Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 3, Suljettu

Täytyypä sitten ens keväänä kysellä teiltä millaisista siemenistä laitan taimet kasvamaan, tai sitten pitää osallistua siihen tomaattisiemenkirjeeseen, sieltä varmaan löytyy hyvät siemenet.

Mitä pensastomaatteja olette kokeilleet jotka olisi noin tai alle metrin mittaisia, sekä mitä mieltä olitte niistä?

Kateudesta vihreänä katson kuvia kypsistä tomaateista ja isoista tertuista. Minun tomaattini kyllä kasvavat ja kukkivat, mutta kaikissa ei ole edes raakileita, kypsistä puhumattakaan. Yhdessä on puolenkymmentä raakiletta ja se on paljon, jos muihin vertaa.

Tomaattien lisäksi kasvihuoneessa kasvaa kurkkuja, ananaskirsikoita, paprikoita, munakoisoja ja yrttejä.

Aamulla ihan kuin olisi Balkonzauberin tomaatit vähäsen vaihtaneet jo väriä lämpimämmän suuntaan. Kohtahan sen näkee! Cerezza Amarilla myös antoi toisen keltaisen kirsikan, ja lisää näyttäisi olevan kypsymässä.

Lilianne, kokeile Balkonzauberia. Alle metrin mittaiseksi jäi, mutta leveyttä olisi kasvanut vaikka kuinka. Nyt oon kyninyt sen aika minimiin ja odottelen runsaan sadon kypsymistä.

LeVä, ehtii ne tomaatit ihan hyvin vielä. Kaksi kypsää olen tähän mennessä bongannut, nekin samasta lajista. pari runkotomaattia mulla on kokonaan ilman raakileita ja muissa on raakileita yksinumeroisia lukuja.

Samoin täällä,kateudesta vihreänä.Ei minullakaan vielä yhtään kypsää,nyyh.Jotenkin tuntuu,että tänä kesänä tulee paljon vähemmän tomaattia kuin muina kesinä.Kasvu kyllä rehevää.Matina oli kyllä pettymys,yhdessä taimessa peräti kaksi raakiletta.Latva tuli kattoon ja alkoi homehtua.

Tomaattien siemenet voi myös laittaa sen sisusmömmön kanssa talouspaperipalan päälle ja antaa kuivua siinä. Kuulakärkikynällä nimi paperiin ja kun on siemenmössö on kuivanut, paperi kirjekuoreen, esim. sellaiseen missä laskut tulee.

Meillä on ollut jo kaksi kypsää :slight_smile: Molemmat Currant-viinimarjatomaatista eli noin sentin halkaisijaltaan :wink:

Gregoris Altait vilkuttelevat Nuulle!

Matinoita ja Sungoldeja on syöty jo jonkin aikaa. Nämä ovat ekat poimitut Gregorikset. Ja just nyt on mehevä iso siivu tuollaista juustovoileipäni päällä. Tykkään! Eivät ole yhtä makeita kuin Sungoldit tai Matinat, mutta näiden maussa on mun mielestä jotain muuta ihanaa. En osaa kuvailla. En raaski soseiksi keitellä :slight_smile:

Nyt meni jo nokanpääkin vihreäksi katsellessani Tuomipihlajan upeita tomaatteja.aivan mahtavia ja herkullisen näköisiä.
Minusta näytti olisiko Hundreds and Thousandsissa alkanut väri muuttua???Varmaankin toiveajattelua.
Kasvarissa koko päivän lämpö päällä,lämpötila ollut päivän alle kymmenen.Satanut koko päivän vettä.Tarviiko joku ,voisin panna tulemaan muutaman hyökyaallon.

Hauskoja nämä hirviötomaatit Kukkakin oli jo kuin pienellä voikukalla ja nyt kokoa on noin kolme naisennyrkkiä. Kypsänä pitäisi olla tuollainen raidallinen. Joku ehkä osaisi kertoa, mikä lajikkeen nimi voisi olla. Tigarella ei kuitenkaan.

No huh! Tuota luulisi jo tuholaistenkin säikähtävän, jos sellaisia tomaateilla olisi!

Ilmeisesti se tehoaa, koska milloinkaan aikaisemmin ei munakoisot ja kurkut ole säilyneet näin pitkään terveinä. Yleensä helteillä viimeistään hyökkää punkit ja muut öttiäiset. (kop kop)Kaikenlaisia ulkonäkövikoja mun tomaattien lehdissä on aina, mutten anna niiden häiritä.

Magnolia, jättikasviskisaan ehkä tuo jo voisi osallistua ? Kurkkaapa ihan mielenkiinnosta Suomen Jättikasvisyhdistyksen sivuilta tomaatin punnitussäännöt. Tomaatin voi punnita sääntöjen mukaan ja lähettää yhdistykselle tarvittavat tiedot jolloin ko. tomaatti osallistuu syksyllä pidettäviin SM-kisoihin :slight_smile:

kiitos Nuu, täytyy pitää mielessä, kunhan kypsyy. Kauneuskisassa ei tällä olisikaan mitään mahdollisuuksia :slight_smile:

Kauneus on katsojan silmässä… :wink:

Mieluummin tuollainen luonnonilmiö kuin markettien persoonattomat ja mauttomat tapaukset…

Magnolia, hiukan raakana kannattaa punnita jos meinaa kisaan ilmoittaa - silloin sen paino on suurempi kuin täysin kypsänä.

On siinä tommootilla ulkonäköä :slight_smile:

Ja on ne omat vaan niin hyviä, juuri keräsin taas aamuksi kippoon nätin läjän ja muutaman pistelin suoraan suuhun. Aijjaijjai :stuck_out_tongue:

Omat tomaatit on juu parasta mitä voi olla :slight_smile: eilen illalla kävin saunan jälkeen poimimassa muksuille ison kasan tomaatteja ja kurkkuja kasvareista ja eipä kestänyt kauankaan kun kipot oli tyhjänä ;D

Juu ei siinä kauaa nokkatuhise, kun naperot vetelee kasvikset nassuun. Siksi itse popsin suoraan puskasta, jotta saisin itsekin syödä omasta sadosta :smiley:

Ahtaaksi alkaa käydä.

Mulla sama ilmiö kuin Mairella.Napsin latvat jo kaikista.Ei vaan noin punaisia,vaikka Hundreds and thousands alkaa punertua!!!