Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 3, Suljettu

Kiitos paljon neuvoista.Katson miten mukautuu,arvelinkin että painuu alaspäin kun tulee tomskuja.Hyvää Juhannusta kaikille!

Joo ei noita tomaatteja kannata tahallisesti vielä katkoa/latvoa ellei ole ihan pakko. Minullakin on yli 10 kukkarypästä useassa tomaatissa. Joissakin on raakileitakin jo yli 5:ssä ryppäässä. Vasta sitten kannattaa puuttua asiaan kun aika alkaa loppua eli heinäkuun lopussa.

Tuosta Hundreds&thousandsista.
Kasvatin sitä lasitetulla parvekkeella pari vuotta sitten. Siitä tuli valtava pensas ja selvästi tilaa vievin laji sinä kesänä. Olin odottanut huomattavasti pienempikasvuista lajiketta, kun tota kuitenkin mainostettiin amppelitomaattina, mutta olisi kyllä saanut melkoinen amppeli olla. Pidin tuota jossain 6-7 litran astiassa, mutta se kävi aivan liian ahtaaksi ja kastelemassa sai olla pari kertaa päivässä. Kasvu ei muistaakseni myöskään pysähtynyt missään vaiheessa, niinkuin monella muulla pensastomaatilla.
H&T oli erityisesti lapsista hauska, kun puskissa sai olla marjastamassa muutaman päivän välein, mutta tuon kasvutavan takia en ole sitä uudestaan laittanut.

Mun tomaatit on tosiaan kylvetty jo helmikuun alussa ja ovat komeita, ulos muuttivat toukokuun alussa. Ensimmäiset kukat ilmestyivät näihin terassitomaatteihin huhtikuussa ja nyt niissä on älyttömän paljon kukkia ja ihan mukavasti jo mukavankokoisia raakileita. Mutta - onko normaalia kun emme ole saaneet vielä yhtään maistiaisia eli tomaatit eivät ole yksikään vielä alkaneet punertumaan?!

Ja muuten noista kylmistä säistä, mulla se sai ainakin sellaisia muutamia vanhoja sisällä kasvaneita lehtiä kellertämään. Ulkona kasvaneet lehdet eivät ole olleet moksiskaan. :slight_smile:

En minäkään ole joka lajista saanut maistiaisia. Kylvin 9-lajia, 25-tomaattia ja neljästä niistä olen saanut kypsiä tomaatteja. Eniten on tullut Gold Nugget tomaatteja tähän mennessä, noin parikymmentä. Ovat muuten aika hyviä minun mielestä.

Suurin osa minun taimista ei ole vielä tehnyt yhtään kypsää. Mutta kyllä ne kaikki kypsyvät jossain vaiheessa. Itse odottelen että suurinta satoa vasta heinä tai elokuussa.

Rilla, nuo raakileet näyttää siltä että ovat jo pitkällä kypsymisessään . Eri lajikkeiden välillä on eroja kypsymisajoissa. Kyllä noista herkkuja tulee ajallaan

Muoks, onpa aivan ihanan näköinen tuo sinun tomaattipaalu

Voih!
Mun kasvihuoneen ovet jäivät avaamatta eilen aamupäivällä. Lähdimme toiselle paikkakunnalle ja palasimme vasta iltapäivällä myöhään, ja kasvihuoneessa näytti kaamealta! Lämpötila lähenteli saunalukuja (en uskaltanut katsoa mittariakaan tarkkaan) ja tomaatit ja kurkut näyttivät piestyiltä!
No, samantien molemmista päistä ovet selälleen (mulla on ovi molemmissa kasvarin päädyssä), vettä kasveille ja viilennykseksi kastelin kasvusäkkejä päältäpäinkin. Myöhemmin tulin katsomaan. Kurkut toipuivat, samoin paprikat, mutta tomaatteihin jäi pysyviä vioituksia latvoihin.

Toivottavasti niiden tilalle kasvaa uudet versot.

Jostakin kohtaa näyttää kukat kuivuneen, mistä mahtaa johtua? Lehdet kipristelee edelleen mutta satoa näyttää tulevan runsaasti, jos vain joskus kypsyvät?

Jaa, kun tietäisi nuo kukka asiat paremmin, niiden kanssa minullakin on aina ongelmia. Lehdet nyt aina kipristelee jos pitää ne hyvässä ravinteissa. Pensastomaateissa ei pahemmin kukkia ole enää näkynyt, mutta runkotomaatteihin niitä aina silloin tällöin pilkahtaa lisää.

