaspäin. Näin ainakin minulla.
Karvari, se kasvaa tosi leveäksi ja tuuheaksi puskaksi. Oksat on pitkiä ja kääntyvät roikkumaan sivuille ja alaspäin kasvaessaan. Olen itse tukenut sitä ensin jonkin verran kasvamaan ylöspäin ja sitten antanut sen ryöpsähtää miten itse haluaa. Tuin varsia kiinnittämällä niitä ylöspäin amppeliin. Joskus olen laittanut hiukan pehmustetta amppelin reunoille jos vaikuttaa että joku varsi painuu sitä vasten alaspäin kasvaessaan ja vioittuu. Sitä voi kasvattaa joko noin vapaasti, tai sitten koko ajan versoja ylös tukien - riippuu ihan missä sitä kasvattaa eli kuinka paljon on tilaa ympärillä.
Se on nimensä veroinen, saat kerätä siitä jatkuvasti tomaatteja ihan myöhään syksyyn saakka
Kuinka isossa amppelissa tuo Hundreds and Thousands on teillä/pitäisi olla? Minulla ovat “normikokoisessa” amppelissa (yksi per amppeli siis)-pärjäävätköhän syksyyn…? Yllättävän söpöjä ja makeita pikku herkkuja tulee jo nyt muiden tomaattien isoja odotellessa - koko perhe tykkää.
Kesänlapsi, oletan tuon nyt keskustelun perusteella johtuvan fosforin puutteesta ja syytän kylmiä ilmoja ja runsasta vedentuloa En oikein usko että kasvualustasta voisi vielä puuttua mitään tarvittavaa, joten katselen vielä ennen mitään lannoitusta…
Tänään löytyi yhden lehden alta mustia parimillisiä munia joita en ole ainakaan vielä tunnistanut mutta nyppäsin pois. Jos ei Google kerro, joutunee pistämään purkkiin jotta näkee mitä näistä syntyy…