Minkähän verran sitä kalkkia pitäisi lisätä tomaateille, jotka kasvavat ruukuissa? Latvamätää pelkään, kun osa ruukuista on sillain, että niihin sataa vapaasti eli välillä on kovin märkää multa jne. Desi per kasvi? Enemmän? Vähemmän? (Ja miksei kalkkia myydä pienemmissä pusseissa kuin niissä jotain 25 kg?)
ongelma on se, ettei dolomiittikalkki ole edes liukoisessa muodossa, eli ongelma ei sillä kalkinlisäyksellä välttämättä korjaannu…
Meillä oli halpahallin puutarhaosastolla 7,5 kg puutarhakalkkipusseja. Eilen ostin.
Samoilla asioilla - juuri äsken laitoin kalkkia kastelukannuun liukenemaan. Ohjeessa luki, että peruskalkitukseen 2-4 kourallista neliölle. Ruukkuhan ei ole edes neljännesneliötä, eli desi/kasvi on mielestäni liikaa.
Itse laitoin neljä kourallista 10 l kastelukannuun, ja aion sillä kastella m2 alueen kasvihuoneessa.
Ei ne kasvit siihen kalkkiin kuole, muttei sitä kannata liikaakaan laittaa.
Annaw, millaista kalkkia sitten tarvitsisin, ja mistä sitä saisi??
Jatketaanko tuon kalkituksen kanssa tuolla "Viherrakentaminen -Kalkitus" -osiossa "Kalkki-kalkitus"-ketjussa jonne laitoinkin jo aiheesta kysymystä. Saadaan asia talteen sinne, on kummiskin jokakesäinen pohdinnan aihe niin on hyvä olla löydettävissä jatkossakin.
Minä edelleen suosittelen kastelukalkkia eli sitä kalsiumnitraattia tomaateille latvamädän ehkäisyyn.
.
Genesee, mistäs sitä saa?
Nutriforten kaksiosaisen tomaattilannoitteen purkki nro 2 on sitä tai sitten Yaran YaraLiva Calcinit. Nutriforten tuotteita löytyy muistaakseni mm. Chilitarvikekaupasta. Yaran tuotteet on pakattu ammattilaispakkauksiin.
Googlailin latvamädästä: kalsiumin puute, tosin yleisimmin sitä on maassa mutta kasvi ei saa sitä käyttöönsä jos esim. ilmankosteus liian suuri, yön ja päivän välinen lämpötilaero liian suuri tai liikaa lannoitettu. Ehkäisy: kasvihuoneen tuuletus, tasainen kosteus kasvualustassa.
Olen suosiolla jättänyt latvamädälle alttiit lajikkeet pois valikoimasta, mutta yllätyksiä tulee. Tänä vuonna kaupan Kumato-tomaatin jälkeläinen oirehtii.
Olen ollut huomaavinani, että pihvitomaatti Apelsin ei ole niin altis latvamädälle kuin muut pihvit.
Mulla voi latvamätään olla monta olosuhdetekijää: ilmankosteus liian suuri, yön ja päivän välinen lämpötilaero liian suuri tai liikaa lannoitettu? Kastelu on kyllä tasaista Blumatin ansiosta.
Täällä ketjussahan olikin jo puhe tuosta kalsiuminkastelulannoitteesta. Kalkitusketjussa mainitsin kalsiumkelaatin. Kalsiumkelaatin mukana ei tule typpilisääkään kuten nitraatissa. Ei varmaankaan myydä muutakuin ammattilaispakkauksissa.
On varmaan viisasta jättää latvamädälle arat lajikkeet pois kasvatuksesta kuten Kaisaliisa mainitsi.
Itselläni ei ole koskaan ollut tomaateissa latvamätää. Ehkä on lajikkeet hyviä, en tiedä. Pisin kokemus on Matinasta ja sitä ennen OutdoorGirlistä. Ovatko nuo muilla säästyneet latvamädältä? Toiseksi ajattelen, että maapohjassa viljelyolosuhteet on helpompi pitää tasaisempina sekä kosteuden että lämmön suhteen. Maapohjassa tomaatit voivat myös tunkea juuristonsa syvälle (jos ei kastele alvariinsa), jolloin tomaatti itse huolehtii tasaisemmasta veden otosta. Tasainen ja sopiva veden saanti lienee tärkeä asia.
Ja toinen juttu, mikä mielestäni saattaa tuoda ongelmia on lannoitus. Liikalannoitus ei ole hyvästä ja ravinnesuhteet pitäisi olla kohdillaan. Itse laitan kompostoitunutta turvekuivikkeita hevonpeetä ja kalkkia jo valmiiksi kasvariin syksyllä. Sen lisäksi sitten vaan nurmisilppua kesällä. Uskon, että luonto on hoitanut ravinnesuhteet oikeiksi.
Pihanetin kautta saa myös tilattua tuota Nutriforten kaksiosaista tomaattilannoitetta ![]()
Tämä on nyt kolmas vuosi kun kasvatan Outdoor Girliä eikä siinä ole koskaan esiintynyt latvamätää
Marmande ja Costoluto Fiorentino eivät myöskään näytä mitään merkkiä latvamädästä vaikka ovat pihvitomaatteja ja kasvavat todella suuriksi tomaateiksi. Minä käytän tomaattilannoitukseen sitä vaaleanpunaista lannoitetta (maltillisesti) ja syksyllä käännän kasvihuonepenkkeihin kalkkia ja keväällä lisään vielä hieman kalkkia ja käännän aika reippaan määrän hevosenlantaa penkkeihin ja taimien istutusvaiheessa laitan pienen varastolannoituksen kanankakkaa taimien väleihin. Eikä latvamätää ole koskaan esiintynyt mun tomaateissa, mutta voi olla että mun kasvattamat lajikkeet ei ole niin herkkiä sille. Kirsikkatomaateissakaan ei ole koskaan ollut mitään häikkää.
Eilen huomasin bloody butcherissa parissa raakileessa latvamätää, ei kuitenkaan kaikissa. Se kasvi on kamala juoppo ja kuivuu herkimmin noista mun ämpärikasvateista, ehkä on just noiden raakileiden kriittisen kehityksen hetkellä ollut liian kuivaa tai epäsäännöllinen kosteus noin muuten. Ainakin toivon niin, ettei ole isompi ongelma.
Kylläpä saisi jo loppua nuo sateet ja pimeät viileät vuorokaudet ettei kaikki pilaantuisi kasvarissa.

Tomaatit ei vaan punastu, auttaako asiaa jos vähentää kastelua?
Oletko vähentänyt lehtiä alhaaltapäin, että tertut saavat valoa?
Valo ei auta kypsymiseen vaan lämpö ja etyleeni-kaasu. Omenat ja kypsyvät banaanit erittävät etyleeniä, niin ehkä niistä voisi olla apua. Yks vuosi laitoin banaaninkuoria tomaattien juurille kasvihuoneessa ja sitten alkoi kypsyminen, mutta se voi olla ihan sattumaakin.
Kyllä kastelun vähentäminen voi auttaa myös nopempaan kypsymiseen. Mitään äkkikuivatusta ei kuitenkana kannata alkaa, silloin myöhemmät raakileet lopettavat kasvunsa.Minulla sellaisia, jotka ovat kasvaneet liian pienissä ruukuissa kypsyivät nopeammin ja jäivät pienemmiksi
Lehtiä rapsin yleensä aika reilusti mutta tuota omena/banaani hommelia voisin kokeilla ja varovasti vähentää kastelua, Sungoldi on antanut jo ainakin kuukauden tomaattia mutta isot tomaatit vaan antaa odottaa punastumista.