Huomasin tänään katsoessani että yhä enemmän alkaa näkyä merkkejä tomaateissa että muutamat voisi alkaa kypsyttämään ensimmäisiä maistiaisia (siis lajina).

Mikä mun kirsikkatomaattejani vaivaa, kun ovat kellertäviä ja harvalehtisiä? Sama kellertävyys näyttää olevan kurkuillakin ja pikkuhiljaa paprikoilla.

Kasvihuoneessa kasvavat, todella aurinkoisella paikalla. Lisäksi on kastelujärjestelmä.

Johtuuko keltaiset lehdet jostain “vitamiinin” puutteesta, liiasta auringosta vai tuosta kastelusta?

Oletko lannoittanut? Onko kasvualusta jatkuvasti läpimärkä?

…eihän vaan ole tuholaiset päässyt riehaantumaan? (Punkit/ripsiäiset/kirvat…jne.)

Voiko lehtiä harventaa kun niitä on paljon? Meinaan että aurinko pääsis paremmin vaikuttamaan tomatin kypsennykseen.

Kyllä voit. Jos on runkotomaatti, poista alimpia lehtiä aina alimpaan terttuun saakka. Pensastomaatin harvennuksesta en tiedä.

Pensastomaatin kanssa olen itse toiminut niin, että olen aloittanut harvennuksen alhaalta käsin, muutama lehti kerrallaan ensin, mutta riippuen miten massiivisesti niitä milloinkin on ollut.

Lähinnä olen keskittynyt poistamaan aina ne suurimmat lehdet tomaattiterttujen edestä ja aina niin, että ne edistyneimmät tertut pääsevät esille ensin. :slight_smile:

Sain keväällä tomaatinsiemeniä aika monta pussia, kiitos Genesee. Kylvin jokaisesta kaksi siementä niin, että laitoin purkkiin nimen ja sitten siemenet. Nyt tomaatit kukkivat, mutta yhtä asiaa ihmettelen. Benewahin pitäisi olla pensas- ja Rosalitan runkotomaatti. Kuitenkin Benewahissa on yksi runko ja pieniä varkaita ja Rosalita on haaroittunut ja näyttää pensastomaatilta.

Pensastomaatiksi nimitetään determinantteja eli päättyviä lajikkeita,joiden pituuskasvu loppuu ylimpään kukkaryppääseen. Kun päähaaran kasvu päättyy, alkavat varkaat viimeistään siinä vaheessa kasvaa nopeammin.

Runkotomaatit ovat indeterminatteja eli päättymättömiä. Ne kasvavat pituutta niin kauan kuin säät sallivat. Jos tällaiselta kasvilta ei poisteta varkaita siitä kasvaa hillittömän kokoinen puska, eli luonnostaan se ei kasva yksirunkoisena.

kitikatille vastaisin, että tomaattien kypsyminen ei nopeudu yhtään, vaikka se hedelmä saisi enemmän aurinkoa, sillä valon määrä ei niitä kypsytä vaan ennemminkin lämpö.

http://www.hort.purdue.edu/ext/tomatoesnotripening.html

Olen nyt kantapään kautta oppinut, että lehtiä kannattaa kuitenkin harventaa kasvihuoneessa ilmankieron parantamiseksi.

Genesee kirjoitti selkeästi! Lisäisin vielä, että pensastomaatti (“päättyvä”) lopettaa jossakin vaiheessa kukkimisen ja kasvun. Runkotomaatti (“päättymätön”) jatkaa kasvuaan vaikka useamman vuoden, jos olosuhteet sallivat. Näin olen ymmärtänyt ja mielestäni jopa havainnut omassa kasvihuoneessani.

Minulla yksi syy lehtien poistoon on myös veden haihdutus.

Parveke on minulla niin kuuma paikka aurinkoisina päivinä, että olen huomannut suuren lehtimassan asteittaisen karsimisen auttavan myös tähän nuupahteluongelmaan. Ei tarvitse aurinkoisina päivinä juosta suoraan sängystä kastelemaan laaria ja miettiä iltapäivällä töissä ollessa, että onkohan ne taas kuolevinaan sinne. :smiley:

Juuri näin, runkotomaatit voivat olla oikeissa olosuhteissa monivuotisia, mutta päättyvät ‘‘päättävät päivänsä’’ satonsa kypsyttyä.

Vanhassa tomaattiketjussa on kuva kirsikkatomaattipuusta, jonka näin Disney’'n puistossa Floridassa.
http://puutarha.net/indexfr.aspx?s=/keskustelukanava/ketjut/8733/279/530813/1/